AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.971

smakråd fälgar

Sida 3 av 4
At
24
Atnek
M Roadster -97
volatile! Är du verkligen säker på att det är rätt Et-mått på dina fälgar? Eftersom att det är kopior på M5 fälgar, så kanske dom är anpassade för E39an. Om jag mins rätt så har E39an ett ET runt 20 och Z3an ET=42. Mina 8.5" fälgar med ET=40 sticker inte utanför framskärmskanterna. Det är ju faktiskt ganska vanligt att en bil blir spårkänslig om man just ökar spårvidden, vilket man gör om man minskar inpressningsmåttet (ET-måttet).

Bara en fundering.

Lycka till,
Kenneth
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
volatile: Ett tips är att inte skriva allt för mycket om dina tankar och taktig gällande Novation. Det är mycket möjligt att den aktuella säljaren läser dina inlägg...

roadZter
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Det får han gärna göra, och det skulle nog enbart kännas till min fördel. Jag är lika ärlig här som jag är mot han, och det är ingen hemlighet att jag kontaktat KO, det var det första jag berättade för han.

Jag tycker man ska hålla sig saklig, han hade svårt för det och blev irreterad när jag drog in KO. Utan att vara arg på han så sa jag bara rätt uppochner att jag ville kontakta KO för att se vad jag har rätt till i ett sånt här läge.

Fick då svaret "Ja gör du så, KO vill säkert att du ska kunna lämna tillbaka hela biljäveln!".

Han får hemskt gärna läsa det jag skriver i detta forum, vore mer än glädjande för min del.

Tycker dessutom det är helt befogat att dela upplevelsen med er, det är ju trots allt ett forum och jag finner ett syfte i att dela tankar/erfarnheter av detta.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Volatile: Det är rätt! Kör med öppna kort, vi får nästan hoppas att säljaren OCH hans chef läser detta, så de tar sitt ansvar innan de förlorar fler köpare. Den behandling Du får gör ju inte direkt att man vill hämta nästa bil i Uppsala...

Misstag kan alla göra (även säljare), det viktiga är hur man hanterar det.

Uppmaning till säljarn på Novation. Ta Ert ansvar och byt fälgarna mot orginal som fungerar, varje missad affär pga detta kostar MYCKET mer än 4 fälgar...

Tidigare nöjd kund, men får andra sån här behandling så....

/Caspar
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Kommer in lite sent i diskussionen men jag finns i Göteborg om du Volatile behöver testa 17"- har BMW Original hjul.
Hör av dig om så är fallet !
mob 070-5750677

ArctisZ3
Oxå sent inne i diskussionen, men min bil fungerar utmärkt med 18" hjul. Blev en helt annan bil efter däcksbyte och hjulinställning.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag ska kommer med mer info under nästa vecka :)

Fredrik M: Jag har en filmsnutt på din Z3 där man får höra ditt avgassystem. Måste bara fråga, har du bytt -hela- eller är det bara från katten och bakåt som är bytt?

/Johan
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Satt idag och tittade på bilen noga och funderade lite kring mitt problem..

Det enda jag kan komma fram till är att felet ligger i att jag har 8.5" fälgar (bredd) runt om. Tittar man rakt ner från framskärmarna sett så sticker fälgen utanför skärmkanten ca 5mm.. Bak gör det absolut inte det, nu lär väl bakskärmen vara mkt bredare än fram, men endå..

Är det nån mer som har 8.5" fälgbredd fram (eller mer) som kan titta på sin Z3 och bekräfta att den också sticker utanför?..

Det som kan påverka är alltså att jag kanske borde ha en 10" fälg bak, isåfall försvinner spårigheten?

Skulle det kunna vara något sånt?.. Gummit fram är ju 225, och bak 245.. men fälgarna är dock lika breda.
At
24
Atnek
M Roadster -97
När jag köpte min bil så hade den 8,5" fälgar fram, som var anpassade för E39an (ET18), dom stack ut lite drygt 5 mm. Sedan när jag köpte nya 8,5" fälgar med (rätt) ET så försvann dom in helt och hållet i hjulhuset.

Hur gjorde du när du mätte fram ditt ET-mått?

Mvh
Kenneth
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Min däckfirma mätte och påstod att det var ET42..

Atnek: Du påstår alltså, att du körde 8.5" bredd på fälgen, fram på din Z3, och den försvann in i hjulhusen? (med ET42 då alltså?)

Isåfall måste ju detta betyda att jag har fel ET?!?

Nån mer som kan bekräfta detta? Titta tidigare inlägg.
volatile, jag har 8 fram och 9 bak. båda försvinner i hjulhuset även om det är på håret och jag har bara ET än 40 ! På bakaxeln har jag 2cm spacer så sväller bakhjulen lite utanför skärmkanten men utan den får hjulet plats under skärmkanten så om du har 1,3 cm smalare bakfälg än min så borde du få plats under skärmkanten ändå….

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jo, fast nu pratar vi ju självklart om framfälgarna här..
Bak påverkar nog inte spårigheten märkbart :)

Alltså, tittar jag uppifrån över skärmen så sticker min fälg utanför ca 5mm. (FRAMFÄLG).

Jag har 8.5" fälg fram, och du har 8" fram och det är på håret? Isåfall stämmer det ju, och jag verkar ha rätt ET...

Rackarns..
At
24
Atnek
M Roadster -97
Ja, jag påstår att mina 8,5" fälgar försvinner in hjulhusen (fram). Nu har jag ju iof en M Roadster, men det är ju samma original ET fram på en M och andra Z3or. I dag har jag även en 5 mm spacer på och jag tror inte att fälgen sticker ut ändå. Jag kan titta lite noggrannare ikväll. Är det i överkant som fälgen sticker ut 5 mm?

/Kenneth

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Atnek:

Precis, den punkt på fälgen som är längst ut, alltså kanten. Sett i 90 grader rakt ovanför framskärmen.. Sticker ut ca 5mm.

Kolla gärna, hemskt tacksam :)
Har för mig att en M har annorlunda ET...?

____
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3C: Bara bak..

Fram ska vara samma, alltså ET42.
At
24
Atnek
M Roadster -97
Jag var nere i garaget igår kväll och tittade lite, och tittar man rakt uppifrån så ligger mina 8,5" fälgar med 5 mm spacers precis kant i kant med skärmkanten. Du har kanske rätt ET ändå, för om du hade haft ett ET på 20 så borde det ha skilt mer (tycker jag). Det är ju lite osäkert att jämföra våra bilar på millimetern då det trots allt skiljer en hel del i framvagnen. Jag tycker att det borde finnas någon mer i mötet som har 8,5" fälgar fram och kunde berätta hur de sitter i hjulhuset. Kan du inte göra ett försök att mäta fram ET måttet själv, för om dom har sålt ett par fälgar med fel ET, så är det ju ytterligare en andledning till att tvinga dem att byta ut dem. Om du är osäker på hur man mäter, så står det rätt bra förklarat på den här sidan. Länk

Lycka till,
Kenneth
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3C 4 ever:

Du som har 8" fälgbredd fram, hur nära framskärmskanten är det?
Volatile. Mitt avgasystem är bytt från grenröret och bakåt.

Jag blev nu väldigt nyfiken på vad det är för en filmsnutt på min bil som finns ute.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
volatile: det är typ 10-15 mm till godo skulle jag tro.

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.