|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag säger som jag brukar: ut och prova själv. Det är aldrig fel att fråga kamraterna på forument men körupplevelser är subjektiva saker och här finns allt från folk som tycker att 316 går som en raket till de som tycker att 540 är en slö traktor. Jag har inga erfarenheter av 518 men har varit glad 318-ägare och kan konstatera att körglädjen inte bara sitter i motoreffekten. Men som sagt, ut och testa och bilda dig en egen uppfattning. My Bimmer is my mistress |
|
| Tack för alla svar, dom var över förväntan i antal. Jag får hitta nån att provköra. | |
|
Tyvärr inte mkt att tillägga till disskusionen annat än jag anser att en tidig 525-M5 är mer bil för pengarna än en lite nyare 518 men vill man komma undan billigt med drifts- kostnader, försäkringar och ha en stilrenbil med god komfort och som driver i rätt ända så är en 518 e34 ett av dom mest ekonomiska köpen med tanke på driftskostnaderna etc... Vore faktiskt intressant att testa en 518 och se hur pass pigg (slö) den är. Har kört ett antal 520 med 6:a och 150hk motorn och den känns rätt seg men som a till b bil i trafik så är den fullt tillräcklig. Om 518 är för klen så kanske en 520 kan vara ett alternativ? för egen del skulle jag direkt köpa 525, 535, 540 eller antagligen en tidig M5:a om jag hade runt 70K, men det är jag det ;) Lycka till i ditt sökande! Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Hade jag 70' skulle jag inte köpa M5 för alla pengar iallafall. En tidig M5 = höga försäkringspremier, förmodligen höga service kostnader (snart 15 år gammal bil). Ett litet prisexempel: Länk Man ska se till att ha en ordentlig slant undanstoppad den dagen någonting händer... /Wille |
|
|
Jo men jag är en risktagare, naiv som hoppas på det bästa=) Inga bilar jag haft tidigare har rasat allvarligt utan varit bra ekonomiska affärer =) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Nej! // Martin |
|
|
Klickade på länken efter jag skrivit förra svaret.... ouch!!!! Är det sådana summor det handlar om! En tankeställare även för mig ;) Gasar tills det rasar, men inte till vilka kostnader som helst ;) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
chrille70 |
Det finns inga bra bilaffärer, utan bara mer eller mindre dåliga!!! En 518i är för övrigt ett utmärkt val. Ingen racer precis, men en komplett bil om det är en bekväm långfärdsbil med god kvalitet, som man är ute efter. Dessutom är chanserna att hitta en fräsch och "hel" 518i större än att hitta en icke misshandlad 525i-M5 (de har ofta fått visa vad de går för, tro mig, och sådant sliter på grejerna). Mvh Chrille |
|
Ett utmärkt val (nya motorn - 95) om man vill ha en ekonomisk bruksbil. Ingen perfekt dragbil, dock.. Billig i försäkring och bensin.. Ut och prova- antar dock att de inte är så vanliga i "begagnatsvängen".. |
|
|
Köp dig en 518! Det skulle jag gjort nu i efterhand. 525:an är för stor och slö också. Knappast värd den extra kostnaden för skatter, försäkring och bensin. 518 uppfyller sitt ändamål gott och väl som glidarbil. Lycka till! SD |
|
| Du kommer bli besviken om du tror att du ska få "bmw-känsla" utav en 518....förutsatt att du inte är typen som bara vill ligga och cruise:a i 50 km/h | |
Sonybmw_87 |
trimma som jag: # bmc luftfilter #3" avgas + racing katys #trimm kam #planad topp #varvet ställt till 1500-2000 # omp tändstift =150 hk går bättre än 520 men lite sämre än 525 |
|
Öh, skulle du nästan hänga med min 525!? Ursäkta att jag frågar men jag tycker bara det verkar lite väl optimistiskt? Annars sällar jag mig till den skara som tycker 518i är en fin och bra bil. Den är inte snabb, men den har alla andra kända BMW-kvalitéer. Dock vill jag jag höja ett varningens finger för vissa av reservdelspriserna. En tändkabelsats ligger på 1500kr, fördelarlock ca 800kr och rotorn är också en dyr j-vel. |
|
Sonybmw_87 |
den har betydligt bättre axx än tidigare och tändningen har blivit extrem bra . men det är ju från 525 tilll 525 dom som har överstiget 30 000 mil är ju inte världens piggaste längre eller??? |
|
Jaja... |
|
| Sonybmw_87: Är din bil bänkad? | |
| Sonybmw-87: Vad exakt gör att en bil som gått 30000 mil blir slöare än en ny? Förbränns bensinen långsammare, eller anser du lagren så slitna att de bromsar motorn? Denna åsikt är rätt vidspridd och jag har aldrig fått ngn bra förklaring till varför effekten skulle avta. | |
Sonybmw_87 |
i så fall lagrena som du nämde det märks ju från att bilen är ny till 30 000 tusen mil eller ? |
| En välservad motor mister inte nämnvärd effekt med miltalet. Dock bör filter, vätskor, tändstift och andra slitdelar bytas reguljärt. | |
Sonybmw_87 |
kanske inte men det känns ju eller?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.