|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Copy: Säg den kommun som betalat för ett motorvägsbygge? Dessa är mig veterligen statliga och projekteras av Vägverket. På vilket sätt är ett fartgupp för 800 kkr effektivare än till exempel ett hederligt potthål? Bara för att guppet är dyrt behöver det inte innebära att det räddar fler liv. Vad menar Du när Du säger att de vanliga fartguppen inte lärt en käft att hålla hastigheten? Går det inte att köra fortare än 30km/h rent fysiskt så går det inte. Punkt. I den kommun jag bodde i tidigare klagade föräldrarna vid ett dagis på att bilisterna körde alldeles för fort på gatan utanför. De krävde därför att Polisen skulle komma och ha en hastighetskontroll på platsen utanför dagiset. Polisen kom och polisen bötfällde mängder av bilister. Bilister som visade sig vara de försenade föräldrarna som skulle hämta ungarna på dagis. Så kan det gå... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
NOLL7NOLL |
Förlåt skrev fel: 20 000 är det ca... Copy: kan du inte äta din bil i alla fall... om det är 20 000 alltså :) Och sätta på katten.. Så om en meter motorväg kostar 20 000 så kan inte en meter vägbula kosta mkt mer. Och ja copy vill du ha två vägbulor hemma så måste nog kommunen godkänna det eller :) Citat: Dyrt kalas: Vägen kommer, enligt Vägverkets planer, att byggas ut i etapper och den slutliga notan är beräknad till 5,6 miljarder kronor. Eller ungefär 21 000 kronor per meter. |
|
Sen glömmer ni en sak om fartbulorna, vilket även många kommuner gör. Det heter att farthinder ska kunna passeras i skyltad hastighet utan annat än mindre obehag, vilket gör dom flesta vanliga (och effektiva) bulorna felkonstuerade, då inte ens jag med min quattrohöga Audi kan blåsa över ett sådan i skyltad/laglig hastighet utan att behöva samla bildelar på vägen efteråt. Som vi alla vet är det olagligt att skräpa ner :) Årjängs kommun fick bistert erfara detta för något år sedan när dom fick schakta bort sina nya, fina fartbulor. Dom var inte bland dom värre som har byggts, i alla fall. Sedan har fartbulor av traditionell sort en klar nackdel på mer trafikerade vägar, dom sänker trafikflödet lite för mycket. På villagatan går det utmärkt, men det är svårare på genomfartsleden förbi lågstadieskolan. Där tycker jag helt klart att det är motiverat med ett smart farthinder av den sorten. Skadade människor är dyra. Det bästa sättet att dra ditt strå till stacken när det gäller att öka Sveriges BNP är att orsaka en ordentlig trafikolycka, egentligen. Men det är väl inte så vi vill göra. Och sen kan man inte säga att pengarna en trafikmiljöåtgärd kostar kan översättas i polistjänster, eller användas till poliser, då dom inte finansieras av kommunerna, vilket farthindrena gör. Sen tror jag inte att den balken är så farlig som den låter. Tänk efter lite. 4 centimeter är inte mycket. En normal trottoarkant ligger väl allt som oftast på bortåt 10, i alla fall. Sen är det väl inte sagt någonstans att balken är fyrkantig. Är den avfasad i kanterna känns skaderisken ännu lägre, även om man får obehaget tack vara höjden. Och skulle nåt trots allt gå sönder så har man faktiskt kör 4 km/h för fort på 30-väg, vilket bör vara en del procents överträdelse. Nån som han det där med hur många meter bromssträckan ökar med den hastighetsökningen, från 30 till 34 km/h? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Copy: ta dig du för pannan när denna "någon" oroar sig för kostnaden... men är det inte bättre att sätta upp "vanliga" fartgupp.. du får då alltså ca 40 st "vanliga" fartgupp för priset av ett nytt...om dom nu bara kostar 20000kr???? vad tror du om folk egentligen...tar du för givet att vi saknar förstånd bara för att vi ifrågasätter ett fartgupp för 800000kr???? jag vet oxå att varje skada/dödsfall i trafiken kostar samhället mängder med pengar och därför så SKA det satsas större resurser på att göra trafiken säkrare... precis där jag bor har vi en längre raksträcka, och där har det varit väldigt poppis att gasa på som idiot och att det sen ligger en gymnasieskola i närheten gör ju det inte bättre..kommunen satte då dit vanliga fartbulor men det blev nästan bara värre då det resulterade i att dom gasade ännu mera mellan guppena...kommunen gav svar på tal och satte dit flera stycken...nu är det lugnt och skönt...så vad jag menar är att det borde gå att sätta upp flera vanliga bulor istället för ett superhinder som folk ändå kommer att trycka gasen i botten så fort dom passerat. starre: det är väl bara priset du betalar som privatperson du menar eller??...att snickra ihop ett sådant för kommunen kostar väl mera...alltså att dom subventionerar resten..eller???? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
roligt om en cyklist eller mopedist kommer över 30 ....*not* Mvh/ Daniel Länk |
|
| Står att det inte ska reagera på tex motorcyklister/mopeder, men eftersom mätningen utförs av fotoceller så förstår inte jag hur dom känner skillnaden... | |
|
bjoerck& frazzeribba: Ett farthinder=asfalt som är upphöjt kostar för en familj ca:5-8K resten subventioneras av kommun. Problem som blev i den kommunen där många barnfamiljer köpte gupp var att man åkte en annan väg till jobbet och dssvärre blev det förbi skolan hmmmm. Dvs gupp är ingen lösning utan man förflyttar bara problemet till ett annat vägavsnitt. |
|
|
:)))) Visst har vi kul. MVH Robban |
|
|
Detta inlägg kommen nog många att hata mig för. Men detta är min åsikt. Jag vet dock inte om det är annorlunda i era städer. Jag är noga med att hålla 30 och 50 när det är befogat. D v s vid skolor o s v. Men den största faran för liv är (enligt min åsikt) dumma fotgängare och ouppfostrade barn. Nu måste man som bilist stanna vid övergångsställe om det är uppenbart att personen som står där skall korsa det. Och han FÅR INTE GÅ om sträckan till bilen är så kort att bilen måste tvärstanna för att inte köra över fotgängaren. Men folk tror visst "Bilar kan inte köra på mig nu, jag är stålmannen och bilar är av skumgummi". Folk som kliver rakt ut i vägen helt utan förvarning, och jag har även råkat ut för en som joggade längs vägkanten och helt plötsligt vek ut över vägen. Och så kommer vi till barnen. Här i falun har jag ofta sett barn leka på vägen med bollar, leksaksbilar o s v. PÅ VÄGEN!!!! Det är ingen lekplats. Det fick jag lära mig som barn, och det respekterar jag än. Jag bär alltid med mig en reflex om jag måste gå längs vägen. Och jag gör mitt bästa för att lära min lille brorson hur man beter sig i trafiken och på vägen. Och innan nån svarar med ett argt svar så vill jag tillägga lite. Med detta menar jag INTE att alla forgängare är dumma i huvudet och alla barn är ouppfostrade. Och jag vet att det finns idioter som kör fort vid skolor, dagis o s v. Och det ska vara straff åt dom. HELT KLART. Men är detta rätt sätt??? Jag tror inte det. Men det kanske det är andra som tror. Jag tror mer på manuell övervakning. Mvh Morgan. Länk |
|
NOLL7NOLL |
Har vart med om en mamma som helt oväntat tryckte ut sin barnavagn på ett öbergångställe innan hon tittat åt båda håll. Hon visade aldrig att hon skulle gå över vägen heller.. Vi bar tre bilar som vart överaskade och tvärbromade. Verkar vara en vettig mamma som använder sitt barn som vapen i trafiken. Det värsta är att hon inte insåg vad hon gjort när det kommer tre bilar vars ABS-bromsar knackar 2 meter från henne. |
|
Sånt är skrämmande. Jag hoppas att det kan komma en reklamkampanj som påpekar hur viktigt det är att noga titta åt båda håll innan man korsar vägen. Spelar ingen roll hur många regler det finns. Bilar är hårda och människor är mjuka. Det är bara så. Och man måste lära alla människor vikten av det. Inte bara bilisterna. MVH Morgan. Länk |
|
chrille70 |
En tanke som slog mig: Hur går det om en mc-förare kommer körandes i för hög hastighet över det där farthindret. Det är väl ändå inte statens uppgift att ta livet av fortkörarna...? Mvh Chrille |
|
heja carpimp för det trevliga långa inlägget!!! du är min nye idol ;) "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Tydligen har utryknings fordonen någon dosa som gör att de kan stänga av funktionen, detta görs antingen från bilen eller centralen. Så om man har rätt frekvsens så kan kanske alla göra det:)) Källa Radio Stockholm idag |
|
|
Trodde väl aldrig jag skulle skriva något sådant här...men nu gör jag det. Jag kan faktiskt se vissa fördelar med farthinder av denna typen som är "aktiva" så man kan passera utan större problem i laglig fart. Där jag bor och kör är det nedlusat med dessa sat**ns djä**a farthinder av alla dess slag, gupp, hopp, chikaner, koner, blomlådor, stenläggningar, avsmalningar osv fantasin har inga gränser kan det tyckas. Visst, med tom bil så är det inga problem, men jag kör ofta med olika släp t.ex båtsläp och ofta med hästsläp med häst i. Vid alla dessa idiotiska kosntruktioner får jag då gå ned till 0.000001 km/h för att båt eller häst inte ska fara allt för illa, Det blir köer och folk retar sig ännu mer. Visst kör men en SUV med 50 cm fjädringsväg så kan man ju blåsa igenom alla hinder utan bekymmer, men för andra är det skitjobbigt att pasera även i krypfart. |
|
|
Nu vet jag inte vilken hastighet som gäller vid den aktuella sträckan, men om det är 30 så är det trettio av en anledning. |
|
pjotor. |
sorry copy men jag kan inte hålla med dig. Är du säker på att idén inte är din, jag har nämligen svårt att tro att det finns 2 personer på denna jord som tycker detta är en bra lösning. |
|
pjotor, vi är två som tycker idén är bra, janF är på. Ni oroar er för era bilar, jag för mina barn. MVH Robban |
|
NOLL7NOLL |
Copy: Det är bara pengarna som svider. Hårddraget så bryr jag mig inte om bilen eller barnen. Det är inte jag som kör för fort.... |
NOLL7NOLL |
En riktigt fet böter... indraget körkort vid 35 km/h..... det skulle vara bättre. Billigare och lönsammare. Skulle inte chansa på 30 väg om man visste att om kameran som satt där registrerade en och en räkning på 10% av årsinkomsten hamnade i brevlådan... så skyddar vi barn, gammla. Då får vi in pengar istället. som sedan kan finansiera bättre vägar, rödlysen, rondeller osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.