|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kikade precis lite på modellguiden för E34. Såg att 540 har ju "mycket" större motor än en M5 vilket jag tidigare inte reflekterat. Detta borde väl innebära att med lite trevliga modifikationer borde man kunna få en 540 att gå utan bara F*N? ;-) Vilket den förmodligen redan gör med sina fina 286 hästar och sälert fett med vrid, men allting är ju relativt... och mäniskan (mannen) kan aldrig få nog... ;-) | |
|
Om man tycker 187cc är mycket större vette fan... 540i E34 har 4,0 liters motor och M5 3,8. Stor skillnad på motorkaraktär. M5 motorn är ju en gammal racemotor i grunden med ganska hysterisk gång medan den moderna V8:an suger grymt hela vägen. M5 är dock snabbare pga högre effekt. Men det finns ju de som kompressormatar 540...Då kan man förnedra allt på vägen kan jag tänka mig. Störst skillnad tycker jag är i chassiet. M5 har extremt bra väghållning medan 540 är komfortinriktad. |
|
|
I en M5 förväntar jag mig en kortslagig motor (ger ökad varvvillighet) medan jag hade räknat med en lite mera långslagig motor (ger högre vrid) i en 540. Inget jag har läst om visserligen, men rent logiskt så borde vara betydligt större skillnader än bara cyl vol. Jag tror man få en 540 med M-chassie, då kallad 540iS vore kul med lite tekniska specifikationer om M5 och kanske tom en effekt kurva. Tror jag kan skaffa fram effektkurvan till 540 och lägga upp. Så om ngn har en effektkurva / specifikationer på M5 så vänligen lägg upp den på denna tråden. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Men med tanke på motorvolymen och antalet cylindrar borde man kunna få upp samma effekt i en 540 som M5? Vad ger en 540 med kompressor? Men visst... M5 är väl M5 ;-) |
|
|
ca 400hk ger väl en 540 med kompressor alltså en 4,4liters men asken kan nog svara på det bättre BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
Hade en 540ia 1993 tidigare som var ganska snabb original. Funderar själv på en 540 manuell med kompressor/turbo. Lär ju röra på sig rätt friskt. Förblir nog bara en dröm iof, inköp av bil kanske går an men sedan trimmet =( Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
Nilssen |
// Motorhead // Är också sugen på att köpa en 540i,helst manuell 95:a.Vet bara en sak,skit i turbon-blir bara klydd med besiktningen,släng in en kompressor-ta av remmen vid besiktningen och - voila! En vän har en (528i)545i från 87 som är turboladdad - Björåsen,du kan väl fråga honom vad han tycker om besiktningen och turbotrim.Det är mycket lättare med kompressor har jag hört i alla fall,dom kan ju inte bevisa att du använder den om den inte är i bruk så att säga. ps: gillar din bilsmak !!! |
Nilssen |
Sablar åxå. Hittar inte länken till Ess Performance.Någon som har den???Vill kolla upp priset för kompressor-satsen till en e34-540! |
|
Nilssen Tyvärr förblir det nog bara drömmar med en 540 turbo/kompressor för tillfället. Skall jag byta bil blir det nästa vår och då räcker nog ekonomin till en M5 e34 ungefär, utan trim då =( Turbo verkar svårt i besiktningen. Man får väl plocka bort rubbet... Kompressor verkar lite lättare. Får se hur det verkar om man hamnar i den situationen. Har ej hållt på med trim tidigare direkt men är inte rädd för att påbörja nått trevligt projekt och lära mig samtidigt. Ess tuning hittar du här. Länk Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
Nilssen |
// Motorhead // Tackar för länken...vissa är bättre utrustade än andra :)))) !!! |
|
Med tanke på kompressor och besikting, kan man inte bygga en kåpa till den? Inte precis så att de montera bort den för att titta vad som finns uunder? F |
|
|
bowhunter: dem lär ju iallafall fråga vad som sitter under kåpan och har du inget godkänt svar så kanske dem ger dig underkänt på besiktningen... beror väl på hur grinig gubbe/gumma som besiktar din bil. Låter lite sådär med att fixa kompressor och plocka bort delar inför en besiktning, kanske går igenom, kanske inte... |
|
|
krävs lite mer än att bara plocka bort en rem innan besiktning. dessutom går ju oftast remmen i samma bana som vattenpump/ generator mm.. går inte bara att ta bort och sätta på orginal eftersom man ofta flyttar typ generator mm och då passar inte remmen gentemot sträckare mm //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Sätt LMM nästan direkt på spjällhuset (och ev. luftfilter) så går de bra, lite orolig kanske, men fortf. helt godkänt. Kompressorn varvar inte sönder som en turbo gör (WG) eftersom den kan som max snurra så fort remmen driver den. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Dock brukar det i de flesta fall ~30.000 mil innan turbon har "varvat sönder". Flåklypa |
|
|
Kanske var lite otydlig, men har du läckage på trycksidan på en turbomatad bil och turbon "övervarvar" (WG får inget tryck) så håller de inte speciellt länge... __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Då blir det inte riktigt 30.000 mil på mätaren, nej. :-) Flåklypa |
|
|
Nån borde väll ha byggt en 4.0 v8 med vassare kammar portad topp höjt komp dvs liknande m5 motorns uppbyggnad Alpina plockde ju 315 hk till och med det är ju "lågt" när det trots allt är 4 liters slagvolym! Länk Mvh Danne |
|
| 540 med 4.4liters motorn ger 407hk med ESS kompressorsats... | |
|
tjena, jag är sugen på att turbo mata min 540 -94:a tycker det e lite fattigt med effekt ökningen när man chippar. men vart får man lättast tag på turbokit å allt som behövs för att utföra detta? |
|
|
tjena chucken vet inte men e inne på att testa att bygga om ett turboagg till kompressor för att få ett biligt kompressor kitt till min 540 annars kan ju nos alltid funka om man behöver lite extra för att smiska en m5a elle nått.=) men om jag nu bott kvar igbg hade jag åkt ut till pattille å frågat elleman han har hjälpt mig många gånger förr itiden med billiga turbo lösningar mvh rekrobban 6cyl=3/4 av 8cyl=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.