|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Hello Nasty! |
Unichip är en egen liten box som kopplas in på kabelstammen till styrboxen där man mappar motorn optimalt för just din egna bil! Ett chip är samma mapp till alla... Så blanda inte ihop chipstrimmning med unichip och SMT boxar två helt olika saker. Vad du ska göra om du köper en M5 är att beställa tid på tex. Ts Motor för att få bilen redigt mappad med hjälp av ett unichip. Mvh/Henrik |
|
Jaha... hellonasty då har man lärt sig lite idag igen =) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter vad det gäller "vassa" M5:or till den som orkar läsa... Jag har pysslat med bilar sedan barnsben å utbildat mig till bilmek på vägen hit. Har ägt å trimmat ett antal bilar under årens lopp, dock har en M5 alltid stått högst upp på önskelistan. Har en del erfarenhet av bankörning med Volvo orginal cup bilar samt Porsche Carrera RS Cup, vilket har givit mig en ganska bra känsla för fortåka även när det svänger! Här följer en uppradning av de "prestandabilar" jag ägt: Golf Gti -84 112hk.(tveksam men rolig) Corvette -74 360hk. Corvette -84 300hk. Monza -75 265hk. Mustang -70 425hk. Le Mans -64 675hk. Audi S4 -92 296hk. Volvo 850T -93 305hk. Porsche Carrera Rs Cup -94 363hk. Sierra Cosworth -92 312hk. Alla dessa bilar har fyllt sin plats i mitt liv, likväl så har M5 drömmen legat å pyrt.... När jag väl tog steget över till BMW så blev det dock i form av en 535 -89, vilket var en av dom trevligaste bilar jag busat runt i! Den sänktes å försågs med 17" fälgar skodda med Toyo däck, vilket självklart gjorde den än roligare på vägarna. Fick givetvis mersmak på BMW då jag upptäckte (till min förvåning) att det inte va särskilt dyrt att äga en bil av den här kalibern. Givetvis då jämfört med några av mina tidigare "ögonstenar"! Ungefär här började jakten på en M5 ta fart på allvar.... Den första jag provkörde var en nyimporterad 3,6 -91 11200mil 89000kr. Vafan nu då, tänkte jag redan efter ett par hundra meter, det va ju inget drag i den! Växla ner å drog på för Kung och fosterland ut på E4, visst va den snabbare än dom andra bilarna där ute men iaf! Vände vid nästa avfart å lämnade tillbaka bilen till handlaren... Tänkte sedan igenom saken och kom fram till Import, skruvad mätare osv... Nästa provkörning blev en 3,8 -92 9600mil 112000kr. Den va kass den med. Sedan avverkades i rask takt två till 3,8 -92 och -93, samt en M5 Touring -94! Nu började jag ge upp hoppet på M5, började så smått snegla på Turbobilar igen... Var så ute på en bilköparrunda med flickvännen i jakt på en fin liten tjejbil. Klampade in hos en handlare i Täby för att kolla på en Renault megané när jag fick se något spännande längst in i hallen. En M5 -89 3,6lit 315hk med en prislapp på 79000kr stod där å liksom tynade bort. Den var repig på taket och vänster bakskärm. Sidokjolarna saknades. Vindrutan var sprucken. 16" plåtfälgar vilade den på. Glömde givetvis bort både flickvän, barn å Renault!!! Snackade lite med nasaren å han lovade att plocka fram den senare i veckan, det var väl ca 20 bilar som stod ivägen. Torsdag bestämdes som en lämplig dag att återkomma. Äntligen Torsdag!!! Väl framme hos handlaren så visade det sig att dom inte hunnit med å plocka fram bilen ännu. Vi hjälptes dock åt med omflyttningen i hallen å fick tillslut fram M5:an. Äntligen dags för uppstart, den morrade till å parkerade varvet stumt på 4000 rpm! Förskräckt så stängde jag av den, slet upp motorhuven å rotade runt lite, det visade sig var farthållaren som beckat igen i öppet läget!!? Nåja, sånt som händer. Handlaren plockade även fram en omgång 17" Schnitzer fälgar med kassa däck som medföljde bilen vid inbytet. Efter en rejäl uppvärmning av bilen så var det dax för det avgörande testet!? Vilken bil!!! Helt otroligt gick den!!! Kände direkt att det var så här jag förväntat mig att en M5 ska vara! Dax att gör affär! Väl tillbaka hos handlaren så diskuterade vi priset efter att jag synat den ordentligt. Med motiveringen att det inte var något museum han drev så acepterades mitt bud på 53000kr! Så numera e jag lycklig ägare av en svensksåld M5 -89 med 29600mil på mätaren. Full servicebok och diverse dokument följde givetvis med bilen! Väl hemma så luslästes allting och vid 27000mil helrenoverades motorn hos Bmw! Det satt ett Supersprint avgassystem i rostfritt, ett väghållningskit från Bilstein samt ett trimchip från Ts motorsport monterat på bilen vid köpet! Har endast servat bilen, bytt silentblocken och monterat 17 tummarna med nya Toyo däck efter köpet. På meritlistan över bilar jag piskat med denna racer så finns det: 1st Nissan 300zx chippad. 2st Sierra Cosworth 330hk kittade. 1st M3-95 original. 1st Audi S4 (min gamla). Vad det gäller chip och avgassystem på M5 så får ni väl därmed dra era egna slutsatser.... Så det lönar sig att leta och syna de tilltänkta objekten noga innan köp! Tackar ödmjukast för den plats jag tagit upp i den här tråden!!! Väl mött där ute!!! |
|
Rotti |
Det du kan göra är att mappa om bilen efter du har satt dit avgassystem filter så kan du få 380khk det har min polare gjort.på turbocenter... |
|
Rockztar Tack för det utförliga svaret! Du har koll på bilar märker jag. Funderar ungefär i samma banor. Gillar också corvette, cossie, audi, mustang etc... Så svårt att bestämma vad man skall ha när det finns så mkt trevliga bilar med olika egenskaper. Kanske plöjer ned mig i turboträsket, har åkt BMW sug ett tag nu så vi får se. Misstänker också att den enda M5 jag testat, en 3,6 var nå vajsing med för den kändes lite orkeslös faktiskt. Får väl prova flera och se om det är stor skillnad. Jag vet 535:an är en kul bil, åkte hem igår i regnet. Gick lite på bredden, skojigt=) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Rotti Japp, jag har också hört om denna "medicin" tidigare och 380hk måste ändå göra rätt stor skillnad mot original 340hk. Vad kan det kosta på ett ungefär att göra en proffs mappning. Blir rätt mkt va? Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
Rotti |
Du får ringa till turbocenter å fråga priserna brukar inte vara lite olika... |
Rotti |
Du får ringa till turbocenter å fråga priserna brukar inte vara lite olika... |
BmwMutte |
Det är alltså ingen mening att chippa en M5:a? Man får inte ut nån märkbar effektskillnad? |
BmwMutte |
VA? ;) |
|
Även jag är sugen på en m5:a i framtiden. har aldrig kört någån men förra sommaren fick jag åka med i en 3.6:a oj vad besviken jag blev. killen som hade bilen tyckte den gick som fan. men jag blev tvungen att fråga han om de verkligen va en m5:a vi åkte i allt stämde ju med inredning emblem mm. då blev han lite sur å sa åt mig att kolla under huven.... å till min stora förvåning så satt där en 3.6:a. åker en alpina b10 3.5 själv å den går fan bättre. min polare hade på den tiden en mazda 323gtx turbo 4wd som va standard och m5:an fick pisk av den på 402m då insåg killen som hade bilen att de va nått som inte stod rätt till med beemer och sålde den.. men man har ju sätt m5:or som går bättre än den så jag vill då fortfarande ha en. men som rockztar sa de lönar sig att leta.. www.hassi.fotopic.net |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.