AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.243

BMW Group bötfäller sina kunder

Sida 2 av 3
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag jobbar som Skyddsvakt kring ett ansenligt slott i Stockholm. Parkeringsbevakningen är bara en ytterst liten extratjänst som jag utför. Slottet vill ej stöta sig med de som visar god samarbetsvilja, utan lämnar först en skriftlig varning. Först vid upprepade felparkeringar åläggs P-böter. Det tycker jag känns riktigt.

--------

Vad bra att jag fått insikt. Jag är så glad att jag fick betala dessa bötespengar. En röd lapp likt den jag själv lämnar på felparkerade bilar inom slottsområdet är ju tydligen inte alls rätt... Så hädanefter blir det den tunga boten direkt. Varenda bil, spelar ingen roll hur kort stund - skall bötläggas.

Tack Harri för dina fina ord. Ser fram emot att klistra lappen på din bil...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Harri:

Varför är du alltid så negativ i dina inlägg? Kan du aldrig vara positiv utan alltid måste kritisera?

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Usch va jobbigt det måste vara både bilägare och 08
alldeles för mycket folk på ett ställe.
Har en kompis som byggt två Testarossa på Fiero-chassi
till 08 kunder. En av bilarn var tillbaka för en lackskada, fulla hanskfacket med p-böter men samtliga var utskrivna på en Ferrari och inte Pontiac detta var några år sedan men han behövde inte betala böterna för de var felaktiga.I min stad finns varken p-mätare eller
p-automater 10.000 inv. men rätt många Bmw-ägare flest
verkar det var yngre förmågor i importerade 3-serier.
Vägra betala dessa p- böter

Hasso
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hasso>>> Jag avundas dig. Längtar hem till de djupa skogarna.
Jag måste hålla med Harri. Visst är det trist med böter men det står ju faktiskt tydligt skyltat. Dessutom påminnelser vid entredörren (bor man i Stockholm så är det ju f ö sällan det är gratis att parkera). I detta fall kan man inte gnälla på BMW tycker jag. Gratis parkering bara man besvärar sig med att hämta en gratis p-skiva.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Jag var slarvig, man skall inte kalla felparkering ett brott.

Den som bor i Stockholm vet att gratis parkering knappt existerar och att man ALLTID kontrollerar gällande regler vid den plats man ställer bilen.

Än en gång, så tydligt skyltat som det är i Solna finner du på få andra platser.

Nog är det väl så med just P-botar att helt plötsligt så blir den skyldigaste helt plötsligt Snövit himself.

Det finns alltid en ursäkt och någon annan att skylla på. Den här gången är det BMW:s känsla på service det är fel på.Inte Kjelles lättja som gjorde att han inte orkade masa sig tillbaka till bilen med P-skivan inte ens han kunde ha missat som låg i högar strax innanför entrén.

Istället för att stå sitt kast gör man stor affär av det hela och försöker smutskasta BMW Solna, det tycker jag är fult!

Kjell, jag måste göra dig ledsen, jag har haft 2-3 bilar utan garage, alltid gatuparkerade i stan, i femton års tid och ALDRIG fått en P-bot, för jag besvärar mej alltid att kolla gällande regler innan jag parkerar!

Harri Nikander
Ko
663
Koffe
320iC -93
Å i morse var det min tur... Drog en "rackis" och parkerade på icke anvisad plats utanför huset igårkväll. 350 riksdaler kostade det! Kunde dock inte göra annat än att le =) I samma sekund som jag ställde mig där måste jag ju varit beredd på att det var värt en eventuell böter! Sen framgick det av lappen att den som lappade bilen tillbringade 15 minuter av natten med att stå och stirra på min bil... bara det är ju nästan värt pengarna =) (tidpunkt: 0415-0430 =)

Fast snart hoppas jag att jag får en personlig parkering, så jag slipper sånt här!

//Koffe, som blir ruinerad på sin nya BMW... Byte av bärarmsbussningar på fredag, lackning av nån jävla IDIOTs dörruppslag i sidan nån gång snart, och en P-avgift... Det kostar att ligga på topp =)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Harri,
Om du var ägare till en Bilfirma, med din egen parkering utanför. Kunden kommer in och handlar sina saker och går ut. Efter 1 minut kommer han tillbaka och är lite upprörd över att han fått p-böter. Han har missat skyltarna. Skulle du då säga till kunden att han måste vara blind eller onykter om han inte sett skyltningen? Eller, skulle du möjligtvis komma på den otroligt briljanta idén och säga "missade du skyltarna, får jag boten så fixar jag det men tänk på det nästa gång.."

Diskussionen handlade om: Bör Bmw i detta fall ta p-boten och riva den eller ska dom hänvisa till "Sveriges Rikes Lag gällande Parkering". Inte om Kjelle snubblade på p-skivorna eller inte.

Du får gärna upplysa om din relation till Bmw solna, för det verkar ju onekligen väldigt känsligt!

Mvh
Anders S.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Tänk dej in i BMW solnas situation, de sätter upp stora skyltar, de skriver gigantiska påminnelselappar,
de tillverkar schuckra P-skivor.

Ändock tvingas de höra gnäll från unga män som finner det för besvärligt attt gå 20 meter t.o.r och lägga i en P-skiva i bilen.

För den som har besökt stället vet att det var så det gick till, ingen kan missa skyltarna

Alla som besökt BMW solna innan P-skive tiden vet vilket helvete det varit att få P-Plats och applåderar de nya reglerna.

För den delen kan jag rapportera att det stota Telecomföretaget i Kista skriver ut P-botar till sina anställda på 400 :- om man t.ex parkerar utanför linjerna på sin P-plats eller än värre på en markerad chefsplats. Och kommer du och gnäller, då skrattar de bara åt dej.

"Det är den anställdes skyldighet att ta reda på parkeringsreglerna innan denne tar bilen till jobbet" Ord och inga visor.

Ingen gråtvals ger resultat, bara att betala.

Harri Nikander
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Harri,
Telekomföretaget var ju ett bra föredöme, undrar varför inte alla följer det. Vilken trevlig miljö vi skulle vistas i...
Hoppas inte personalen på Bmw-solna har samma mentalitet som du för då har jag satt min sista fot på det stället. Men jag är tveksam till att det finns många fler som du (åtminstone på ett o samma ställe).

Mvh
Anders S.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Så du tror att BMW solna är de enda som delar ut P-bot till felparkerare, vilken värld lever du i då?

Harri Nikander
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Harri det är tur att du inte driver någon seriös verksamhet!

Scenariot är ju faktiskt att kjellan går in och köper prylar för över 1000:- och det är inte säkret första gången som han köper grejer där. Okej han missade skyltarna, men borde man inte av ren goodwill riva boten! Han har spenderat kanske 10 minuter på bmw solna och fot en bot. Och enda anledningen till att man infört systemet som jag förstår är för att annat pack använt parkeringen som någonslags långtidsparkering.

Dvs Kjellan har inte brutit mot reglerna, han har köpt grejer för 1000:- och fått en bot! Jag är alldeles övertygad om att om han gått in till bmw solna så hade det fixat sig. Det är ju här man tjänar in kulorna in på att sälja bilar (service, extrautrusning osv).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, men en av dom mycket få som inte är flexibla. (Du kanske inte vet vad det är, men jag tänker hur som helst inte förklara).
Åk ut i trafiken o stanna dom som inte använder blinkers också så får vi kanske en bättre värld...

Mvh
Anders S.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Som sagts flera gånger inte kan man missa skyltarna, det är omöjligt. Nej, det är för besvärligt att gå tillbaka med den fina P-skivan BMW (av goodwill) delar ut. Då får man stå sitt kast, och bör göra det som en man och inte smutskasta BMW ...

Acey, om man handlar för låt oss säga 10.000 vilken förseelse bör man då få göra utan att få en bot?

Är straffbefrielse skalan linjär mot det inhandlade beloppet, kan man använda kvitto på BMW att kvitta mot t.ex fortkörningar?

Harri Nikander
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om man köper för 100kr eller 10.000kr är inte frågan här! Antingen spelar du dum eller så är du verkligen det. Det handlar om att anledningen till att man införde p-skivan är för att folk parkerade sina bilar där utan att ha något att göra hos BMW. Låter det rimligt om man åker iväg och köper en bil för 500k hos BMW för att komma tillbaka och se en p-bot för att man står på deras kundparkering? Sen är det skitsamma om man köper torkarblad eller en ny m3a.

Varför skulle BMW kvitta fortkörningar?? Det är ju helt idiotiskt harri.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
*garvar* Kul diskussion det här... Men Harri:s senaste inlägg va klockrent får jag lov att säga

"Är straffbefrielse skalan linjär mot det inhandlade beloppet..."

Tjusig formulering må jag säga
Ps. Flexibel är det samma som att anpassa sig efter omständigheterna, tex hämta p-skiva om det behövs eller riv böterna av goodwill och behåll en nöjd kund ;o)

// Henke Bleifuss
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Är man så jävla lat så man inte orkar gå tillbaka och lägga in en p-skiva i bilen så skall man tamejfan ha P-böter.

Punkt och slut på den diskussionen!!!

Harri Nikander
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Nr 1: Är det verkligen BMW själva som har utfärdat parkeringsboten?

Nr 2: Det är inte alls säkert att det bara är att riva den. Förmodligen har du löpnummer och bokföringsmässigt så är det inte säkert att du/de bara kan riva den. Rutinen brukar annars vara att man betalar in oavsett hur företeelsen har upplevts och därefter reder ut det hela den rättsliga vägen.

OBS! Detta inlägg är inte menat att spinna vidare på den lite mer "personliga" debatten!

Mvh
Carsten
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
antagligen så har man sourcat ut det till nån indrivare som carpark, man har väl viktigare saker att syssla med än att tjafsa och träta med såna som inte läser skyltar.

Harri Nikander
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Harri,
Diskussionen rörde fortfarande inte om man skulle ha p-bot om man va lat eller inte. Utan om man missat dom JÄTTESTORA skyltarna !!

"man har väl viktigare saker att syssla med än att tjafsa och träta med såna som inte läser skyltar"

Rätt Harri, Hur korkad kunden än är så får man väl ta den förbannade boten. Du menar att det inte är viktigt att ha nöjda kunder som lämnar butiken?

Funderat på att starta eget nån gång, gör inte det !

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.