|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Volatile: Vad säger killarna på Novation, de borde ju kunna hjälpa på något sätt, även om de är långt borta, de har ju trots allt sålt eländet till Dig. Har bara haft bra kontakter med dem. Du kanske kan be dem sparka på BMW GBG eller nåt... /Caspar |
|
|
Tja, det började med att jag bad dom stå för en fyrhjulsinställning, vilket dom gjorde... Sen har det ju då inte hjälpt direkt, och jag har inte orkat bråka mer med det utan kört bilen med problemen.. Känns lite flummigt att ringa nu i efterhand och säga att det fortfarande inte är bra, har faktist ingen aning vad dom har för skyldigheter i frågan... Jag menar, dom levererade ju med fälgarna på, som står i köpekontraktet... Men jag är ju bara nöjd med utseendet, inte körglädjen.. :( /Johan |
|
|
volatile: Kan det vara så att du har glapp i framvagnen, låter som du har lite "toe out"! Men de borde de ju ha upplyst dig om vid 4-hjulsinställningen. Knalla in till en däckverkstad och kolla vad de säger, de är ju oftast duktiga på det som har med däck och det runtomkring. Du har inga bilder på bilen? skulle vara kul att se den. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
OK, nu har jag first hand info om 18" och Z3 Coupe. Det går hur bra som helst! Och det innan jag gör framvagns inställning ens ( vill göra sånt pga av nya förutsättningar för framvagnen med 18") Bilen uppför sig bättre än med gamla slitna sulor på 17" fälgar! All spårkänslighet och ratt vibrationer är borta. Dessutom så blev det himmelskt tyst i coupén ( dfast det har med sproilans däck att göra och inte dimensionen) Volatile: är du säker på att dina problem försvinner med 17" ? Enda grej som är tråkig dock: Vilken viktskillnad på hjul det är mellan 17 och 18. Kändes som dubbelt så tunga. Fast det är ju klart, det var inte mycket av däcket kvar på mina gamla och det borde bara det vara skillnad på nåt kilo mellan nya däck och slitna däck. Dessutom så blev ju också 7” till 8” och 8” till 9” bak. Hur mycket påverkar vikten av ”rolling stock” egentligen när det gäller ax ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever, Såg dig på sveavägen igår, nya fälgarna såg ju jävligt feta ut.. /Henrik |
|
|
tackar. Jag trycker det med om jag få säga det själv.... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
skulle stått "tycker" inte "trycker" så klart. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det är ju himla märkligt att alla kränger på 18" utan problem men jag har problem som fan. Alltså, för det första min bil är från 2002 och levererad från BMW, att det skulle vara nåt vajsing med framvagnen låter högst osannolikt. Dessutom tycker jag att min däckfirma borde märkt något.. Dom tyckte det verkade normalt men skickade iväg mig till en firma som kan göra 4-hjulsinställningar och var lite mer "expert" på det... Även denna firma sa att allt verkar okej i framvagnen, att mina hjul redan var perfekt inställda, men dom gjorde ändå en hjulinställning för att göra dom små små korrigeringarna. Jag har mätt ET'n (den är inte märkt i fälgen).. Och med ett skjutmått verkar det hur bra som helst. Det enda jag kan tänka mig som är problemet, är att jag kör 8.5" fälgar både fram och bak, alltså. Fälgarna är inte bredare back utan lika breda som fram. Har dock 225/40 fram och 245/35 bak.. Okej, jag är väl inte säker på att 17" löser problemet, men jag har ägt en Z3 Coupé 2.8 tidigare, som hade original BMW 17" radial, och det var något helt annat att köra... Vet inte hur ni definierar spårighet, men om vägen har "hjulspår" som uppkommit av slitage och jag åker i dom så kastar sig bilen fram och tillbaka och vill inte åka rakt, om jag dessutom bromsar samtidigt som dessa spår finns i vägen så gäller det att hålla riktigt hårt i ratten. Bakifrån ser det bra jäkla vingligt ut alltså... Förstår inte vad som kan vara problemet, och BMW vägrar att hjälpa mig såklart. Jag kör med ospecade fälgar som dessutom inte är tillverkade av BMW.. och det jag får höra är ständigt "kör du med piratfälgar får du skylla dig själv, då blir bilen mycket vinglig". När jag sedan undrar hur dom kan sälja mig en bil där dom själva vet att med piratfälgar så blir det jättevingligt så svarade dom "du ville ha dom fälgarna på, då satte vi på dom åt dig". Hade hört bra saker från Novation, men kan inte påstå att jag känner mig jätte väl behandlad.. Visst valde jag dom fälgarna, han hade dom liggandes och erbjöd dom mig när jag sa att jag var tveskam till att köpa bilen med 16". Men tycker ändå dom borde sagt "men vi kan ju varna dig om att bilen kommer uppträda katastrofalt" eller något åt det hållet. /Allmänt trött på bilen just nu. |
|
|
Låter nästan som ett fall åt KO ? Kan du inte låna 17" med rätt ET och test köra en runda? Då vet du svaret om det är hjul eller framvagn. |
|
modano |
när det gäller fälgar.. köp aldrig sämre än original... replica-fälgar på en Z3? kanske ser snyggt ut tills man tittar närmare... kvalite och egenskaper är ofta katastrofala när det gäller replica-prylar.. BBS, Breyton, Schnitzer är vetiga grejor! mvh ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
Jovisst, om jag hade känt nån i Göteborgsområdet med Z3. Då hade jag även kunnat låta personen testa min bil och se om den upplever samma fel.. :) /Johan |
|
|
deffiant håller väl till i GBG?? /Caspar |
|
|
Behöver inte vara en Z3. En e36 eller e46 ska ha samma hjul ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Volatile/Johan, Ta hissen upp till 5 våningen imorgon när du kommer till jobbet så kan vi byta bil en stund. /Börje |
|
|
Oooh, så du är här och gömmer dig ;-) Kommer upp en sväng imorgon då! Man tackar, /Johan |
|
|
En uppdatering; Har nu ringt till Novation och för första gången blivit bemött så som jag enbart ryktesvägen har hört folk bli behandlade av "bilförsäljare" Sitter i telefonkö till KO just nu, ska se vad dom säger... När jag ringde Novation och fick prata med min säljare verkade det som dom inte ville ta något som helst ansvar för att ha levererat dessa fälgar på.. Lite förvånat undrade jag varför och då fick jag höra något som faktist gjorde mig riktigt irreterad. Från sanningen har nu min säljare ändrat hela historian till en total lögn. Han menar på att "jag nästan tvingade han" att leverera 18" fälgar på och inte original. Han säger dessutom att han tjatade på mig flertalet gånger att spara originalhjulen.. Det är en total jävla lögn, och det gör mig så förbannad så jag vet inte vad jag ska ta vägen, jag minns exakt hur det gick till när jag köpte bilen.. Den hade 16" original och jag ringde på den, sa att jag var intresserad men tyckte att han kunde slänga på ett par 17" om så var fallet. Då svarade han "men självklart, vi sätter ihop bilen så som du vill ha det innan vi knyter ihop påsen" det är ett citat rakt av. Han följdfrågade om det var nån speciell fälg jag önskade och jag sa att jag gillade m5 looken och fick till svar "va bra! jag har dom liggandes, inte 17" dock utan 18".. vad säger du om det?" Det lät ju perfekt, så jag körde på det... Och nu är jag där jag är. Återkommer med mer info när jag pratat med KO. |
|
|
Vid tvist mellan utsaga från kunden och sälgaren brukar reklamationsnämden nästan uteslutande döma till konsumentens fördel. Håll oss updaterade om vad KO säger! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever!: För att kolla upp orginaltråden... När kommer det in en bild på bilen med de nya läckra fälgarna??? Eller måste vi vänta till den 1 sep??? Volatile: Inte för att jag är någon expert, men samma bredd på fälg fram/bak låter ju helt fel på denna bil. Är det samma dimension på däcken också??? 5 serien har ju samma bredd fram/bak, och om de nu var menade för M5, så kanske de fungerar utmärkt på en sån bil. Kanske vore idé att prova dem på en 5'a där jag tror att de fungerar, för att kunna hävda inför KO att de lurat på Dig fälgar till en annan bil. Allt snack om att icke orginalfälgar skulle vara problematiska tror jag inte en sekund på, har kört många bilar med diverse fälgar utan problem. Däremot tror jag att fel dimension inte fungerar oavsett om det står BMW, Momo eller "Nisses egna" på fälgarna.... Z3 är ju dessutom väldigt känslig av sig gällande framvagnen, vilket Novation också borde veta.... /Caspar |
|
|
Det är 8.5" runt om i fälgmått, och sen är det 225 fram och 245 bak. Man ser tydligt att på framvagnen så är ju fälgen lite lite längre ut än framskärmen (detta trots rätt ET). och bak ser det mer "normalt ut".. Det måste ha nånting med det att göra.. Jag vet inte hursomhelst, uppdatering! Nu är det krig :) Jag pratade med KO och enligt han spelar det ingen som helst roll vad han påstår sig ha sagt. Menar han att jag tvingat han lägga på 18" och att han visste om att detta skulle ge problem som får lov att anses vara "trafikfarliga" så skall detta stå i kontraktet, eftersom det är ord mot ord så blir det "papper" som gäller i rätten. KO tyckte mina "krav" var minst sagt rimliga, han ansåg tom att jag inte skulle begära 16" som det satt på från början, utan tom 17" BMW original. Han ansåg att det är säljarens uppgift att hitta så likvärdiga fälgar som dom jag har köpt som möjligt, fast men skillnaden att dom fungererar som dom ska. Och om det nu är så att BMW original är dom som fungerar, och det måsta vara 17" så är det upp till dom att lösa detta. Jag ringde upp Novation igen, pratade med min säljare och föreslog råden jag fått från KO. Denna gången blev han rasande och sa nåt i stil med "JA KO VILL VÄL ATT DU SKA FÅ LÄMNA TILLBAKA HELA BILEN?!?!" Vilket kanske var lite orutinerat sagt (?) KO är väl intresserad av att rätt ska vara rätt, dom står väl inte på någons mer sida än lagens? Hursomhelst, KO tyckte att säljaren kunde ringa han och rådfråga, killen på KO ansåg att detta var en jävligt liten grej för en så dyr bil och en rättsligt process skulle vara helt onödig, när dessutom Novation förmodligen skulle förlora en sån process.... Nu börjar detta blir riktigt intressant, det är en riktigt "stolt" säljare som jag bråkar med verkar det som. Han verkar köra lite pokerface just nu och säger att vill jag nåt kan jag gärna gå till rätten.. Vi får väl se om så är fallet.. Tråkigt tycker jag att man ska behöva göra en såhär lång process av detta men skulle jag vinna en rättsprocess så förmodar jag (utan att veta så mycket om juridik) att det kommer handla mer än om bara fälgarna... Jag menar, det tar säkert ett år, ska jag då köra med dessa fälgar ett år? Vad ger det mig i ersättningsfråga? Intressant detta iaf, återkommer snart med mer info :) |
|
|
volatile > Mitt råd är att strunta att prata med säljaren och begära att få prata med högsta hönset på Novation. Då kan du lägga up din sida av storyn innan säljaren läger ut sin vinkel. Han är inte emotionellt involverad och kan fatta rationella beslut med hänsyn till existerande konsument lagstiftning och Novations goda (?) rykte. Caspar> jag ska ta mig tiden och lägga up en sida om bilen snart. Det bli lite små ändringar hela tiden som man vill liksom dela av sig. Igår fick jag t.ex alu pedaler och idag ska jag hämta krom ringen runt växelspaken. Nu gäller det att hitta tid att montera allt detta och plåta bilen. Men on jag hinner innan 1 SEP det vet jag inte…Mina blåa mätartavlor är fortfarande inte monterade trotts att jag har dem i snart 6 månade … man vinner inga snabbhets premier precis… ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.