|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
svintoleffe |
Hejsan kära Bmw ägare . Nu har jag ett väldigt konstigt fel på min kära 325. Det är så att jag kan ibland på mornarna så kan jag gasa bilen till varvstop, men det är en på miljonen. För det mesta så kommer man upp till fyra tusen varv sedan börjar den att tappa ett par cylindrar. Varvtalet kan även ändras allt ifrån 3000 varv till 5500 varv . Det jag har kollat är Fördelarlocket och rotorn tändkablar tändstift nya, nytt bränsle filter har även haft i rengörning för spridarna ochså. Ibland när man ska byta växel så känns dte som om motorn dör och kommer igen på engång. Det roligaste är att låter man den stå ett tag så går dne på alal burkar igen tills att man har gasat för mycket då tappar den cylindrar igen. Det är säkert något jag har Glömt, men isånt fall skriver jag det igen. Leffe |
svintoleffe |
Ingen som kan ge mig ett svar Leffe |
Andie_83 |
Hejsan. Prova nollställa hela skiten. Koppla bort batteriet (i typ en timme) så tappar den alla minnen med tändning och så här. Vet iofs inte om det går på e30, det är tydligen så på e36 iaf. Den ställer in sig själv igen, kan ta lite tid, men det blir rätt iaf. Ha det bäst, och lycka till! MVH //Andy |
svintoleffe |
Jag har prövat att nollställa allt, men tyvär funkade inte dte. Imorgon ska jag komtesta ettans cylinder då den inte går. Den får Bränlse och tändning. Leffe |
Andie_83 |
Ok. Ledsen isf. Kan inte mer än önska lycka till med komptestet då. BMW:s sexor är jävligt roliga att köra med, men att felsöka i dom, och renovera är dom rent ut sagt piss! Men så blir det ju när man slänger i en motor som egentligen ska sitta i en bil som är nästan dubbelt så stor (typ 5-serien). Men som sagt, sen är dom ju SÅ roliga att åka med. Ha det bäst MVH //Andy |
svintoleffe |
Jahop då har man kollat kompressionnen och den var bra , su är det bara att fortsätta. Är det någon som kan ha en som vet så något. Leffe |
svintoleffe |
Nu börjar man att bli ite besviken på alla Bmw killar. Jag kan nog lova att av alla bmw som rullar så kan det inte bara vara jag som har detta problem . Dålig still , då dom flets qa bara vill hålla på med turbo ocgh kompressor. Jag tror att detta forum är tillför att hjälpa andra . Leffe |
|
Du har ju listat upp dom troligaste felorsakerna redan. Har du kollat att bränsletrycket är OK? Är det motronic på den bilen? Då kan det va lägesangivaren som sitter på svänghjulet (tror jag) som glappar eller är trasig på något sätt. ///Jesper |
|
svintoleffe |
J.Dredd. Den kar jag inte kollat då ska jag göra,det imorgon, tack för svaret. Leffe |
svintoleffe |
Har jag en ruskigt tur nu, så har jag fått reda på vad felet är. Felet är kasnke fördlarlocket, då det ska bytas antingen vid 20 tusen mil eller efre 15 år. Så vi får se hur dte blir, men jag skriver hur dte gick ialla fall. Leffe |
svintoleffe |
Dum som man är så hoppas man att man har hittat felet men not, vilken nit. Leffe |
|
Tjena Leffe! Har den någon lambdasond? Kolla även luftmassemätaren samt oljetrycksgivaren! Vart köpte du tändkablarna? Är tändningen rätt inställd? Vart bor du? **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
320racer |
ingen vakuumslang som är av/sprucken....? igensatt bränslefilter....? va´ vet jag, jag bara gissar...... |
|
Kollat så att det inte är löskontakt eller ärgat på kontakten till boxen, lufftmassemätaren. Det här är endast en vild gissning men står bilen utomhus? I såna fall kan solen ha skadat boxen, svart plast = varmt. Det finns även ett bränsleregulator vid insuget, kanske är det dena som gåt sönder? ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
svintoleffe |
Tändningen ställer väll sig själv. Luftmassemätaren , har jag öppnat loket på, och där var den fint och så. Bränslefiltret har jag ochså bytit. Tändspole ska jag byta tillbaka till min gamla som satt där. Om inte jag minns helt fel så är sladden till oljetrycksgivaren av och hänger och dinglar. Jag köpte bara fördelarloket, det köpte jag på bmw I Gävle Jag vill tacka dom som försöker komma med saker som kan hjälpa mig n.i Ska ha ett STORT TACk Leffe |
|
Om felet försvinner när du gasar till några gånger men senare kommer tillbaka så kan det vara potentiometern för gasreglaget som glappar. När den glappar så får motorns styrbox helt fel signaler om ditt gaspådrag och ger fel bränsleblandning. Motorn rycker och bluddrar. Det ger i sin tur en massa konstiga felmeddelanden som t.ex. att elektroniken tror att någon insprutare är trasig. En oerfaren verkstad går på de här felmeddelandena och byter ut den ena insprutaren efter den andra för en tusenlapp styck ungefär. Genom att trycka och dra lite åt olika håll i anslutningskabeln till potentiometern kan ni ofta få den att antingen glappa eller göra kontakt. Då är felet konstaterat och man har två val. Antingen köper man en ny potentiometer eller så plockar man isär den och böjer dess glidkontakt lite för att öka kontakttrycket samt rengör potentiometerbanan med kemisk ren bensin eller isopropanol. Det är pilligt att ta isär den men det går! Mycket möjligt att det är potentiometern? |
|
svintoleffe |
Zeth. Det roliga är att kör man lungt och försiktig, inte gasar mycket och så, då går den hur fint som helst. Idag när jag var uppe hos min mamma och pappa så gick den hur rent som helst. Så jag kollade med startgas och det hände inget. Sen sa jag åt farsan att nu ska jag pröva om det händer att den knäppar sig igen. Så jag backade ut till asfalten och så drog jag iväg på ettan är osäker men jag tror att jag växlade vid fem tusen varv och slog i tvåan. Då tappade den en eller fler cylindrar, jag skulle tro att det var vid ettans växel som den tappade dom andra cylindrarna. Jag ska kolla det där du skrev få se om det är det, någon som exakt vet vad bmw kan kolla i diagnostestet. För en kompis till mig trodde att det kasnke kunde vara databoxen eller lmm som har pajat. Nu blev dte långt och lite rörigt , men TACK , ska kolla det där i morgon Leffe |
svintoleffe |
Jo jag glömde det viktigaste står den ett tag eftre allt ifrån en kvart till en natt när den har knepat sig så går den fin fint igen. Leffe |
|
Om sladden till oljetrycksgivaren är av och hänger o dinglar så kan de nog vara bra o sätta tillbaka den på rätt plats!! Mvh Mattias **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
svintoleffe |
Idag då tog jag och smörjde och gjorde rent alla kontakter. Men det hjälpte tyvär inte. Sen när jag åkte hem så blev det för kallt inne i kupen då vred jag över tll värme. Då helt plötsligt gick den rent igen. Så gasade till på ettan igen så den började fjanta sig och tappade cylindrar, men den här gången gick det inte att bota genom att vrida på värmen igen. jag säger bara det SUCK Leffe |
|
Säger bara de!! Oljetrycksgivaren!! kolla den!! **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.