AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.011

köpa 540 e39, vad tänka på?

Sida 1 av 2
vad ska man tänka på när man handlar 540? är det någon årsmodell man bör undvika? face-lift kom 01 vet jag, men finns det något man bör akta sig för? manuell/automat vad tycket ni som har en e39 540?

tacksam för andra svar än - använd sökfunktionen...

Min bil letar ny ägare, kika på länken:

Länk
Cannonball:

Har du läst Askens dagbok där står många tips och råd angående 540E39:

Länk
Ska kolla det, tack!

Länk
Dr
113
Dr. H
540i -98
Köp ingen 96:a...den hade några barnsjukdomar som fixades till 97:an....Ring till bmw och ge dom chassinr på bil som du är intresserad av så kan de kolla upp bilens historik, funkar mestadels i hela europa, jämför dessa data med serviceboken. Detta är enda sättet att veta att serviceboken stämmer. Idag går det att beställa originalservice böcker ifyllda och fina som inte ens ett "proffs" ser skillnad på....Om allt stämmer och bilen är servad som sig bör och den är i fint skick finns inget att oroa sig för....Det här är kvalitetsbilar som går hur långt som helst om man sköter dem....

// Dr. H
Till Cannonball + Dr H. :
1. Är 535:an ("lilla" V8:an) lika bra, bortsett ifrån attden har ngt. lägre effekt?
2. Är enda skillnaden lägre slagvolym???
3. Kan man minska törsten med chipsning?
4. Varför är 535:an dyrare i försäkring än 540?
5. Nån som har en 535:a som vet något om ovanstående?????

Hjälp - intresserad!

BEX
Dr
113
Dr. H
540i -98
Hej BEX,
Ska försöka svara på dina frågor så gott det går.
1) "Lika bra"..om du menar kvalitetsmässigt så är svaret JA...bmw:s 8:or är mycket bra motorer förutsatt att de servas enl. instruktionen...Sedan kan man ju även lägga in "känsla" och då är det stor skillnad på lilla 8:an mot stora, framförallt i vridmoment som upplevs väsensskild..tänk på att det är vridet som ofta ger körglädjen, inte toppeffekten (ifall du inte brukar ligga och köra uppe vid nära rödmarkering :-). )
2)Det kan vara en del mindre ändringar mellan dessa bilar (osäker t.ex storlek skivor mm) men de är mycket lika varandra i grund och botten.
3)Om du "chippar" eller mappar om bilens chip så kan du sänka förbrukningen eftersom man optimerar tändkurvan i förhållande till bränsle och luftmängd...man optimerar dessa värden för 98 oktan eftersom de från början är inställda för att klara 89-98 oktan (gäller min 540), detta för att klara av alla olika besínsorter..När du chippat bilen måste du åka 98 oktan för att dra nytta av den ökade effekten...häller du i 95 oktan så kommer motorn automatiskt att ställa om tändningen (4 st knacksensorer) och anpassa sig till 95 oktan samt att du tappar effekten av chipsningen. OBS de som gjort reportaget här på hemsidan om chipsning har nog inte "alla fåren hemma"..de har mappat om några modeller och har sedan kört bilarna på 95 oktan!!!...DÅ ÄR MAPPNINGEN HELT MENINGSLÖS, tillbaka på ruta 1...tidsvinsterna de nämner...jaja, verkligen, njaaaa...
4)Beror på att det faktiskt inte finns så många 535:or i jämförelse med övriga...dyrare.

Jag hoppas att jag rätat ut några frågetecken

Lycka till

// Dr. H
Dr.H: får man fråga vad du har gjort med din bil???

Jag skulle rekomendera från -99 och framåt. Dom gjorde om motorn till -99 och bränsleförbrukningen sjönk runt 0.3 l/m. Jag har en 540 -99 och jag åker i stan (Göteborg) varje dag.... och min har dragit 1,18 l/m sen jag köpte den för 11 månader sen.

540i -98
Till S328R

Supersprint samt sportfilter (ca 15 hk = 301 hk)...
Går underbart fint.........och låter "fullvuxet" :-))
Dr.H

Okey.... har du bara bytt burken eller från katten??

Jag saknar också det där manliga ljudet... det låter ju ingenting orginal.

540i -98
S 328 R

Har bytt från katten....mer effekt och goare ljud
Dr
113
Dr. H
540i -98
S328 R

Det blir nog att optimera tändningen osv (mappning) framöver och höja effekten till ca 324 hk...framförallt så blir vridet bättre (vilket redan är underbart).....

// Dr. H
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Dr. H:
Och vilka barnsjukdomar var det som var åtgärdade på 97:an?

Mvh
Om man har ett originalprogram som optimerar tändkurvor från 89 till 98-oktanigt bränsle. Vad ger det då för ökning om man bara optimerar för 98? Den mappningen borde ju redan finnas i originalprogrammet.
Jag har tappat allt förtroende för chiptrimmning, jämför det med "snabbgasen" man kunde köpa till puch dakota i lelles katalog med högre utväxling till trotteln för snabbare gassvar. hade chipad e36 325 och e24 med m5 3,6 innan och de gick aldrig lika fint i motorn som med originalprylarna.

jag har handlat en 540ia nu, Det blev en absolut fullsmetad 97b. svart med svart skinn, komfort/ortopedstolar. tv/navi. All el MM MM MM. Är mycket nöjd såhär långt. har inte hittat några som helst tråkigheter, går som en dröm, inte ett knirr någonstans.

Nååååågot bättre komfort än i M6:an jag hade... ;-)

Länk
bränsleförbrukningen sitter högerfoten inte i årsmodellen...
Full gas spar tid men drar 1,47 i snitt på 3000 mil...
Om man ekonomikör kanske det är skillnad men inte kör jag någon -99 eller nyare på 1,18 iaf
Räkna med 1,4-1,5 om du gillar o gasa..

Länk
Som sagt... jag kör i stan varje dag och jag har rastat bilen på bana och min snitt förbrukning är sedan jag köpte den 1.18. Så jag är jätte nöjd med min bil.

Okey... ska också bytta system någon dag... men har en del andra planer först.

Jag ska ut och jämföra med lite bilar nu i helgen, jag återkommer med info. har en kompis som äger en 850r. den går förbaskat bra, han vill inte säga vad som är moddat och påstår att den är original. men inte lägger väl en 850R halvmeter långa eldkvastar vid växling om den är original?

Snakar vi volvo nu eller????

Tack för svar kring frågan om skillnader mellan 535 och 540! Jag har efter min fråga botaniserat lite i äldre skrivningar i Forum i frågan, och fått veta en hel del vettiga och sansade detaljer i ämnet.
En av de bakomliggande frågorna kan vara ifall det finns skillnader mellan årsmodellerna rent motormässigt, dels vad avser programvara men också skillnader i mekanik.
Jag har fått reda på att från och med sept. 99 försåga V8:orna med Vanos. Kan vara vettigt just för mig, eftersom jag nog är mera typen som trycker ned gasen en eller två centimeter och sen låter "hela systemet" göra sitt jobb, accompanjerat av sköna, mulliga toner..... ingen skrikkörning här inte. Det kan jag ju med mera nöje göra med den jag har nu, en 528 E39 med manuell låda......

Jag tar gärna emot mera av andras kunnade och erferenheter i ämnet, så kom igen!!!!

Heja BMW!

BEX
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om man är rädd för bensinförbrukningens påverkan på sina bilkostnader så rekar jag att man avstår från en 540.
Inte pga av den högre förbrukningen utan de övriga kostnaderna. Totalt sett så är det man tjänar in på lägre förbrukning "en fis i rymden". Det under normala körsträckor (2500 - 4000 mil/år)
Är man inne på den dealen att man vill ha vanos för lägre bensinförbrukning så är man helt ute.

Min drar ung. 0,95 l/mil på landsväg om jag kör jädrigt försiktigt, men om jag gör en 540 omkörning (dvs trycker till lite) så hamnar jag på 1,5 - 1,6 L/mil. För att få ned snittet igen till 0,95 L/mil så får jag "fisa" bra länge.

Nä! 540 köper man för att man vill ha den oavsett kringkostnader. Om man anser att kringkostnader är viktiga så bör man nog inrikta sig på svagare motorer.

I övrigt så kan man inte hitta tillräckligt med superlativ gällande 540 som bil. Dyr! Javisst! men faan så skön. Jag kan stämma in i bäcken att man bör kanske skaffa ett annat rör så man får lite mer brum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.