|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller på boxen, kolla den. Om du känner någon annan med samma bil, prova att byta med honom. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
svintoleffe |
Idag, då har jag kollat oljetryks givaren och det var inte den, sen har jag kollat potentiometern ochså inget fel där heller. Jag börjar att gissa på att det är databoxen som har pakat ihop, för nu går den enbart på fem eller mindre cylindrar. Så om det finns någon vänlig själ i Gävle som kan tänka sig att låna ut sin data box till mig, för en rimlig slant. Så skriv det här eller maila mig. Jag kan inte komma på att det kan vara något annat. jag vill ytterligare igen tack för all hjälp jag får och fått. Leffe |
svintoleffe |
Dumma jag det är en data box till en 325 ik av årsmoddel 87 Leffe |
| Farsans Merca betedde sig så som du skriver, ibland funkade den klockrent, ibland gick den bara på 5 cyl. Det visade sig vara en klämd insugspackning, dvs tjuvluft. | |
svintoleffe |
grizzly. tack för svaret Okej får kolla med startgas morgon då. Leffe |
|
Eftersom ditt fel uppstår slumpmässigt och verkar komma vare sig motorn är kall eller varm så skulle jag gissa på elfel. Du kan ha fått något glapp i kabelmattan, vilket dock är ytterst ovanligt på någon bil överhuvudtaget. Glapp i styrboxen är ganska osannolikt, antingen funkar de eller så funkar de inte. En annan orsak kan vara att motorn trycker in vätska i cylindrarna (om du har en spricka i toppen). Det kan inträffa om motorn överhettats, övervarvats eller om du kör som f-n med motorn innan vatten och oljan är varm, dvs dra järnet från kallstart. Hur ser oljan respektive vattnet ut? Kolla om det har blandat upp sig. Har du kollat vilka cylindrar det är som lägger av? Det ska du kunna se på stiften. Byt alla stift. Kolla att du inte har glapp någonstans. Kolla jordningen till motorn, på äldre bilar fanns jordfläta, vet ej hur det ser ut nu. If you are under control, you´re going too slow. |
|
svintoleffe |
Oljan har jag kollat och den är jätte fin. Det värkar som om det är ettans plus någon mer cylinder, det varirar nog tror jag mellan vilka eller hur många cylindrar som lägger av. Alla tändstfit, hatr nog inte ens rullat 30 mil nu. Men jag ska kolla dom imorgon, försäkerhets skull. Jag är ytterst försiktig då mnotorn är kall, vill gäna inte spräka en till topp, har inte gjort det än, men på 323 så spräkte jag den. Så jag kör ytterst försiktigt med den när dne är kall. Leffe |
|
Du har mail,,,,,,, Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
svintoleffe |
jag börjqar mer och mer fundera om det är databoxen , som spelar mitt ett spratt Leffe |
|
Hadde du kollat bränsletrycket? Tycker att det låter som symtom på bristande soppa.. |
|
|
Hadde du kollat bränsletrycket? Tycker att det låter som symtom på bristande soppa.. |
|
svintoleffe |
gnistan finns där , men den är ej okej, typ för svag om man säger så. idag skla jag beställa en databox till den, då någon av dom förra ägarna har varit inne i den och ej kunnat sätta tillbaka kretskortet rakt. Är det någon som vet om ett par spridare ifrån en 320 klarar av att bara provköras på en 2,5 liters motor. Leffe |
|
Hade du haft det nyare Motronic (1.3) på bilen hade jag kunnat ge dig tips om hur du läser ut felkoderna men nu är det ju inte så... =( Men du fick väl på rätt stift hoppas jag? Plocka ur sprodarna och se så det kommer jämnt och fint på alla ställen. |
|
svintoleffe |
Jag ska plocka ur alla stift imorgon på jobbet och kolla hur alla ser ut. Ska samtidgt kolla ytterligare en gång om det är tjyvluft som gör det. Strax känns det som om jag skiter i allt. |
svintoleffe |
Förhoppnings viss så hittade vi felet nu. Det visade sig att det var en vakumläka under insuget, som gjorde att två cylindrar binte fick bensin´. Så jag har testat hela dagen nu och det vöärkar ju fungera. Jag få åter komma iannat fall men tack alla för hjälpen. Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.