|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Läs skälva och se vilken "smart" idé någon har fått.. Se upp ni som kör fort i sthlm.. Länk | |
| Säg att det är ett skämt! | |
|
800 000 för ETT farthinder....hade räckt till många poliskontroller utmed sträckan... vaddå troligtvis inte förstöra bilen???? jaja klart att det är bra att man håller ner hastigheten nära skolor och sånt men vad är det för fel på vanliga gupp?? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Inte ett skämt.. Klart att det ska vara 30 på en 30-sträcka.. men tycker att det var väl våldsamt och farligt hinder.. Förstår inte heller hur en fotocell ska skilja på en bil och en motorcykel, kan bli farligt med en hoj.. eller en trafikant som inte är beredd på en 4cm´s balk över vägen.. Och vem vet, kanske hamnar sådana på annat än 30-sträckor.. |
|
|
JohnnyB: Detta har disskuterats tidigare: Länk |
|
|
Ofan ;D Måste missat den tråden, det stod ju nyss i tidningen, tyckte att jag borde sett det ;) |
|
|
Tar nog inte lång tid innan den typen av vägbulor försvinner för gott. Sannolikheten för svåra olyckor verkar mycket hög. Tänk om en cyklist kommer cyklandes samtidigt som en fartsyndare aktiverar vägbulan... Trodde gatukontorens uppgift var att göra gatumiljön säkrare. Om smällen blir hård i en Taxibil blir den nog överjävlig i en sportbil med lågprofildäck. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Som pappa jublar man åt dylika hinder. Det kommer ni också att göra en dag. Hoppas hindren knäcker mången fälg år dessa j***a nötter som tror att de är stålmannen som kör tv-spel då de sätter sig bakom ratten. MVH Robban |
|
|
Jag känner mig inte som stålmannen även om jag passerar hastighetsgränserna ibland. Att sedan köra för fort på 30-sträckor är oförsvarbart, det håller jag med om. Men om den här tekniken har nackdelar kan vi väl disskutera det här ändå? Vi vet alla att det inte finns några prickfria system än. Så även det här kan säkert missa. Skulle ni vilja åka i en ambulans när hindret inte satts ur funktion? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Hindren kom till av den anledningen att allt för många barn/fotgängare fått åka ambulans, om du förstår vad jag menar. Byfånesnack att oroa sig för fälgar o.d. Någon oroade sig till och med för kostnaden, 800.000, man tar sig för pannan.... MVH Robban |
|
|
Visst förstår jag att det inte är roligt att bo intill en väg där många kör för fort förbi. Och allra helst om man har barn. Grundtanken är rätt, att bara de som gör fel drabbas, men det kan väl hända annat också. Att även de som gör rätt drabbas och då är det sämre. Rent av illa. Åtminståne om det får konsekvenser för bilen t.ex. Då jag inte har en aning om hur det ser ut i det berörda området kanske följande bara ses som löjligt, men jag för väl ta den risken... Men själva grundproblemet är väl för mycket trafik på gatan eller? Kanske någon typ av flödesförändring i området är den allra bästa lösningen eller? Kanske pengarna skulle lagts på detta istället? Så bara ni som bor efter gatan passerar. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Copy: Man kan oroa sig för om kostnaden är rimlig. Man kan räkna på vad man hade kunnat få för pengarna istället. Lägg sedan till reparation, tillsyn och annat underhåll på en sån där mojäng så blir det säkert några kronor ytterligare. Exempelvis kunde man kanske ha ett par trafikpoliser där varje dag istället eller som codriver säger: planera om det lokala vägnätet så att man slipper all trafik som använder de utsatta vägarna som genomfart. Det är många gånger bättre att angripa grundproblemet. Trenden i Sverige tycks vara att de ska finnas polisstationer endast i Stockholm, Göteborg och kanske Malmö. __ Länk |
|
|
Copy: Vad är det för fel på de vanliga fartguppen? Även de reducerar hastigheten. Upffälbara klaffar i vägbanan kommer garanterat vålla personskador förr eller senare då någon stackars cyklist råkar befinna sig på vägbanan samtidigt som det kommer en byfåne med allt för stora fälgar ångandes... För de 800 kkr som de nya bulorna kostar går det säkerligen att förändra hela gatumiljön på den aktuella sträckan så den inte inbjuder till fortåka. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Problemet med idéer som den här nya "snilleblixten" någon fått och övriga fartgupp i samband med t.ex. rondeller och övergångsställen är att de avleder förarens uppmärksamhet som borde riktas mot trafiken. Var i Borås och körde igår och det var bland det värsta jag varit med om med alla konstiga idéer nån halvtokig gatuarkitekt måste haft. En massa konstiga farthinder, i direkt anslutning till rondeller, och trottoarkanter mitt i vägen bland annat. Inte konstigt att det händer olyckor på övergångsställen trots låga hastigheter...Jag tror personligen inte att hastigheten är den största boven, utan tror att det är allt skit som läggs i vägen för att begränsa den. Ett annat exempel är smala slalombanor där hindren består av 30 centimeter höga trottoarkanter. Jag själv är för övrigt alltid noga med att respektera 30-skyltarna. __ Länk |
|
NOLL7NOLL |
Copy: nä 800 000 är ju jätterimligt för ett hinder. En vägbula kostar ca 20 000 och ger samma effekt... Förstår att skolor och äldreomsorg får ta smällen med kommuner som inte riktigt är kompetenta. Inget försvarar det inköpet. Ngn har blivit lurad. |
|
wolv. vi snackar felräkningspengar. Faktiskt. Har du den blekaste om vad tex en meter motorväg kostar att bygga? Har du inte de ekonomiska proportionerna så kanske det låter mycket, vilket det inte är. Fundera istället över vad ett liv är värt. 30/50-vägar är ganska sällan genomfartsvägar. bjoerk, du måste se det i ett större perspektiv. Felet med de vanliga guppen är att det inte lärt en käft att hålla hastigheten där de måste, exempelvis vid skolan där mina och kanske dina barn leker. Därför fortsätter det att dö människor helt i onödan. Det finns två fina ord som heter allmänt och preventivt och du vinner en sodastreamer när du klurat ut vad de innebär :)) Cyklister???? Godmorgon magistern. Bygga om gatumiljön för 800kk!!! Grattis, du fick en rosenrabatt. Kom igen nu boys och vänd kepsen, det handlar om att spara liv, inte om att rädda en fälg . MVH Robban |
|
|
070, maila mig adressen där man köper vägbulor för 20k, jag vill ha två utanför huset. MVH Robban |
|
NOLL7NOLL |
En meter mototväg kostar ca 10 000 att bygga.. |
|
070, den dag en meter motorväg kostar 10 lök i byggkostnad, den dagen ska jag äta upp min bil, riva mitt hus, slå ihjäl min fru, spänna på katten... Nä, godnajt MVH Robban |
|
|
Copy, du kör med en rätt billig retorik. Jag sysselsätter mig inte med att värdera människoliv och jag vill lika mycket som alla andra att färre ska dö i trafiken, i synnerhet barn. Om du gör ett nytt försök och tar dig tid att läsa hela mitt inlägg så ser du att jag inte vill offra skolbarn för en av mina fälgar, utan jag menar att fartgupp och stålbalkar a'la James Bond rentav kan göra saker farligare för fotgängare och cyklister eftersom de avleder uppmärksamhet från själva trafiken. __ Länk |
|
|
Copy: Det kostar ca:5-8k att köpa ett fart hinder om man nu vill ha ett sådant utanför sitt hus ex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.