|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
En 518 upplevs inte som så slö som den faktiskt är. Låg utväxling och trevlig motor gör att den känns helt okej. Fast ändå tar det drygt tolv sekunder att släpa upp den i hundra knyck. Jämför med till exempel Volvo 740 som är ungefär lika långsam men upplevs som ännu segare. Mitt personliga val vid köp av E34 hade blivit 525 24v eller 520 24v. Detta eftersom dessa bilar har visat sig vara mycket slitstarka. Den tidiga 518 med M40-motor har en kamremsintervall på 4000 mil. Bedrövligt... Sexorna har kedja. |
|
|
Jag som tyckte 525i 24V var tokslö.... En 518i går väll knappt att göra säkra omkörningar med? |
|
| Lagrena bromsar inte mer förrens de blir dåliga och då låter det riktigt illa, snarare så att ett väl inslitet lager snurrar lättare än ett nytt. Sen känns en bil inte lika tight när den fått någa mil på nacken men effektmässigt så tappar du ingenting, är större skillnad på bensinens energiinnehåll i temperaturvariationer och från tank till tank. | |
| Sandgren: Frågan är hur säker en omkörning är när föraren är tvungen att trampa gasen i botten och använda flera hundra hästar för att komma om utan att krocka? Kanske bättre att köra om när sikten är fri istället för att ligga på gränsen? Detta är ingen kritik riktad mot dig, Sandgren. | |
|
Självklart kan man göra säkrare omkörningar med mer effekt, visst skall man se till att sikten är fri osv. men om det kommer möte när man håller på att köra om så är det skön med några extra kusar. Men det säkraste sättet att köra om (som dessutom inte kräver massa extra effekt är att släppa ett större avstånd och sen gasa på rejält så man redan har en betydligt högre hastighet än objektet när man väl ger sig ut i mötande fil. (Praktiserades flitigt med överlastad mercaminibuss med 9st glada åreresenärer för ett par år sedan. För den hade man ingen chans utan att redan ha byggt upp hastigheten. Får man möte så är det bara att bromsa och försöka igen.) |
|
|
Det är en rolig omkörningsteknik det där Hubbe! Har själv praktiserat den i en gammal King Cab en gång. Min svåger har en 525i 24V som rullat 24000mil. Den går precis lika bra som när jag köpte min egen som då gått 13500mil, nu har min rullat 19000 och den går fortfarande lika bra. Och ja Sandgren, allt är relativt. |
|
|
Hej! Jag är van vid BMW och andra bilar med betydligt större motorer (far min har en 530, morsan kör en Jagga), och när jag köpte min första bil för 2 år sedan var det med stor tveksamhet jag tittade på 518i. Efter två år är jag faktiskt mycket nöjd. Visst - absolut ingen racer, men som flera gånger har påpekats här en mycket bekväm och trevlig bil att köra omkring i, så länge man inte är ute efter att bli en ny Stig Blomqvist. Om den är bensinsnål? Definitivt ja! Jag körde ned till Frankrike med min under våren. Vid en brådskande autobahnetapp på 30 mil då vi låg i 160-180 km/h konstant, tre personer i bilen och ca 300 kg packning drog den 0.8 liter per mil. Svårslaget! Ägandekostnaderna är låga, en Inspection 1 kostar t ex ca 2000 kr och en oljeservice under tusenlappen. |
|
|
Jag tycker det är bra att BMW tillverkade 518i. Inte alla som behöver effekt, men ändå vill köra BMW. Övervägde själv att köpa en men valet föll på en busbil, E30. Nästa bil däremot kan mycket väl bli en E34, och med tanke på studier osv. kan jag mycket väl tänka mig en lite mer ekonomisk bil som 518i även om det innebär lite "effektförlust". Det som jag undrar lite över är dock: Är bensinförbrukningen så mycket lägre än hos t ex 520i 12V/24V? Jag kör ju själv 320i nu med M20 motorn och den drar i princip aldrig under litern, då jag oftast kör kortare sträckor och i stan. Och E34 är ju en tyngre bil... morris77: Vad drar din bil under blandad körning? Anledningen att jag ens funderar över att byta är att E34 verkar vara mer komfortabel, tystare och "mer bil" än en liten E30. Och jag vet inte hur länge busbehovet sitter i. Hrrm.. ;) Samtidigt känns det som att ett bilbyte inte är så motiverat om driftkostnaderna blir högre. Jag tänker på reservdelar, skatt osv. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olof: Jag kör i ett väldigt "oregelbundet" mönster; Det mesta av mina mil är landsväg och då drar den ca 0.75 l/milen (jämn motorvägshastighet 120-130 km/h). I stan skulle jag gissa att den drar runt litern, snittet ligger nog kring knappt 0.85-0.90, vilket väl får anses vara mycket bra för en så tung bil som "bor" i centrala Stockholm. |
|
|
Olof. Jag kör både E30 och E34, E34 är MYCKET mer bil. Däremot är känslan av direkthet och kommunikation svårslagen i E30´n. Busbehovet blir man aldrig av med... Och på tal om bränsleförbrukning så har jag kört min 525 på allt mellan 0.84l/mil (vinter och landsväg) till 1.2l/mil (husvagn). Normalt sett ca 0.9l/mil till 0.95l/mil men då kör jag mest landsväg, dock ganska raskt. Det verkar skilja 1.5dl/mil till en 518´s fördel. |
|
ormen |
åkte med en galning i STHLM en gång i en 518 -95, o jäklar vad han körde, tangering till rött på varvräknaren konstant, satt där i baksätet och undrade varifrån allt krut kom, gasfoten sa han. inte fan är det slö bil, visst går det fortare till 100 med 525 men som bruksbil är den helt ok. letade efter bil själv för ett tag sen, tänkte byta märke(delvis) lite och testade 20-tal Audi 100/A6. V6:an var ok, men 2,3:an var slö, och ca. 5-6 2,3:or hann jag prova, 2,0 - ja det var traktor det! blev förvånad hur lite effekt/liter många bilmärken (t.o.m. 96) bjuder på jämfört med bmw |
|
518i är betydligt rappare än tex volvo 240,740 och varför måste man ha så mycket effekt när det kommer bara fler kameror på vägarna? |
|
|
Loler Mycket effekt? Det är skillnad på att ha normalt med effekt (525) och extremt lite effekt... Då det finns alldeles för många som kör under hastighetsbegränsningen, t.ex. 80 på 90 väg så är det skönt att kunna på ett snabbt och smidigt sätt kunna köra om dem. Sedan så slipper man växla så ofta om man har en stor maskin och kör lugnt medans den bjuder till inspirerad körning om man växlar ner några växlar. Det är inte kamerorna som är farliga, det är ju bara att ta bort frontplåten om man är orolig för dem. Det är laser och civilsnutar som är jobbiga på motorvägarna som är jobbiga! MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
| TCG: Jo det ligger en del i det du säger, men o andra sidan kan man klassa en 518i som en vilken vanlig bil som helst... den är ju ungefär som en 740gl,940,audi 80 bmw 316i med flera... alla kanske inte har råd med just 6cyl som blir en anning dyrare i försäkring elr har jag fel?.. | |
|
Jag skriver som en kratta, jag är trött och stressad. Och så sitter man här och skriver, det gör en inte mindre stressad... :) Jag är lite 'on the edge' gällande allt som har med poliser att göra för jag blev av med körkortet förra veckan... Efter över 20mil laglig körning på E20 så kom jag efter en bil som låg i 80 på 90väg. Jag körde om och motorn lät så gött så jag drog om resterande bilar/lastbilar i den kön. När jag kommit om alla så saktade jag ned igen trots att jag hade en lång fin raksträcka framför mig. Då kom en civilsnut ikapp mig och plockade körkortet. Jag gissar att han var grinig för att han inte hängt med mig i omkörningarna, något som han själv påpekade... :) Jag vet faktiskt inte hur mycket det skiljer i försäkring mellan 4 och 6-cyl. Jag tror inte det har så stor betydelse som hur olycksdrabbad denna biltyp är. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
| beror vem som kör... har dragit jämnt med en 523 (e39) men det var en yngre som körde... kan troligtvis inte gasa på rätt sätt men ändå... det går ju att köra ikapp med likvärdiga bilar med 2,0 liters moroter i alla fall:).. | |
|
Jag var mycket nöjd ägare till en 518 iT-93 en gång i tiden. Ingen raket men bekväm och trevlig att köra dessutom billig i drift. Att en BMW måste ha en sexa håller jag inte alls med om, rekomenderar en provkörning av 518. Är det nån modell jag inte kan med är det 520 (och 320) som jag tycker upplevs ännu slöare. Visst är 525i en mycket trevlig bil men kostar mer i inköp, drift och försäkring än 518i. Hellre en fin 518 än en 525 i sämre skick om budgeten är begränsad tycker jag. |
|
|
BjörnB: instämmer helt! 520 känns slöare än 518i... det är som att jämnföra ford sierra 4cyl mot 6cyl även där är det sammma sak som gäller! och vem vill betala dyr försäkring till en slö 6a? inte jag i alla fall! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.