|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min tds är hård startad när den är varm undrar om det kan vara glödstiften som kan vara lite matta.Vore tacksam för ett svar. m.v.h Rickard | |
|
MJAAEE, på min 525 tds var det tvärtom när den var svårstartad var det kallt och bytte jag dem o då blev det bra.. Men jag är inte ngn expert Länk |
|
|
den glödar ju inget då den blivit varm bara då den är kall. har du ett bra batteri? krävs ju lite snurr på startmotorn. Joakim Eriksson |
|
|
nytt batteri m.v.h Rickard |
|
| Har du svajjig tomgång oxå? | |
|
Nej inget problem med det men jag tycker han svart ryker väldigt mycket vid riktigt gaspådrag. m.v.h Rickard |
|
|
Hej Låter som om din fördelarstomme i insprutingspumpen börjar ge vika. Gör så här: På topplocket sitter en givare som ger signal till styrdonet om motorn är varm eller kall. Sitter mellan cyl 4 & 5. Om du drar bort den, så känner inte styrdonet någon temp, ger lika mycket bränsle som vid kallstart + att glödningen går hela tiden. Tomgången ökar även till ca 1200rpm ( styrdonet tror att motorn är kall) Om din motor startar då, så är felet troligen att pumpen håller på att ge sig. Det kan även vara läckage på stigarledningen, en backventil vid armaturen kan göra underverk. Se även över ledningarna mellan spridarna. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Vad menar du med stigarledning? Menar du inkommande ledning till filtret? m.v.h Rickard |
|
| Japp, lite rörmokarspråk där. | |
|
Har en kompis som hade samma problem som mig med att den var hårdstartad då den var varm han bytte glödstiften sen vart det bra.Kan det vara så enkelt på min tds ochså?(ska tillägga att det var en caddy diesel.) m.v.h Rickard fullfart spar tid |
|
|
Hej, ser att vi har en diesel expert här så jag passar på att fråga om min motor. Jag har en BMW 525 97:a där motorn går mycket dåligt. Först och främst när man skall starta motorn så tar det en bra tid innan den kommer igång ca 30-40sekunder med startmotorn igång. Och det är ej batteriet för det är ett nytt 100Ah batteri som jag köpt för 1400kr. När motorn kommer igång så behåller den ej tomgången, man måste hålla gasen så att motorn ligger på 2500-3000rpm för att den inte skall dö. Låter man den gå ner till 2000 eller under det så dör motorn. Det ryker väldigt svart och knackar väldigt högt. En anna sak som jag har observerat är att glödindikatorn på instrumetlampan lyser även när motorn kommer igång. Vet ej om det skall vara så eller inte? Det är inget fel på matningen av diesel till dieselpumpen. Motorn har endast gått 7000Mil. Bilen är köpt i detta skick så jag vet ej vad bilen har blivit utsatt för tidigare. Men jag misstänker att de har pillat med något i toppen. För när vi skruvade av ventilhuset så satt 2av skruvarna lösa. Någon har garanterat pillat på toppen. Jag misstänker att de har bytt top eller gjort något annat med den. Kan det vara så att dom har ställt in kammen eller dieselpumpen fel till förhållande till varandra? Hur kollar men det? Jag är mycket tacksam för alla svar jag får, jag är desperat. |
|
|
Hej (När motorn kommer igång så behåller den ej tomgången, man måste hålla gasen så att motorn ligger på 2500-3000rpm för att den inte skall dö. Låter man den gå ner till 2000 eller under det så dör motorn. Det ryker väldigt svart och knackar väldigt högt.) Jag skulle nog börja med en pumpinställning.låter som pumpen sprutar in vid helt fel tidpunkt. Om inte det hjälper kolla: *pump-kam-motorinställning *Bränslefilter *glödstiften *får jag ström via glödrelät till stiften? *Om inte, är säkringen vid glödreläet hel? *returslangar mellan spridare, om du har luftläcka där så tömmer hela systemet sig över en natt *Förpumpen, går den som den skall? Nu har du att göra en förmiddag eller så, Lycka till!! MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej, tack för ditt svar. Jag har hållit på sedan 11.00 idag. Vi har kollat matarpumpen, där är det inga problem. Vi har ej kollat glödstiften för när motorn väll kommer igång så kan man hålla den i liv tills motorn blir varm. Men det är inte det som är problemet utan att motorn dör när man släpper på gasen. Returslangarna är bytta, allihop. Vi har även kollat vevaxel, kam och dieselpump. Men där hade vi lite problem för när man kolla märkningen på svänghjulet (Du vet när man trycker in en metallstav inifrån motorn så skall den hoppa in i ett läge så vet man att motorn ligger på 1:ans cylinder. Det får vi rätt på. Men när man kollar märkningen framtill på motorn så finns det ett streck på vevaxelhjulet och det ligger inte i linje med det som sitter på blocket? Har du någon förklaring på detta? Vi brydde oss inte om märkningen framtill på motorn utan gick på den baktill på svänghjulet. Då kom vi fram till att Dieselpumpen ligger bra till (värde: 90) på tryck klockan. Kammen behövdes justeras lite, Typ 3-4 grader. Så nu sätter vi på insugsröret och skruvar på ventilkåpan och försöker starta. Visserligen så startar motorn nästan direkt men den har fortfarande inte någon tomgång. Den svajar fram och tillbaka och sen dör den. Så är jag riktigt förbannad och vet ej vad jag skall göra mer. Jag tycker att det känns som om det är någon givare som ger fel värde någonstans som gör att styrboxen vill justera motorn men eftersom det är fel värde så dör den. Motorn har luftmassemätare , kan det vara den som är fel? Men tomgången borde väll ändå fungera utan den? Eller vad säger du? Kan det vara fel på styrboxen? Jag vet inte vad jag skall ta mig till. |
|
|
Jag tycker du skall ta en diagnos på denna bilen, Är du säker på att pumpen sprutar in på rätt cylinder? Om maskien har varit i sär, och det är klåpare som satt ihop den, så kan det vara så att pumpen står ett halvt varv fel. Detta är inget du märker när du mäter in pumpen, utan det märks när du skall starta. Ryker den på tomgång? isåfall så är det är det garanterat en insprutnig på 188 grader FÖD som gäller!! Det märkliga är att motorn går ändå, men som du beskriver, den går inte på tomgång, den ryker blå-svart utan belastning + knackar rätt rejält. När pumpen står rätt, så är kilspåret på pumpaxeln KL 11,00 om du ser pumpen från drivsidan. Om det är en automat, så KAN det vara svårt att hitta rätt med pinnen i svänghjulet, det finns ett hål cirka 15 grader innan som pinnen kan halka in i, det är hålet för en av fästskruvarna till convertern som man kan lura sig på, Hur vet jag då detta?? Been there, done that.. Nu har du att göra en förmiddag till!! Får du ingen fason på den, ta den till mig! MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Alla dom problem du beskriver på din..dom hade jag på min TDS för några år sedan..efter verkstadsbesök så hittades felet det sitter en givare under startmotorn som räknar varvet på svänghjulet tror den heter CPK givare..jag hade ingen tomgång svår att starta glödlampan lös motorn spotta och rök och knackade Jag lyckades även att ha av den ena sladden i år när jag böt startmotor (det är 2st i höljet) men då gick den också så som du beskriver enda skillnaden var att då hade jag tomgång på 2500 varv uppskattat för går sladden av så går inte varvräknaren Nu är det ju inte säkert det hjälper dig..men det kan ju vara samma Du bor ju i Malmö BMW har en teknisk avdelning där, du kan ringa efter kl 13 på dagtid..han som svarar på frågor där är mycket duktig..040385800 han åker diesel själv har jag för mig |
|
|
Hej, vill börja med att tacka för era svar. Motorn ryker svart, men jag vet ej om det är för all diesel som finns i förbränningsrumet för att den ej startar eller om det är för att något är felinstället. Det kånstiga är att vid ca 1000varv och uppåt så går den som den skall, låter helt normalt. Det går även bra att varva den till 4-5000 varv och då låter den också bra. Givaren du pratar om är det nog inget fel på för vartalsmätaren fungerar som den skall. Ja det är en automat, och vi hade problem med att hitta hålet i svänghjulet. Den går in i på 2-3 ställen innan den går in i den rätta. Men det finns endast ett hål den går in i som det inte glappar i. Så det var ej så svårt att hitta. Jag tror ej heller att pumpen är inställd ett varv fel? Hur kan man se det? Du skriver: När pumpen står rätt, så är kilspåret på pumpaxeln KL 11,00 om du ser pumpen från drivsidan. För att se kilspåret på dieselpumpaxeln måste man skruva av dieselpumpen. Eller går det att se på något annat sätt? Kilen skall stå 11.00 om man kollar innifrån cupen är det det du menar eller sett bakom kofångaren. Kan det ej vara så att någon spridare är skitig/sönder och inte sprutar rätt? Startar bilen då? Jag har haft en Dieselexpert hos mig som kollat alla iställningar och han fattar ej heller något. Han jobbar på BMW i Malmö. Dieselmeken var finns du? Jag bor i Malmö. |
|
|
Varvräknaren gick på min också när jag fick dessa fel..det var när jag hade av sladden vid senare tillfälle den inte gick men då får du istället konstant tomgång på mycket högt varv... Ett tänkbart fel till är att på startkransen sitter ett antal små stift har för mig 6 st. dom står upp några mm med jämna avstånd bara några cm ner på kransen, du ser dom om du tar bort startmotorn,det är dessa stift som varvtalsgivaren räknar men skulle något av dessa ramlat bort..då går motorn också som en påse skit,givaren ska dessutom vara installd på rätt avstånd..men om det skulle vara den så syns det på en diagnos..men har du fel på startkransen syns det bara med ögat |
|
|
sly, jag finns i Jönköping MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej, nu har jag varit i garaget i dag med. Plocka bort insuget för 5:te gången(börjar bli en expert på att ta bort insuget). Tog bort startmotorn och räkna stiften. De finns 6st. Stämmer det? Sensorn som räknar varvtalet verkar vara helt ok. Det går 2st sladdar till den. Jag har testat att koppla bort den helt på en annan BMW325TDS motor och då fungerar inte varvräknaren alls. Kan det ändå vara den sensorn som ställer till det? Kan man mäta sensorn på något sätt? Finns det andra sensorer jag skall kolla på? Som sakt tidigare denna motorn har luftmängdsmätare. Kan den vara sönder? Vad mer kan det vara som kan vara sönder? Någon som har tips? Dieselmeken kan inte du komma ner till Malmö? Massor med delar är redan avskruvade. T.ex fläkt, insug, luftinsug till cupe m.m. Känns inget skoj att dra bilen till Jönköping med lina. Bilen går nämligen inte att göra med. MVH från en desperat kille. |
|
|
upp |
|
|
Dieselmeken kan inte du komma ner till Malmö? Massor med delar är redan avskruvade. T.ex fläkt, insug, luftinsug till cupe m.m. Känns inget skoj att dra bilen till Jönköping med lina. Bilen går nämligen inte att göra med. Hej du, nej tyvärr. sådana utflykter ger jag mig inte ut på. Hur är det med kompressionen, är den uppmätt? Börjar tro att den är sliten snart. Hur som helst, så är det bara att konstatera, att det inte är några GDS bilar när det spökar så här. Du har nog snart inga alternativ, annat än att besöka den lokala BMW dealern med din bil, för den fullständig diagnos. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.