AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.979

smakråd fälgar

Sida 1 av 4
Vad tror ni om denna 18" fälg till min silverpil ?
Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
En snygg fälg, utan tvekan!

Dock känner jag att den är lite "vanlig", för en så pass speciell bil som din :) Mina tips blir, som så ofta annars, att kolla på fälgar från Hartge, BBS eller Breyton (eller kopior på dessa beroende på budget).

Vore iofs kul om någon hade en bild på en Z3 med Momofälgarna monterade...?

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag tycker dom är mer eller mindre gräsliga och passar minst sämst på en E36'a, men det viktigaste är vad du själv tycker.
Personligen har jag alltid varit svag för Z3 M-fälgarna...

roadZter
li
1.959
liste
535i -89
Ärligt? Nej, det finns snyggare. :)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Här kan du testa Hamann-fälgar (kräver Shockwave):
Länk
Själv tycker jag att PG3 är snyggast...

Varning för den här kombinationen (E46 M3-fälgar på en Z3'a):
Länk
Länk

roadZter
själv tyckte jag att M fälgen såg rätt bra ut på den bilen. Fast skulle göra sig bätre på en silver eller svart bil. Röd är svår att passa in fälgar på...

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Z3c 4 ever.
Tanken är bra med lite fälgkant (har du sett på Bosse bildoktorn? f*n vad snygg bilen var) det tycker jag är snyggt, men den fälgen du visar sticker centrum ut en hel del och det tycker inte jag är så snyggt.
Ska du ha olika bredd fram och bak eller samma bredd på fälgen? Kanske kan hjälpa dig på något sett.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Richard,
Jag har sett fälgen live igår. Dem är grymma. bilden gör dem inte rättvisa. Det är inte alls det vanliga Momo fälgen man tror. Har själv aldrig sett den tidigare. I 18" gör den sig mycket fin.
Det är faktiskt Carten som säljer ( har har sålt sin M coupe och köpt en 328). Det är 8" fram och 9" bak sitter 225 och 255 på dem. Ska få den ikväll vid 9. Så om jag hinner åker den på redan ikväll. få vi se hur det blir med spacers. Fram ska jag absolut inte ha kvar men kanske behåller bak. Har du inget att göra efter 9 så kom förbi Solna så kan du ge råd om jag ska ha spacern kvar eller inte?.
Jag har helt paj framvangsinställning så nu jagar jag nån som kan fixa det typ imorgon utan kö...

____
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3c 4 ever;

Word of warning. 18" på Z3 Coupén har inga roliga vägegenskaper...

/En som vet.
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3c 4 ever;

Förresten, läste precis din profil. Det där med kompressor verkar grymt fräckt.. vad kostade det?

PS. Jag ska byta ner mig från 18" till 17" nu... av en anledning.
DS.
volatile: Kolla på Länk

Vad exakt hade du för problem med 18" ?

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
M Z3'an saknas ju i listan!!!!!

Kan M3'anskompressor gå att pillra ner tro?? 352 friska lockar en del....

Sedan kör man ju ifrån somliga hottade 2,8 Coupeer... :-) klart värt 50k

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
M Z3'an saknas ju i listan!!!!!

Kan M3'anskompressor gå att pillra ner tro?? 352 friska lockar en del....

Sedan kör man ju ifrån somliga hottade 2,8 Coupeer... :-) klart värt 50k

/Caspar
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Som jag har nu har jag 8.5" fälgar, 18" "M5-kopior"
Bak har jag 245/35, och fram har jag 225/40.

Min är en 2002 modell med perfekt hjulinställning (gjorde dock en 4-hjulsinställning för att vara säker). Fälgarna har ET42 (som det skall vara).

Och gud bevara mig vad jag sitter och parerar bilen.. att köra i 150km/h+ är inte roligt vill jag lova. Och att köra i filerna i stan där det är dålig asfalt är ibland så illa så man undrar om man kommer bli stoppad för onykterhet.

Tyvärr, jag kommer byta tillbaka till 17". Jag misstänker att Z3:an är för kort och kompakt för att 18" ska fungera bra.

/Johan
menar du att spårkänsligheten ökade med 18" diameter??
Men lkasnkew har möjligen 1" extra på fälgens brädd förändrat katakteristiken? orginal 17" är vär bara 7" . Vid 8" och 225 får du väl så kallad " tysk stuck" och då är profilen lägre och det är oxå lite midre komfortabellt.
Jag tror jag tar risken. Får väl kommar överens med säljaren om provotid...

____
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
volatile: Jag monterade 18" fälgar på min före detta 2.8 Roadster (hade tidigare 17" originalfälgar). Det blev aldrig någon märkbar skillnad, coupén borde ju inte ha sämre förutsättningar. Kan det ha något med däcken att göra alternativt kopiefälgarnas kvalitet?

roadZter
Minns att Fredrik M hade samma erfarenheter. Dock känner mig lite lättad att även du Danne inte hade problem. Blev lite osäker efter vad volatilles inlägg. Men jag antar att detta kan bli si och så även på andra bilmodeller som byter original dimensioner...

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hallå!
Ok M coupen har lite annan hjulupphängning men jag märkte ingen skillnad när jag böt från 17" till 18" och då gick jag även från 225/245 till 235/265.
Men det kan ha med däcken att göra också, vissa däckmönster/tillverkare är mer spårkännsliga och vissa är sämre i konstruktion.

M5-fälgar på en Z3 coupe är ju skit snyggt, såg en blå M coupe i Tyskland med sånna = riktigt snyggt.

Z3c 4 ever, vi skulle kunna träffas i kväll om du fått på dina fälgar.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Hej Richard,Carten kommer att leverera dem på eftermiddan. Det sket sig igår. antagligen vid 18. Jag tänkte slänga på dem direkt.
har du mitt nummer kvar?

____
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Nu är det istället jag som börjar fundera, vafan är felet på min bil?

Finns det någon i Göteborgsområdet som skulle kunna träffas för att prova ett par 17" på min bil? Alternativt provköra min och se om dom samtycker med mig?

M5-fälgar på Z3:an är urläckert, vad gäller utseendet tycker jag dom är perfekta, men jag är förbannat trött på att sitta och parera i varenda inbromsning då bilen kastar sig fram och tillbaka.

ET'n stämmer, jag har 225 fram 245 bak, visserligen 8.5" fälgar både fram och bak (borde nog haft 7.5" fram).... Däcken jag har på är ett par Dunloop Sport SP9000.

Vad ska jag göra? Jag har ju garantier på bilen, jag köpte bilen på Novation i Uppsala och valde att få dessa fälgarna istället för Originalfälgarna... Detta är 6 månader sen, har kört med dessa länge nu och är förbannat trött på det faktist...

Det värsta är ju att frågar jag BMW i Göteborg så vägrar dom ens -fundera- på att hjälpa mig, eftersom jag kör med "icke original fälgar" samt att jag kör 18" och bilen är bara specad för 17". Dom skyller alltså på detta direkt.

Några idéer?

/Johan
hmmm. såg en tråd om just replika fälgar kan vara av sämre kvalité på så sätt att dem inte uppfyller krav på rundhet , hårdhet och liknande som gör att bilen rullar fint. Kan det vara sånt? Läste oxå om Hankookdäck som ofta inte är runda...
Kan det vara nåt sånt? Men att testa med andra är självklart bästa sättet. Jag kommer rapportera om vägegenskaper så fort jag har fått dem på och gjort framvagns inställning.

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.