AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.644

Bilförstörande Nya farthinder!

Sida 4 av 5
pjotor.
Är det är många som kör över en vägbula snabbare än 30km/h? Jag tror dom flesta bromsar ner innan bulan kommer således har inte balken någon funktion.
Sätt då hellre upp en extra vägbula och spara ca. 790000.

Men å andra sidan så använder staten knappast skattebetalarnas pengar på ett vettigt sätt i det här landet så varför inte pryda hela E20 med 800000:-bulor så barnen kan vara där och leka.

Vad sägs om idén Copy???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"Jag tror dom flesta bromsar ner innan bulan kommer således har inte balken någon funktion."

Det är väl det som är balkens funktion?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Men om nu pengarna istället kunde läggas på mycket täta hastighetskontroller istället så håller ju folk hastighetsgränserna över hela sträckan. Flytta kontrollen och stå massor av dagar i sträck. För att med fasta hinder, eller kameror så blir det dragspelskörning.

Parkera ett par synliga polisbilar som flyttas runt. Har en grymt hämmande effekt på folks hastighet. Eller är det någon här som törs åka förbi en polisbil i 50 på 30-sträcka?

Och som tidigare skrivits: större trafikomläggningar är det allra bästa. Visst blir det kanske dyrt, men inte om det skall byggas farthinder för 800 000:-/st. Man bygger mycket väg för 10 hinder...
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
pjotor, kanonidé. du har verkligen tänkt till:)

Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Som Codriver säger.. sätt upp kontroller..
Om en polis skjuter 1 bil för fortkörning varje dag, så är hans lön intjänad =)
Sen om han tar mer än 1 / dag, så går det hela med vinst ;D
(lite grovt räknat, pistolerna kostar en del oxå =) )
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Copy: Oroar du dig inte för folk som åker sjuktransporter? Med en himla massa fartgupp kan inte dessa transporter åka med sjuka människor snabbt till sjukhuset. Yrkesförare klagar på pisksnärts skador m.m. Plogbilen har också ett helvete med dessa gupp. Guppen ökar också luftföroreningarna i området, som kan påverka dina barns hälsa i framtiden. Ljudnivån ökar också i området av bilar som ska bromsa och gasa hela tiden.

Tyvärr är mitt tips om du är rädd om barnen är flytta till landet, där det är långt i från vägar med mycket trafik. Och dem får dessutom andas ren luft.

Vägbulor ska undvikas.

Ha det gott!

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Halloy Silaffe. Som du kanske inte läste så kan räddningstjänsten styra hindren. Dessutom var det inte guppen jag gick i agitation mot. Slutligen bor jag helt otroligt mycket på landet. Bara kossor och pigor att stångas mot.

Vägbulor ska undvikas, jajamen.

Ha det gott du med, men läs gärna in dig lite innan du svarar.

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Intressant debatt; apolitisk som jag är (så gott som..) kan jag bara konstatera:
Copy - Du har en arrogant och överlägsen attityd i dina inlägg,
är det medvetet, i syfte att provocera, eller är du genuint övertygad om din rätt till dylikt beteende?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag tycker det finns ytterligare en aspekt med detta farthinder som denna debatt missar ibland. En vägbula ligger där den ligger och man saktar ner framför den för att inte skada bilen. En stålbalk vill man helst INTE köra över i någon hastighet som helst. Mäteren sitter förmodligen lite innan och saktar man inte ned tillräckligt tidigt så åker balken upp. Denna balk kommer nog de flesta försöka undvika så långt som möjligt att den i huvudtaget aktiveras och då får man inte denna acca-bromsa effekt som vägbulorna.

------------------
Always Diesel
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
sani, om du uppfattar mig så ber jag om ursäkt. Dock tycker jag om att provocera lite eftersom det skulle bli för platt om alla la orden i mun på varandra. sedan om jag tycker på ett visst sätt måste jag få hävda det. Problemet med kommunikation på internet är att det är svårt att se alla nyanser i budskapet. Jag lovar att jag ska fundera på det och bli lite mer frikostig med :))), ;DDD, :( och så vidare....

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Inga problem Copy, kul att du kan ta kritik - det är inte alla förunnat.

För övrigt anser jag dina åsikter vara sunda, och det är bara bra att det finns folk som vågar tycka mot den "förväntade" åsikten, i det här fallet att antalet farthinder borde minskas.

Ser även att din användarinformation beskriver mig ganska väl, undantaget ishockey och ålder... :-)
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Det är bra att någon säger till mig. Eftersom jag får vikta och värdera innebörden av så många enskilda ord i mitt arbete, är det lätt att gå på autopilot privat, och glömma hur det man skriver uppfattas. Att jag vågar gå mot strömmen skyller jag även det på jobbet, eftersom det är en förutsättning där.
Användarprofilen :) skrivet med en del glimt i ögat beträffande mitt utseende och IQ. Resten stämmer, men om jag är trevlig vet i fan :))
Generellt hyllar jag en god och kamratlig ton på forumet. Tycker det ska fungera som avkoppling från irriterande fruar, chefer etc. Därför tog jag till mig det du skrev.

Ha det kanon
Robban

Länk
pjotor.
jesperado, nu tänkte jag väl snarare att man kunde sätta dit en eller två bulor extra istället vilket bör medföra samma eller lägre hastighet än med en helvetesbula eftersom folk bromsar ner under 30km/h innan ett gupp oavsett balken.+780000

Där jag bor fyller vanliga fartgupp sitt syfte, men folk kanske roar sig med längdhopp för bilar hos er, vad vet jag.

En idé vore att fälla upp en pansarvägg så både föraren och bilen dör, då är vi ju snart av med alla fortkörare.
(patent-verket här kommer jag:)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Usach för det där. Jag tror till och med snillet som har konstruerat dom där väghindrena kommer från Gävle trakten. Om jag inte har tappat minnet totalt. Men kul om man skulle missa en sån där då. Då har man väl ingen bil kvar. Och jag tycker det räcker gott och väl med alla farhinder vi har i den här stan. Stan är inte stor men endå är det farthinder över allt i Gävle. Så sänka min bil 60-60 som jag hade tänkt blir dte inte tal om nu. För då kommer jag inte kunna ta mig fram. Det är knappt att det går nu.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Teres: Schaktar man bort alla bulor och installerar balkhinder kommer du att kunna glida fram i laglig fart utan att oroa dig för din bil, det är det som är så smidigt med de nya hinderna.

Här i Lund är det fruktansvärt många bulor och detta märks redan bland kollektivtrafiken, ryggskador hos busschafförerna är utbredda och det är problem med framkomlighet vid utryckning och snöröjning (när det senare väl sker).

Själv anser jag att de nya balkhinderna är kanon, man slipper en massa obehag och kan koncentrera sig på vad som händer VID farthindret istället för PÅ farthindret som man tenderar till att göra nu. Det bästa hade ju dock varit om man hade kunnat skippa farthinder helt och hållet och att folk inser varför det är en 30-sträcka...
David: Inte är de mycket farthinder i Lund inte :)
Speciellt inte på Ideon området och vägarna kring LTH.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Mitt minne kan vara lite kort i bland kul om man skulle köra förfort av mistag nångon gång. Jag vill inte tänka på hur bilen går efter det.

______
bmw323.cbj.net
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Teres: Ok, låt oss säga att minnet skulle vara lite kort och man kör för fort av misstag och träffar ett barn med grillen.... bättre att lära sig "komma ihåg" på grund av lite plåtskador/bula i skallen än på andra sätt....

Nä, jag tycker nog hindret är bra. De eventuella reperationer som man får betala om bilen inte pallar får ju anses som böter, så nog kommer folk komma ihåg hastigheten på 30 vägarna sedan!

------------------
Always Diesel
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tydligen ska "balken" vara rund och ganska "lång" eller hur man nu ska se det så mer som en skiva än en balk för att göra den lite mer komfortabel att åka över. Detta enligt NTF. Men det är inte själva balken / bulan det är fel på utan priset. Sätter man upp 10.000 nya bulor så blir det trots allt en ganska ordentlig summa.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Bortsett från det höga priset så tycker jag att denna typ av farthinder är riktigt bra, en gammal hederlig bula måste man ju sakta ned för även om man kör i 30 km/h, att köra över balken (givetvis i nedsänkt läge) borde väl kännas ungefär som att köra över en järnvägskorsning, vilket man kan göra utan att sakta ned.
Jag längtar efter att kunna köra i 30, varken mer eller mindre, utan att bli hindrad av annat än övrig trafik.

Min högst personliga privata åsikt :-)

___
Killar med kvalitet kör BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.