AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.903

Hård startad tds

Sida 2 av 3
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, har idag kollat sensorn som mäter varvtalet och det är inte den som spökar.

Vi har ej kollat kompet. Killen som var hos oss hade ej det vertyget med sig. Skall kolla det nu i helgen.

Kan det inte vara Dieselpumpen?

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, nu har jag gjort ännu mer kontroller på motorn.

Jag har testat att starta en annan 2,5TDS motor med 525TDs styrbox och sensorer och det fugnerade utan problem. Det är alltså inget fel på det elektriska på denna bilen utan det är något mekansikt fel på motorn.

Jag har hört mig för lite och fått höra att det eventuellt kan vara fel på EGR ventilen. Vad är det för ventil och var sitter den?

Snälla behöver hjälp.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ska förpumpen i tanken gå vid varmstart av bil?! Gör icke det på våran 325tds iaf, endast vid kallstart?! Våran är nämligen också svårstartad, inte när den får glöda men annars, är det justerbart ventilspel på 2.5 diesel motorn? Har bytt slangar och kollat givare mellan 4-5cyl, och en massa annat, men den startar dåligt när den är varm ändå...

Ps. det är bra snurr på startmotorn, inge fel på batteriet!
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
"Men när man kollar märkningen framtill på motorn så finns det ett streck på vevaxelhjulet och det ligger inte i linje med det som sitter på blocket? Har du någon förklaring på detta?

Den här låter skumt. Finns det inte risk för att de som skruvat tidigare har monterat svänghjulet fel. Har för mig att svänghjulet inte har några styrningar utan kan placeras med vilket gradtal som helst på veven, men det kanske bara var på den gamla goda tiden. Kan du inte grov-kolla m h a kammen och se att svänghjulet sitter rätt.
Ber om överseende om jag missat något i denna långa länk och kanske bör tillägga att jag inte, tack och lov, behövt skruva dieselmotor än.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja förpumpen går vid alla typer av starter
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, men varför går den inte vid varmstart?! Sönder? låter konstigt när den funkar annars! Måste vara nåt som styr pumpen som är galet?! eller?
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Har för mig att svänghjulet inte har några styrningar utan kan placeras med vilket gradtal som helst på veven, men det kanske bara var på den gamla goda tiden. Kan du inte grov-kolla m h a kammen och se att svänghjulet sitter rätt.

Hej igen, det är riktigt, inga styrningar, däremot ett assymetriskt mönster, vilket gör att du helt enkelt inte kan få svänghjulet fel.

Sly, ta väck pumpen och skicka den till mig, så ska jag gå igenom den / Göran

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag skall ta bort Dieselpumpen till helgen, jag har en annan som jag har nu köpt så vi får se om det hjälper.

Jag har gjort allt jag kunnat, man vill inte byta dieselpump i första taget eftersom den kostar typ 13000 på bmw. Och det skall tillägas att man då måste lämna in sin gamla.

Jag har fått tag på en nyrenoverad, kostade 5000kr. Hoppas nu att det är den som har orsakat alla dessa problem.

Jag kommer att meddela alla som varit snälla och hjälpt mig om hur det gått.

Föresten finns det någon EGR ventil och var sitter den i så fall?
Visa användare
396
dieselmeken
EGR monterat på röret, vi insuget. Kolla så den inte står i öppet läge hela tiden innan du skiftar pump

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Ok, jag misstänkte nästan det.

Jag har haft av insuget 5-6 ggr så då har jag passat på att kolla insuget och blivit kompis med det :-) och nej, det står ej öppet. Kopplar man den blåsvarta slangen till vakuum så öppnar den.

Det blir till att ta bort pumpen till helgen.

Tack Dieselmeken.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vad kan vara fel om pumpen bara går när glödningen går på?? Går pumpen då över nån annan krets när den bara funkar just då?
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Menar du innan du startar bilen?

Det är så på min också, när du vrider nyckel till tändningsläget så går glödningen i ca 6-7 sec pumpen i ca 12-15sec sen stannar den.

Men matarpumpen går igång sen när motorn startar.

Jag har föresten inte bytt dieselpump på min bil än, jag väntar på en kille med rätt verktyg. Jag hör av mig senare med resultat.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Men ska pumpen gå när bilen är varm då och man vrider på tändningen, det gör den inte!
Aha, en diesel expert ;)

min är trögstartad då den stått ett tag, verkar som dieseln rinner tillbaka och den måste suga nytt.

har inköpt backventil men är osäker vars den ska monteras, ska jag sätta den på den grövre slangen som kommer bakifrån in i pumpen.

eller på den tunna som går in i filtret?. svårt att veta vilken jag menar kanske, men det går inte så många bakifrån och in i pumpen, men funderade på om det kanske var nån slags retur, synd att stocka den isf ;)

annars går min bra om man håller gas i 4-5sec efter den startat, klockrent på tomgång (pumpen renoverad för 14lök för bara 1 år sen)

har inte kollat glödstiften, men eftersom han går så bra så pass fort efter han startat så tycker man att det inte borde vara det.

samma sak när han är ljummen, man drar nåra sek på starten sen hoppar den igång och går kanonfint.

vad tror du?, har hört att backventilerna brukar hjälpa.

men vars ska den sitta?

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tror att soppan rinner tillbaka här också, men vi har backventil redan tror jag, men nån som kan diesel och kan svara om förpumpen i tanken ska gå när man sätter på tändningen när motorn är varm?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Förpumpen går en kort stund när nyckeln vrids på för att få upp tryck sen stannar den och går igen när motorn går...är de korta slangarna dåliga mellan spridarna (returen) då blir det också svårstartat

Jokko: Den slangen som går in i filtret ta bort den och vrid på nyckeln så ser du om förpumpen går......backventilen ska sitta i tanken
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
De vanligaste orsakerna till varför en 2,5 dieselmotorn startar trögt är för att de tunna returslangarna är spruckna/gamla så att motorn tar luft därifrån. Då rinner dieseln tillbaka till tanken och systemet är utan diesel. Ett hjälp till detta är att sätta en backventlil.

Om det inte är returslangarna som släpper luft så är det spridarna som inte håller tät. För att kolla detta så ta reda på en ficklampa och kolla spridarna, är någon utav dom blötta så bytt ut den. Oftast så brukar det vara den spridaren som har 2 sladdar kopplade till sig.

Tror att det är någon form av sensor som känner ifall det finns tryck i spridaren.
nida3
Vi hade ett liknande porblem, dock inte så allvarligt men det gick lite trögt att starta.

Förra veckan lade startmortorn av och det sa "klick"... inget mer...

Vi började riva i den och det finns en solenoid/magnetspole på startmotorn som luktade bränt, vi plockade dock isär hela motorn kollade kol, rensade skräp osv.

Eftersom det verkade som det enbart var solenoiden som var dålig så fick vi köpa en ny - 1100:- idag monterades startmotorn tillbaka "renoverad" (i alla fall rengjord) och gissa om det blev skillnad :) - inga som helst problem att starta.

Troligen har solenoiden varit på väg ett tag och det har varit ett spänningsfall över den, vilket har gjort att startmotorn inte fått så mycket ström som behövs, vilket resulterat i ett svagare "snurr"...

Vi har bytt returslangarna mellan spridarna, de var lite torkade, men i övrigt inget annat... förutom batteriet...
Visa användare
396
dieselmeken
Sly,
Tror att det är någon form av sensor som känner ifall det finns tryck i spridaren.

"sensorn" är en NBF.
tyska för nållägesgivare. Spridaren är fösedd med en stång invändigt, som när insprutningen sker och spridarnålen öppnar, så slår den ihop och sluter en krets.
Denna krets talar om för styrdonet när insprutningen sker faktiskt. En annan givare på svänghjulet talar om TDC, styrdonet räknar ut mellanskillnaden, som blir alfa= tiden i grader.
Om det är fel alfa, så kan styrdonet takta insprutningsomställaren i pumpen, så alfa blir rätt!! Plättlätt, eller hur??

I övrigt håller jag med GTO80, som är en duktig dieselkännare här på autopower.se

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Gto80, okej, slangarna är nyligen bytta, och backventil finns, men ska förpumpen alltså gå när bilen är varm också? Den startar bra när den är kall när pumpen går en stund! Vad kan vara fel om pumpen inte går när bilen är varm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.