AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.902

Hård startad tds

Sida 3 av 3
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja pumpen går även vid varm bil..du kan även märka när du kör om förpumpen inte går,för då kan du uppleva att bilen känns trött ock orkeslös eller som att turbon börjar ta slut om tex.ska göra en omkörning ..(vilket iofs också kan bero på igensatt filter)..på min egen bil så gick pumpen men den läckte så mycket i pumpmotorn så den klarade inte av att leverera fram bränsle, det kom jag på därför jag tog den pumpen och satt ner den i en hink vatten och gav den 12 volt....om du tar bort inkommande slang till filtret så ska det spruta när du vrider på nyckeln..(det gjorde det inte på min) sen kan du starta på det som finns i filtret då ska det börja spruta igen..obs! det ska inte fjöla utan komma redigt..när jag böt pump så började min spruta i båda lägena..däremot vet jag inte om det är en av kontakterna på filtret som styr pumpen,men det kan dieselmeken svara på
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, har idag bytt dieselpumpen. När vi plockade av dieselpumpen så såg vi att den har suttit 188grader fel. Kilen på stången står kl: 4 om man kollar från drivsidan.

Sen så dubbel kollade vi och upptäckte vi hade ett varv kvar till nolläge. Men då var kamen helt fel. Den öppna på cylinder 6 istället för på 1;an. Vi konstaterade att de har ställt kamaxeln fel. Vi har korrigerat den och nu lägger den rätt.

När vi plockade av pumpen så passa vi på att bytta till en ny renoverad. När vi satte ditt den så ville det inte komma något alls bränsle till spridarna. Efter lite tänkande så kom i på att vi har nog gjort fel när vi har renoverat pumpen.

Jag vet inte om du har Dieselmeken haft en Bosch dieselpump isärplockad och ifall du kan hjälpa mig, men jag frågar ändå.

I dieselpumpen så sitter det en matelbit som ser ut som ett kors. Den är inte svårt att se var den skall sitta men sen så skall en rund metals skiva med 2st utstickande rektangelformade delar tryckas på korset. Det finns två sätt att sätta den och jag vet inte hur den skall sitta. Det finns 2st alternativ.

Jag har pumpen inställd på kl:11.

Snälla hjälp mig.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej sly.
Har ni "renoverat" pumpen själva???????????
Det går inte bara att plocka isär och sätta ihop, den måste kalibreras i provbänk, rätt svarsignaler kontra mängd skall justeras in, annars går den inte.

Om jag haft en isärplockad Boschpump?
Jodå, det är mitt yrke som dieseltekniker, att renovera dieselpumpar.
Detta kan du inte lösa själv tyvärr, skicka in pumpen för rep på en auktoriserad verkstad, exempelvis min.
Ha de bra

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Ja vi har renoverat den.

Vi har satt samman den och den fungerar efter mycket justeringar.
Jag justerar pumpen på motorn med insuget på. Efter typ 20st olika kombinationer så har jag hittat rätt läge till sist. Men fyfan vad det var svårt.

Vad kostar en justering föresten hos dig Dieselmeken? Går det att justera den när den sitter på bilen? Jag undrar för att jag vet inte om den helt rätt. Manblir lätt förvirad. Men den håller en tomgång på 600-700 varv ialla fall, är det rätt?

Men nu fungerar bilen som den skall.

Tack för all hjälp, specielt du dieselmeken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.