|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Vilken j-a korkad idé! :( Är inte meningen att man skall försöka få så många att köra i en lämplig hastighet? Då skall man ju göra allt för att uppmärksamma dem på att man inte skall köra för fort och få ner deras fart istället för att straffa dem om de kör fort. Jämför med ett vanligt farthinder, det syns tydligt och folk saktar ner. Med detta idiotiska och dyra hinder så kör folk i den hatsighet de kör, för hög eller korrekt låg, och de som kör fört fort får helt plötsligt en j-a smäll i bilen! Vem vet hur de reagerar då? Knappast är uppmärksamheten på omgivande trafik inklusive gångare på topp. I bästa fall kommer de ihåg det till nästa gång de kör där om de någonsin kör där igen. Så sänkte de farten? NEJ! Hade de sänkt farten med vanliga farthinder? JA! Så har man uppnått ngt annat än att skrämma fartsyndare? Möjligen för de som kör ofta där. Fick man ner deras fart denna gång? Nej och det måste ju anses vara ett kapitalt misslyckande för ett farthinder. Att de fått såna idiotidéer från Holland förvånar mig inte för de måste vara Europas sämsta trafikanter näst Belgarna. :( |
|
|
johann, klart intressant synpunkt. Länk |
|
| Jag tror att dom nya hindren kommer att få tekniska problem när vintern sätter in med salt och fukt å köld. En vägbula funkar ju i de flesta väder. | |
| herregud, vad är det för idioter som sitter och inför saker som dessa? | |
|
Hmm.. Om man kör på ett barn i 30 km/h, bör barnet åtminstone skadas mycket allvarligt, om det inte dör.. Detta "supergupp" tillåter ju att man kör på ett barn i 30.. Inget vidare effektivt sätt att minska antalet ihjälkörda i trafiken enligt min mening.. Då tycker jag ju faktiskt att i detta avseende är en hederlig jävla vägbula effektivare. Jag hatar vägbulor för jag är en just sån där "byfåne", men vid skolor och dyl. räddar de faktiskt liv. |
|
|
Jag hoppas att Copy m.fl. inte tycker att vi argumenterar för att våra fälgar skulle vara mer värda än ett barn. Skulle den jämförelsen göras skulle ett barn vara värt alla alufälgar i världen. Vad vi försöker få fram är att det finns effektivare sätt att hålla ner farten än en balk som åker upp ibland. Det viktigaste i det här är ju just att skydda barnen. Och som Krille_hlm skriver får ju detta hinder alla att köra i just 30, inte ett dugg långsammare. Visst kan det ha effekt, men ett "vanligt fargupp" får oss att köra ännu långsammare. Och kanske viktigast av allt vi gör det även första gången vi passerar. Inte efter att vi kört över den uppfällda balken en gång. Den ger mer ett typ av straff efteråt, istället för att försöka förhindra brottet innan det utförs. Att sedan grundproblemet är att för mycket bilar passerar just dessa ställen är ju själva grundproblemet. Styra om trafikflödet måste vara det bästa. Dra en ny väg, eller bygg en sån passage där barnen kan gå under vägen är bara ett par förslag på vad man kan hitta på. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
magmo |
Hej! vad man inte har diskuterat här och visat i tidningar gällande "mördarbalken" är hur pass skyltad den är? Det kanske är helt uppenbart vad som närmar sig när man närmar sig farthindret. Lite fakta i ämnet brukar ju som vanligt räta ut massa korkade frågetecken. Hoppas att tråden upphör nu för det börjar bli trist. Magmo Maniac is in the house! |
|
Codriver: Bra skrivet! Magmo: Som det lät på upphovsmannen skulle balken "överraska" fartsyndarna. Dock tror jag det borde bli en kombination med varningsljus eller dylikt. När det gäller en säker trafikmiljö tycker jag inte att hela ansvaret skall läggas på bilisterna. Det borde inte vara omöjligt att konstruera en sådan trafikmiljö att barn inte springer ut framför bilar hur som helst? Till exempel kanske ett staket längs med vägen samt ett övergångsställe i direkt anslutning till ett rekorderligt fartgupp skyddar tillräckligt. Även en smalare väg och fri sikt längs sidorna kan göra underverk för trafiksäkerheten. Det finns många sätt att skydda barnen. Inte säkert att ett hinder för 800 000:- är bättre än att sätta upp ett staket mellan trottoar och vägbana. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Helt rätt, men lite väl dyrt. ____ Don't fuck with another man's automobile. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.