|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
kalle_p |
mina däck har blivit lite "bruna", alltså däcken har tappat lite av sin svarta färg, vad skall jag göra för att återfå den svarta färgen? |
|
Kalle_p: Har du testat med däck glans? Ett annat alternativ kan vara att köpa nya däck..... |
|
|
kalle_p: Får jag fråga vad du har för däck? Jag har nämligen råkat ut för samma öde på mina Bridgestone... roadZter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köp en flaska CRC So Easy och sprya på och vänta tills skummet torkat så är det klart. Min MBs däck såg inte alls fräsha ut efter att inte fått nån omvårdnad på nått år. Blev kanon utan att lyfta ett finger mer än att trycka på sprayfalskens ventil. Det bästa är att detta medel att det ser fräscht ut ett bra tag. Det bruna som bildas på däcken är "naturligt åldrande" och verkar vara värst första året efter att däcken är nya.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Ryktet säger att högtrycktvätt direkt mot däcksidan kan framkalla denna bruna missfärgning, likaså lättare iskrap mot kanter och liknande. Har dock bara trädgårdslang här hemma, så jag har ingen större erfarenhet. Går man bara en bit ifrån med högtrycken så ska det inte vara någon större fara. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja det undrar jag, MB har inte högtryckstvättas i år i allafall , utan där får den vanliga slangen duga :)) Och jag tror mera på solens UV ljus och det ordinarie åldrandet efter tillverkningsprocessen. detta har diskuterats tidigare och jag tror någon hade den "kemiska" förklaringen till bruna däck. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är säkert så att det är den vanligare anledningen, men utan att ha egen erfarenhet är jag tämligen säker på att högtrycken kan ha inverkan. Vet att jag har läst det någonstans, i någon motorrelaterad tidning. Sen beror det mycket på vilket däck det är, osv. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det bruna går att tvätta av. Tvättar man med thinner och vaxar däcket efteråt så håller det sig svart rätt länge. Gillar inte medel som gör däcken blanka, de ska bara se rena och svarta ut! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Håller faktist med dig där. jag tycker det där blankmedlerna har en teneds att de j*vligt flotigt ut. Och det tycker jag inte om =/ vad använde du för vax och vaxa däcken ?? Mvh Teres |
|
| Rengöring är ett vettigt steg INNAN man kör CRC So easy eller andra glansmedel på risiga däcksidor. Bruna däck mår bra av tex tvätt med bilschampo och diskborste - efter det fixas glansen med dylika preparat. Då håller behandlingen längst. | |
|
Jag använder Sonax flytande hårdvax... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Jag tycker att fördelen med CRC so easy är att det ger däcket en naturlig gummilook dvs svart och rent utan nån glans. Har använd armor all tidigare, men det gav en onaturlig look, fast det såg fräscht ut,men lite konstlat.Huvudsaken är ju att man är nöjd själv. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag körde med silikonspray sist. Det blev kanon och har hållt sig väldigt länge nu! /Stefan Länk |
|
|
Seritex finns en produkt som heter. Funkar toppenbra. Mvh John |
|
| Jag använde turles Wet & black. tror jag det hette och däcken blev väldigt glansiga. Såg blöta ut. Väldigt fint. *L* | |
|
Nja, enligt mina erfarenheter så blir det snyggt precis när man lägger på Turtles Wet N Black men det håller ju inte världs länge. Provade med att först rengöra däckets sida grundligt med Turtles Gummitvätt och sen därefter Wet N Black...men ingen skillnad blev det med hållbarheten. Hur är det med de sk. proffsprodukterna, de som rekondare använder sig av...är det nån skillnad vad gäller hållbarheten gentemot konsumentprodukterna? |
|
|
Skåne_Jonte: Det kan ibland vara avgörande att mekaniskt bearbeta däcksidan, tex med en gammal diskborste för att få bort den bruna "hinnan". Turtle gummi/plastcleaner borde funka eller ett vanligt schampoo i hög koncentration. /PTR La förresten Brightguard på en bil till i helgen... Så ser du en ovanligt fin 328 i Lund så... |
|
|
PTR -> Kan den (328:an) bli fin när du har gjort det, hehe...skojar bara! Jag gnuggade utav bara den men jag vet inte....vill ha nåt medel utan pigment som håller länge till däcken? |
|
|
Skåne_Jonte: 328 blev riktigt bra, förutom några enstaka fula repor som var FÖR djupa för att tas bort helt med det poleringsarbete som var planerat (rubbing för hand lokalt och lackrengöring med oscillerande maskin, dvs INTE roterande maskin och rubbing). Eftersom jag är den ende (?) som ÄNNU inte har en BMW här så tänkte jag påpeka att jag i alla fall polerat en... /PTR |
|
|
PTR -> TA INTE ILLA UPP BARA SKOJADE MED DIG...jag tvivlat inte en sekund att det blev ett utmärkt resultat! Då är vi minst två för jag äger inte heller en BMW men jag tycker om det här bilvårdsforumet då det finns många med stor kunskap att dela med sig av. Och är man bilvårdintresserad så spelar det ingen större roll vad där sitter för märke i grillen, tycker jag. Nog om det och tillbaka till ämnet.... Har tex Lahega något medel speciellt för däcken eller är det vanlig vinylmedel de använder sig av? |
|
Angående CRC so Easy, så var hela MB däcken "bruna", efter en behandling för 3 veckor sedan så ser däcken fortfarande nyfräscha ut. Imponerad faktisk. Och Tack Folke P för tipset!!. Jag råkar ha en flaska CRC fönsterputs i exakt samma utförande, det var inget vidare att putsa fönster med däckrengörning :))) blir kladdigt som faaan.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.