|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har lite problem med min 323a när jag ska dra i väg snabbt från stillastående så slirar den nästan alltid på kopplingen istället för att spinna..jag får dra upp den till 6000varv för att den huvudtaget ska spinna e min koppling dålig redan bilen är ju bara 3 år gammal..jag har visserligen 265 bak däck på den men jag tycker ändå att den slirar alldeles för mycket..... tacksam för svar | |
|
Ja om du spinner ofta så kan kopplingen ta snabbt slut.. du bör inte spinna är mitt råd.. testa kör i 5 an i 79-80 växla ner till 4 :an och ge den järnet slirar den då !? Testa även att hålla ca 100 på femman ge den fullgas sen tryck ner kopplingen snabbt (håll full gas även när du gör det) sen släpp snabbt slirar den då.. ? Gör den det byt ! köp en grövre koppling om du gillar att spinna .. du bör hitta det hos dalhems ! Mvh/ Daniel Länk |
|
bmwracing |
265:orna har nog en hel del med saken att göra=) |
| Jepp håller med föregående talare, dina däck har nog stor skuld i detta drama..släng på 225 så lär du kunna dra lite rökare =) | |
|
Ett bra sätt att både bränna däck, koppling och i slutändan drivlinan är att dra rejäla rökare. du märker redan effekten.... Asken |
|
|
flayer..jag har provat allt det och kopplingen verkar va riktig men jag tror nog att orginal kopplingen är lite klen ..kanske skulle byta till något vassare men jag hittar ingen som har Jonas |
|
|
ring till dalhems de har 6 puckad :-) sinterlamell !! :-) Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Gör du rätt när du spinner du bör Hitta dragläget sen släppa ganska snabbt...! Länk Mvh/ Daniel Länk |
|
|
oj lämken funka inte... testa med www.dalhems.com Mvh/ Daniel Länk |
|
|
jo jag vet myket väl hur man spinner...jag har visseligen 19 tummare 10 tum breda med 265-30-19 däck bak ska prova med ett par andra fälgar och se om det slirar lika mycket Jonas |
|
|
JONTAN: Varför spinna? Dumt att utmana ödet, tryckplattan fram till mars 2001 är av den "klena" typen (får min utbytt 3/9). Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
| Maveric...det är inte meningen att jag ska spinna utan att min koppling slirar alldeless för mycket när jag drar iväg från stillastående jag får dra iväg på max 2500 varv för att den inte ska slira ...ska du byta koppling på din 320 | |
|
JONTAN: Japp, det finns ett konstruktionsfel på vissa tryckplattor. Här är delarna som skall bytas enligt www.e46fanatics.com: Anyway they install a new Clutch Kit (that is what they call it), here are the parts: part# Description 21-21-7-515-142 RMFD Clutch 21-51-1-223-325 Ball PIN 11-21-1-20-310 Ball Bearing 07-11-9-901-023 Bolt Jag har ett "klonkande" ljud på min koppling samt när jag släpper upp kopplingen sån "stannar" den kvar en microsekund och gör så att man inte kan "smyga" iväg Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
maveric..ok då kanske det är konstruktionsfel på min koppling för ibland käns det som att tryckplattan in släpper tillbaks som den ska ,...får du ditt bytt på garanti eller får du hosta för det själv Jonas |
|
|
JONTAN: Inget dera, BMW har beslutat att ta det på Goodwill. Dessa modeller är berörda en ligt service direktiv. All E46's produced up to 3/01 (M52TU, M54 and S54 engines) All E39's with 6 cylinder engines made from 9/97 to 3/01 All E39's with 8 cylinder engines from 9/96 to 3/01 All X5's with the M54 engine up to 3/01 All Z3's from 9/98 to 3/01 All Z8's up to 3/01 Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Jeg synes det er litt vanskelig å gire mjukt fra 1. til 2. gir med min 323 Ci -00 (mars). Det har lett for å nøkke litt når jeg skal fort opp i fart. Tenkte at det er en treningssak, er vandt til en nesten utslitt clutch som slirer mer.. Men det er ganske vanskelig å få en mjuk overgang altså! Noen synspunkter på dette? (Jonatan: Store felger (19") + fete dekk = dårligere dreimoment på hjula = mindre hjulspinn). |
|
|
Jag kan säga att jag har en E46 328 med 225 bak och ibland får jag inte spinn på den även när jag har kopplat bort antispinn. Det är väldigt väldigt sällan jag får spinn på den även fast jag gasar upp ganska rejält och släpper kopplingen direkt. Pröva med att backa snabbt, funkade för mig då fick jag spinn på bilen. |
|
| Er det på 2:an man skal spinne? | |
|
Maveric , vilken BMW verkstad ska byta den på Goodwill åt dig ? jag har också litte problem med min koppling fast enligt min verkstad så är den inte slut eller nånting fast ville jag bli av med problemet så var jag tvungen att byta ut den själv men de hade ingen aning om varför den bete sig som den gör Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Maxad: Du har ett mail. Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
| jag provade att spinna med 16 tums fälgar och 205 däck i helgen och det var inga problem alls så det är nog mina 265or som gör att den drar på lamellerna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.