AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.242

BMW Group bötfäller sina kunder

Sida 1 av 3
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Hallå. Jag tog bilen till BMW Group i Solna för att hämta lite delar, parkerade på deras kundparkering. Strax under 1000-lappen kostade delarna, men parkeringen blev värre. Döm av min förvåning då min och flera andra kunders bilar belagts med böteslappar på 300 spänn. "P-vakten" som var icke-uniformerad sa att man måste ha BMW's P-skiva, vilket stod att läsa på en liten skylt vid bortre änden av komplexet...

Är det här att måna om sina kunder?

//Mmmmmycket förbannad
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Det var illa. Snålt måste jag säga. Ska man anmärka så kan man tex sätta dit en klisterlapp där det står att man parkerat fel, men inga böter. Lite småaktigt...

/Edvard
BMW CS # 4503
En sak e då säker, skulle dom göra så till mig så skulle jag gå tillverkmästarn eller nån annan lite högre upp i firman å säga att Om ni inte makulerar min böter så e det fan sista gången jag anlitar er!

-ridern-

525i 1990 24V
Sist jag var där så satt det skyltar på båda sidor om parkeringen samt på dörren in till lokalerna. Precis innanför dörren stod ett ställ med P-skivor som man höll på att snubbla över. Det gjorde att jag nu har deras vackra P-skiva istället för de vanliga man får överallt i stan.

Jag tycker det är mycket gnäll på att folk får parkeringsböter, men de två gånger jag fått det har det berott på slarv från mig själv.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet inte riktigt hur det ser ut vid BMW Group Solna men det hela låter riktigt märkligt. Att bilar som är där för att boka service, hämte delar kan bli bötfälda! Möjligtvis om det är "centralt" så kanske man vill undvika att folk som inte har något att göra på stället parkerar. Men man bör väl kunna gå upp och visa kvitto på att man handlat / haft affärer med BMW Group solna och därmed få bötern ur världen. Annars är det illa!!

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det låter överkomligt Acey. Kanske kan lösa det med Group's fastighetsägare.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Systemet med P-skiva är bra! Nu finns det p-platser tillgängliga mot tidigare när det var fullt med bilar som dagparkerade för att ta pendeltåget. Dessutom har man ju fått jättesnygga P-skivor med BMW-märke på. BMW Solnas problem är ju att pendeltågsstationen har en ingång i anslutning till BMW:s parkering.
Aceys lösning fungerar säkert!
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Endast en blind kan missa den tydliga skyltningen kring parkeringen.

Dessutom blir man påmind ett antal gånger inne i lokalen.

Naturligtvis har det hela ett syfte, att det skall finnas P-platser för oss som har ett ärende till BMW Group istället för de som har den som pendeltågsparkering. Det har varit ett riktigt elände förut.

Böter svider, speciellt när pengarna verkar ha behövts till glasögon :-)

Harri Nikander
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Visst är det märkligt att män som Harri inte kommit längre, än att de fortsätter kasta sand när tillfälle ges?
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Vadå Kjelle?

Om du felparkerar i Globens P-hus och får böter när du bevistar en hockeymatch så tycker du att det är inte ditt fel, utan DIF som missköter sina relationer till sina Fans?

Jag förstår inte din logik, förklara närmare ...

Harri Nikander
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag måste va blind, och inte har jag blivit påmind när jag kommit in (sällan man får kontakt med någon överhuvudtaget). Har dock inte fått p-bot iof.

Nu vet jag inte hur dom brukar göra men jag hoppas verkligen att dom skriver av boten för sina kunder om de av någon anledning missat detta (kan inte heller tänka mig nåt annat).
Om Kjelle sett skyltar, blivit påmind osv. tycker jag han får skylla sig själv. Jag betvivlar iof att han uppmärksammat något av det...

Mvh
Anders S.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Stora Blå skyltar vid parkeringen,

"P-skiva 2 timmar"
Skyltat enligt svensk parkeringsstandard, som det finns vid alla perkeringar, enligt lagen.

Entredörren, stor vit lapp
OBS! Glöm Ej P-skivan, bla bla bla

2 meter till och du snubblar på ett ställ fullt med P-skivor. Blir nog svårt att försöka få en P-bot avskriven ...

Man skall vara blind, eller lika berusad som Peter Åslin vid VM-93 för att missa detta :-)

Harri Nikander
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Harri,
Är det du som är p-vakt eller ?

Mvh
Anders S.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Nej
Men jag har glasögonen på och håller mej förhållandevis nykter när jag är ute och kör bil.
Därför så observerade jag den eminenta och tydliga skyltningen redan för flera månader sedan. Sedan så gav jag de söta flickorna i receptionen en extra komplimang över de snygga P-skivorna man delade ut gratis till alla parkerare.

Harri Nikander
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Har man inte sett det så har man inte. Jag skulle förmodligen missa det. Jag tar för givet att en kundparkering är gratis och bara att ställa sig på. Jag förstår att man behöver det där systemet med p-skiva är bra, men jag har aldrig hört talas om det. Beror väl på att här i Söderhamn så är alla parkeringar gratis och tillåtna för alla (undantag handikap etc).

Självklart skall Kjelle slippa sin böter vid uppvisande av kvitto. Alla begår vi misstag, och att bli bestraffad för detta lilla misstag är ju löjligt.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Jag förstår fortfarande inte er logik, vilka fler brott, förutom felparkering, bör man få åtalseftergift för vid uppvisande av kvitto, menar ni?

Harri Nikander
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Harri. Egentligen så har ju kelle inte begått något brott! Parkeringen är ju till för kunderna, och han var ju dit och handlade. Sen att han missade det där med p-skivan går väl att bortse från då. Det var ju inte så att han sket i att betala etc.

Harri. Du måste vara en väldans grinig och jobbig människa!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men va e det med dig!?
Logiken ligger i att Bmw solna borde vara rädda för att deras kunder får böter när dom kommer på besök. Oavsett om dom är blinda eller halvfulla, det skapar irritation och missnöjda kunder.
Behövs det förklaras på ett bättre sätt ??

Mvh
Anders S.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag vill påminna om "uppsåt om brott" som vilar i botten på Brottsbalken. Med det menas att överträdelsen måste vara uppsåtlig för att bli ett brott. Med det i bakhuvudet då jag som Guneriusson uttryckt det, inte noterat skyltarna då jag tagit för givet att kundparkeringen var fri för just kundbesök.

Synd att somliga måste vara spydiga för att göra sin röst hörd, sådant resulterar ändå alltid i att man får mindre gehör även om man har en poäng...

//Kjell Thoäng
Visa användare
605
göran
525ixt-94
har bott i STHLM i 2 omgångar,
fick böter en gång (blev dock avskriven).
Håller med om att parkeringsbolagen är
för j-vliga, speciellt i sin nattliga
bevakning av tomma parkeringar.

Men å andra sidan har finns det en tendens
att skita i att se sig omkring - el tom chansa -
och sen bli förbannad.
Kolla rotationen runt brommaplan på fredag em,
folk vill parkera 10 m från systemets dörr istället
om cirkulerar så länge p-vakterna finns där och
parkerar fel så fort de är utom synhåll.
Sen kommer den stora vreden när det tar en stund
inne på bolaget och lappen sitter där. :-)En jätteparkering ligger 50 m bort.

Eller att parkera i en av filerna på Sveavägen
i rusningstrafik.
Det finns t.o.m. en affärsverksamhet där målvakter
äger bilar för notoriska felparkerare

harri skrev:
> Naturligtvis har det hela ett syfte, att det skall
> finnas P-platser för oss som har ett ärende till BMW
> Group istället för de som har den som
> pendeltågsparkering. Det har varit ett riktigt elände
> förut.

Förstår inte problemet,
har nån klagat och BMW Group har nekat fixa bort
böterna,
eller räcker inte argumenten för att klaga direkt?

/influensa-grinig göran
Felparkering är inte ett brott (inte utanför BMW iallafall) - och därför är det inte en bot man får utan en "felparkeringsavgift".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.