|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vill ha fakta om M5 E28 motorn som ligger på 3,5 liter och 24 ventiler. Samt all fakta om M3 E36 3,0 liters motorn. Jag vet i hk och lite fakta i stora drag. Men jag vill veta ALLT... Hästkrafter, NM effektkurvor o s v... Vore väldigt tacksam för svar. =) MVH Morgan. Länk | |
|
Bra initiativ! Tänkte precis starta en sån här tråd om S50B30-motorn, d v s E36 M3 3.0. Är också ute efter siffror, kurvor etc. Jag hittade den här länken som jämför motorerna i M3 E36 och jag blev väldigt konfunderad, ändrades verkligen motorn mellan 93 och 94?? Länk Jens |
|
|
E28 fanns alldrig som M5 dock m535 som var en vanlig 535 med lite plast och väghållnings förbättre... bla bla bla... Varför sitter jag och säger så här till en kille som äger en sådan bil?????? nä nu går jag ner från ///BMWPower ett tag, ... Det borde du väll veta Carpimp? 24 ventils motorn kom först på E34. I II III IIII IIIII IIIIII IIIIIIII IIIIIIIIIII IIIII IIIII IIIII IIIII Typisk Överdos av ///BMWPower :) |
|
|
M5 E28 finns visst.. Kungen hade en bla.. ///Jesper |
|
| Är det samma motor som i en M635CSI då eller? | |
|
Jepp! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst fanns det en E28 M5!! De är inte så vanliga i Sverige men vi har minst en ägare på forumet, Janne tror jag han heter. Det är samma kille som har den utomordentliga Alpina-sajten "The unofficial BMW Alpina homepage" Länk Jens |
|
|
Jag var 2 L8 som vanligt... :) Jens |
|
| Man lär sig nåt nytt varje dag... tackar :) | |
|
Jag vet att båda motorerna har 286 hk. Men vridet? Ligger det på 320NM i M3:an??? M3:an är väl lätt att få tag i fakta om, men gammelmotorn är minsann värre. =( MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag hittar ju effekt- och vridmomentssiffror (det står ju t o m i min instruktionsbok) men det är värre med effekt- och vridmomentskurvor. Om du har hittat en sån får du gärna länka till eller skicka den till mig! Sen skulle jag gärna få svar på frågan jag ställde ovan, d v s om det skilde något mellan S50B30 93/94? Enligt länken jag bifogade i mitt första inlägg så skulle det skilja på motorvolymen. Stämmer det verkligen? Jens |
|
|
Hmmmmm. Jag tvivlar faktiskt, det var en till sak som inte gick ihop i mitt huvud. M3 E30, på den sidan står det att 195hk och 215hk har exakt samma prestanda. Det har jag inte läst nån annanstans. Morgan. Länk |
|
|
Jag hittade en jämförelse mellan bromsningar av olika BMW-motorer där de flesta verkar vara M3 E36:or men det fanns även några M635CSi:er: Länk De som gjort mätningarna verkar hålla till i Australien och jag vet inte om de har exakt samma spec på motorerna som i Europa. Generellt tycker jag att de får dåliga resultat, de flesta M3 3.0 ligger mellan 205 och 220 bakhjulshästar och det är inte mycket. När de jämför mellan 3.0 och 3.2 är skillnaden nästan försumbar, bara ca 1 bakhjulshäst mer för 3.2:an! I texten står det att man bör räkna med ca 16% förlust och ev 18% om man vill vara "generös". Är detta rimligt, brukar man inte räkna med ca 20%? Om man räknar med 16% så ligger en M3:a endast på ca 260 hk för de som hade de bästa mätresultaten!! Jens |
|
|
Jag läste nu att mätningarna gjordes i ca 32 grader Celsius, det kan delvis förklara det dåliga resultatet. Jens |
|
|
När jag mappade min fick jag höra att M3 3.0 brukade ha 210-220 bakhjulshästar. Han som mappade min hade mappat 3st 3.0:or. ingen hade över 220 rwhp. |
|
|
Vilket resultat fick du? Sade killen nåt om hur mycket förlust i drivlinan han brukar räkna med på en M3:a? Jens |
|
|
Här finns det lite data om de flesta BMW-motorer Länk Tyvärr står vriduppgifterna i lb/ft men det går ju att räkna om. /Anders |
|
|
Jag hade närmare 300 hk på hjulen och då var den bara chippad vid det tillfället. m3johan |
|
|
Vid vilket varvtal hade du 300 rwhp om man får fråga? Jens |
|
|
Jag hade 256 rwhp original. Med mappning (unichip) hade jag 275 rwhp. Kan tilläggas att det var 30 grader varmt den dagen och han mappade bara till 7000rpm pga hjulen fick inge fäste fastän han använde klister. Jag blev lite missnöjd men han tyckte det var ett bra resultat om man jämför med 3.0:orna han hade mappat. ungefär samma vinst i effekt efter mappningen men min effekt var inte dålig om man jämför med 3.0:orna. Har aldrig testat kvartsmilen men jag drar evo6:or mfl så min borde gå ganska hyffsat iaf. Drog även en RS6. Dock var det 4 pers i bilen men accade om den ganska komfortabelt. |
|
|
Kanske inte hade kört ifrån rs6:an om det var 1 vs 1 i bilarna men det hade garanterat varit jämnt. accade om den lättare än evo:6orna jag dragit mot. Kan inte vara förarmisstag heller pga. automatlådan audin har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.