|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har kört en 518i 94-96? Är dom för slöa eller går det att köra dom utan att bli påmind om den låga effekten? | |
|
För slö? Ja! Utan att bli påmind? Nej! Välkommen till forumet förresten! Mvh /Pewe |
|
|
Beror väll på vad du skall ha bilen till A-B: Helt ok! Glida på stan: helt ok om du plockar bort modellbeteckningen! Försöka köra ifrån en volvo 240 full med General Lös snusande raggare: Dont try it.. Risken finns att du får pisk. |
|
Heuer |
518 är en skam för BMW. Har kört en sådan traktor i 18 år. Jag skäms för att erkänna det. Men jag har en riktig BMW nu. Glöm 518, köp 520, 525 elller 528. Annars kan du lika gärna skaffa dig en Volvo, SAAB eller vilken bil som helst. |
|
Det går att skrämma den också lite grann tycker jag.Händer inte så där jätte mycke om du vill dra den på rödljus.Men på motorvägen känns den rätt bra.Mer än glidare än racing vagn.Du har de mesta på den,ekonomi,rymlig,fin,bekväm etc. Så vill du ha en bil som är bra för plånboken och familjen så kan den rekomenderas men inte om du vill racea. Drive Like U Stole It!!!!! |
|
| Har haft en 518iT-96 i fyra ar nu. Det ar en bil som ar trevlig att kora i och med att den kommunicerar med en med trevlig styrning / vaxellada / chassi. Om man ar ensam i bilen tycker inte jag att den ar allt for slo om man anvander den som jag till att kora pa strackor av typen 50-70-50-70-90 osv. Det gar tyst och bekvamt och motorn svarar bra pa gaspadrag pa laga varv. Helt OK pendlarbil som i mina ogon inte alls gar att jamfora med typ Volvo som kanns mer som en traktor att kora. Det bilen daremot inte ar sa bra pa ar att klara en tungt lastad bil. Om man har hela familjen + semesterpackningen i bilen sa blir det trogt pa motorvagspafarter och omkorningar ar ngt man far planera. Nar man val ar uppe i fart sa gar det dock fint. En bil att glida mer i an att pressa hart. Bilen gar ocksa billigt vilket inte ar att forringa i sammanhanget. Summa summarum av mitt 518 agande ar att bilen ar helt OK nar man kor ensam i lagre hastigheter (v<=90) och for den typen av transport kan jag rekommendera den. Om man daremot kor mycket med lastad bil i hogre hastigheter sa tycker jag att bilen ar litet for klen for att vara kul. | |
|
Om du funderar på att köpa en 518i så köp årsmodell -95,96. Varför?...Jo,kamkedjan kom då. Före det så var det kamrem som tyvärr inte höll speciellt länge(tror att man nu rekommenderar att byta denna med 4000mils intervall pga ett flertal inträffade haverier vid längre körsträckor än så). Mvh Janne. |
|
Aldric |
Om du dessutom får på ett avgassystem från Schnitzer/Remus kan jag lova att mer än en person kommer undra om du har en 6:a under huven :). Det var iaf det som hände när jag hade min E36 318i med sådant avgas. |
chrille70 |
Om inte prestanda har första prioritet är 518i inget dåligt bilval. Duger gott för trivsam transport mellan A-B och går dessutom riktigt billigt. Mvh Chrille |
|
Det är ju mycket bra bil vad det gäller komfort och kvalitet, så behöver du ingen stor motor och vill ha en ekonomisk bil och köra Bmw så köp en 518! ärligt talat så köp en 520 det lär nog inte vara så stor skillnad på bilarna bara att det sitter en sexa i den och den är nopg snål den med! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Jag har kört 518i i snart 10 år nu. Kan bara hålla med om vad som sagts i tidigare inlägg. Billig att äga och så, men inget att ha familjen i på landsväg. Undermotoriserad är ordet. Omkörningar kan bli lite farliga. BMW familjens svarta får. Min pärla har dock aldrig svikit mig. Mycket driftsäker. Kan tänka mig att dessa motorsvaga bilar inte körs så hårt, eftersom det ändå inte är nåt att gasa med. Kepsjepparna kör ju 325:or och sånt. *duckar under skrivbordet* :-) Därför tror jag att motor och drivlina oftast är i bra skick. Vilket gör dem till en bra 2:a bil t.ex. |
|
|
Synd att kalla denna fina bil för "en skam för BMW". Finns (tro det eller ej) dom som gillar Bmw´s bilar utan att vara ute efter brutal prestanda. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
för att göra svaret kort på om 518 är klen: JA (det är den) "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Drar den så mycket mindre än t.ex 520 el 525. Små motorer brukar få jobba när de drar tungt o drar mer soppa. Låt inte snålheten bedra visheten.. Om visheten får segra så känns det skönt o lämna den där volvo 240 full med General Lös snusande raggare bakom sig!! Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Undvik maskinen med kamrem. En dålig konstruktion gör att kamaxeln vill ta förtidspension. Dessutom blir intervallerna mellan kamremsbytena oförskämt korta. Om en 518 jämförs med en 520 12V upplevs den förstnämnda som trevligare. Detta tack vare ett bättre bottendrag. 520 12V är en trist historia. Klena motorer MÅSTE ha ett brett register annars blir de olidliga att köra. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Aldric |
Men .. en fråga. En E34 lär ju väga mer än en E36. Torde inte det bidra till en större bensinnota? |
|
518, en nödlösning som kom till p.g.a. avgasregler i Sverige och Schweiz har jag för mig, och blev en succé. BMW har haft få modeller som sålt så bra som 518. Absolut ingen skam, BMW har aldrig haft nån modell/motor som varit en "skam". |
|
| Den blev populär för att den var förmånlig som tjänstebil, sa han som sålde den åt mig. | |
|
Att 518 har betydligt billigare avgassystem och koppling än sexorna är ju inte heller kattpiss. Snygg bil när den är i orginalutförande och med härliga köregenskaper. Personligen tycker jag dock att 518 är lite för klen. Tycker även att 520 24V är undermotoriserad för att vara riktigt kul men den är trevligare än den gamla 12V varianten. Skulle inte vilja kalla 518 för skam för BMW. Med facit i hand kanske det inte hade varit så dumt att köpa en av de 518 man ratade för 5 år sedan.. Mvh LEF |
|
|
Många köper BMW för att få körkänsla, fin motorgång, kvalitet mm och då spelar det ingen roll om det är en 518 eller 540. OK, det är kul med lite mer effekt men ärligt talat hur ofta behöver man mer effekt än i en 518? Att kalla 518 för traktor är ju bara bevis på okunskap. Däremot förstår jag de som kallar Volvo för traktor. |
|
|
Håller med KN till 100 % .................................................. Kanonbra skrivet... Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.