AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.330

getrags 540i-kanonkula !

Sida 1 av 2
Nilssen
Fick nöjet att köra min väns manuella 540i-95:a! Tur i oturen i min njutning kommer det upp en e36:a-coupé som hänger oss i gumpen hela tiden och vill cruisa upp bredvid oss.Vi ser inte vad det är för någon coupé utan vi tror båda att det är en dekaltrimmad 328i med ett härligt ljud från motorn.
Helt ofriviligt :) blev det plötsligt upplagt för ett litet race vid ett rödljus och min vän getrag säger till mig:
-Det är lugnt,dra du på!
Får till en perfekt start med ett litet-minimalt hjulspinn vid växlingen till 2:an,vid min stora fasa ser jag i ögonvrån att coupén är uppe och nosar mellan bakskärmen och fram dörren-alltså,den ligger lite efter,då sprids skräcken inom mig,jag som har prisat getrags-540:is prestanda och vrid-kan ju inte ens lämna en 328!!! Alla tankarna satte skräck i huvudet på mig och getrag började orma sig i framsätet,tills jag får i 3:an-----trodde jag,nej,inte 3:an utan 5:an och vipps så var coupen uppe om och förbi.Där tänkte jag:
-Jahapp,nu kommer jag att få höra gnäll från honom-att jag inte kan köra bil eller att, fy fan vad slö min 540 är osv...Paniken var ett faktum,fy fan vad snabb den där 328:an är tänker han säkert.Men i all uppståndelse hör jag hur getrag skrattar och tjoar där han säger---Herregud,det är en M3:a för h**v*te !!! Fattar du det skriker han? Visst,nu ser jag emblemet på bakluckan-en M3:a(båda bromsade in )!!! Måste tillägga att starten var aningen rullande,jag rullade igång 540:n sakta och sedan var det fullt blås. Killen med M3:an kör efter oss och slutligen stannar vi till vid en parkering där tankar utbyts. Visade sig att det var en 95:a-3.0 alltså och han hade ägt den i 2 år.Bilen för övrigt var i mintcondition,nylackerad,full servicebok och han hade lagt ner hur mycket pengar som helst på den osv( Ni vet själva-ufff,jag bara måste ha den där knoppen till min bil).
Hans första fråga var:
-Är det en M5:a utan dekaler?Han syftade på M-chassiet och bromsarna som sitter på.Jag svarar:
-Nej,det är en 540!!! Han svarar:
-Jag visste det,kände det på mig,såg att den drog iväg vid ett litet tidigare tillfälle innan racet när farten var uppe vid 65-70 och så flyttar inte en 525:a på sig sa han skrattande.Tankar utbyttes och vi pratade en jättelång stund,om-naturligtvis en massa prylar till våra respektive bilar,inredningen osv.Han hade jättesnygga prylar inne i bilen,knoppen var underbart kromad-m-knopp asså och lacken på bilarna inspekterades ordentligt. Racet var som bortblåst och istället blev det mycket snack om just,just hur undebara och fantastiska våra bilar är,berättade att jag själv kör Bmw osv...Oavsett hur racet hade gått så tycker jag att det är förbasssskat kul när en annan Bmw-ägare stannar till och snackar om just-Bmw! Utan något som helst agg,bara,liksom,prata om hur man kan förbättra sin juvel osv.Sedan är det ett jätteplus för getrag när m3:ans ägare säger:
-Har rastat många 3,6:or,men din 540 är snabbare än så!!!
Vi skiljs åt som riktigt goda vänner och M3:an sticker iväg som ett pistolskott!!! Säger till getrag efter att ha sett hur han stack iväg från parkeringen:
-Kan du fatta att vi drog den där???I varje fall tills jag strulade till det-5:an istället för 3:an!
-Nä,säger han.Det kan jag inte smälta!
En sak är säker,min respekt till 540:n har ökat med hästlängder, tittar inte längre efter M5:or,det är inte värt den enorma skillnaden i kostnaderna,försäkr osv...Bättre då med en sleeper-en som -som getrags-som går som en kanonkula!!!
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
Wiiiiiii vilken söt liten saga verkligen, skrattade gött åt din berättelse.

// Majk //

Ingen saga,ägaren till M3:an heter Nadjib och han bor i Malmö! Hans polare-visst någon som heter Raffo eller Rafael-som bor i Eslöv-ägaren till en M3-e30 med grymt mycket krut under huven kan säkerligen intyga att det stämmer-om han frågar sin kompis.Kan säkerligen få fram reg skylten till M3:an och intyga att den är vid mycket gott skick-det var ingen rishög så att säga.
Så är det! Fråga getrag själv.
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
asch var ju inte så jag menade ... menade bara att jag tyckte att du skrev bra med inlevelse.

2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Hehe, "nothing beats cubic inches" som jänkarna brukar säga.

släng på en stressfläkt och utrycket är ett faktum :-)
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
he he he, rolig läsning var det iaf ;-)

##########
# PAJALA #
##########
Nilssen
Men,tycker att det ändå är konstigt att vi låg lite före M3:an,visserligen såg den ut att vara i mintcondition och motorn lät frisk,men man vet ju aldrig hur innanmätet i motorn är.
Ägaren till M3:an vara grymt imponerad över att det gick som det gick.Vi provade från 50Km/h i 2:ans växel och även där var det vi som avgick med segern.Vet inte hur det hade gått om vi hade testat på motorvägen-antagligen hade M3:an dragit ifrån rejält från 150Km/h-antagligen? Lite klumpigt av mig att få i 5:an istället för 3:an-but hey,don´t blame me,sitter i en 528i-e39:a själv och tycker fan i mig att e34:ans 6-växlade pärla är mer tätstegad på något sätt-typ,den känns tajtare,vet inte riktigt hur jag skall förklara det riktigt,men skit samma.
Ägaren till M3:an(Nadjib) är god vän med en kille från Eslöv som visst kallas Raffo eller Rafael-(ägare till en fruktansvärt snabb M3-e30:a som skulle ha -typ-450 hk!!! enligt ryktesvägen) kunde inte förstå att getrags 540 var så snabb.Hehe,när jag ligger bredvid honom med min "sura" 528i försvinner han som en oljad blixt,det är inte ens löööönt att försöka haka på.Därför skall min 528i väck nu,tycker helt enkelt att den är för slö fastän det sitter i ett chip från Need For Speed och open air.Bortkastade pengar var det i alla fall,märker ingen skillnad,jo,lite högre toppfart*-that´s it.Sniffat på 250 markeringen någon gång och pytte-pytte-lite över,ungefär som orginal.Har inget negativt för övrigt att säga om min 528.Soppasnål är den,skön att köra,tyst,jaaa,,,,the works asså,men pulvret saknas.Tråkigt som fan utan 8:a!
Nu skall herr getrag sätta in en kompressor från Ess-visst.Vågar ju inte ens drömma om hur den kommer att gå när den sitter på plats.
Nä boys,denna grabben skall inhandla en 540i så snart som möjligt,så fort 528:an försvinner kommer det att stå en manuell 95:a helst med skinnklädsel i mitt garage.Personligen tycker jag att det inte behövs en kompressor i den bilen men mycket vill ju ha mer...så...man vet ju aldrig.
Mycket rolig läsning! det är en fröjd att köra 6växlad 540 du kommer bli mer en nöjd, ne nu måste bilen luftas.

Mvh Stephan
Nilssen
// Stephan 735i //

En liten fråga bara:

Getrags 540i är en 95:a med M5:ans chassie/bromsar-orginalmonterat från BMW,kan det vara en 540iS???Har läst på en sajt att en 540iS skall göra aningen under 6 sek ( 5,9) till 100 knyck?Någon som vet hur man kan få reda på detta?Har sökt äldre inlägg men inget av intresse...
Nilssen: Är Getrags 540 importerad från Nord-Amerika? dom sista 7 tecknen i chassinummret ska börja på GA i stället för BJ, för dom enda 540i E34 med Nürburgringpaket som jag har hört talas om är antingen M540i för Canada 32st byggda med M5-95 bromsar eller 540i M-Sport för USA 200st byggda med M5-94 bromsar varav 135st 6vxl kika på länken där står allt om bilarna

Länk

Car and Driver körde en 540i M-Sport 0-60 mph "96 km/h" på 5,8 sek.

Mvh Stephan
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Här finns massor av intressant läsning om alla M-bilar som tillverkats. Givetvis diverse 540-versioner.

Länk

Mvh
David P.
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
>>Nilssen<<
VAd har denne getrag gjort med sin 540 eftersom den går såpass bra som den gör?
Vad jag fått fram har ju inte M540 mer ponnys än den vanliga 540´n.

169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
The M540i is powered by the standard 3982cc M60 V8 used in all E34 540i, E32 740i/740iL and early E31 840Ci models. It has an aluminum block and head with four valves per cylinder. Power is rated at 282 hp (SAE) at 5,800 rpm and 295 lb/ft of torque at 4,500 rpm.

// majk //

Såvitt jag vet så är den orginal.Men klart,det var ju jag som körde ju-hehehehe.Nää,skojar bara,som sagt,M3:orna körs hårt och det finns inte många kvar som kan leva upp till dom 5,7 sek som den har lyckats uppnå i Bilsport när den kom-93! Sanningen ligger nog runt 6,2-6,3 sek in real life så att säga.Det skiljer ju inte så mycket om man tittar på accet från 540:n-ligger väl runt 6,4sek för den manuella versionen,sedan fuskade jag lite - jag rullade igång 540:n sakta,har hört att den är mycket grymmare vid rullande start så jag tog chansen och skalpen var ett faktum! Getrags 540 är i utställningsskick annars,iofs så var ju M3:an det också - utvändigt och i motorrummet,sedan vet man ju inte hur killen har skött den maskinellt,dvs,om den har fått färsk olja i tid,om kopplingen är sliten etc...Han gav ju intryck på oss att det var hans ögonsten och att han sköter den där efter.Sedan att han berättade att han smårejsat lite vid rödljusen spelar väl inte så stor roll tycker jag - vem gör inte det?Eller?Det kanske spelar roll men har åkt med getrags 540 många gånger och den känns lika pigg som en M5 3,6,tom piggare.Varför kan man ju fråga sig,kanske har den tidigare ägaren kört in den perfekt och skött den exemplariskt?
t.o.m. speptroníc är roligt i 540 utom just i startögonblicket på Master Starter...

Länk
tjena boys ser att min bil disskuteras friskt här
ja jag blev chokad har själv tidigare kört ifrån en M3 3.0 tre ggr i
följd men har aldrig vågat skriva det av rädsla att bli utskrattad
men men jag lät "MR:Nielsen köra som har blyfot.

Det som imponerade på mig mest är att jag hade full tank och att vi var två i bilen som tillsamans väger 180 kg+.

jag tror att min bil e orginal får testa på en stripp någon gång
när jag valsat skärmarna bak och bytt fjädring+insugsmembran ,
hardyskiva stödlager silentblock och fått oljepumpen fastspänd den 27/8 ska bli skoj

HA en trevlig kväll nu går jag ut och lägger mig

CIAO

Snart 410 hk 622nm
ja föresten så har jag inte nurburg ring paket men M-chassie
har jag från fabrik men det var väl extra tillbehör jaja
kul i varje fall.

Snart 410 hk 622nm
nej mitt chassie nummer börjar på bj
men nu tycker jag att allt verkiar skumt har dragit mot polrens m3 nu 5 ggr och vi har till och med bytat bil racen är äckligt jämna hur vi än bar oss åt
vad kan det vara hans m3 är svensksåld har rullat 13500 mil
och är väldigt påkostad och välservad.

Snart 410 hk 622nm
Är väl inget konstigt. Lika mycket effekt, men troligtvis en bättre/lättare effektkurva på 540. Inte sååå stor skillnad på vikt.
Jag har spöat en Hamanntrimmad 540 E39 på 402 meter, men han kom ikapp sakta mot slutet, men det var inte övertygande för mig. Det kanske skiljde 5km/h över mål.
vad har du gjort med din 328i
før jag har haft en 328 i som var trimmad och jag hakede på 540i
men dom va ændå nån billæng ifrån vid 120 knyck

Snart 410 hk 622nm
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
>> Stephan735i <<
Om chassinumret börjar med GK då?

Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.