|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Du har aldeles rätt Gunnare , jag håller med dig till 100% | |
|
Jag håller i stort sett med jag också. Känner man sig på något vis orättvist eller fel behandlad ska man naturligtvis ta strid med inom lagens ramar tillgängliga medel. Att däremot vända det till att ALDRIG skriva på vid vägkanten är långsökt. Vet man med sig att man gjort fel och "åkt fast" tycker jag bara att det är att bita ihop och ta sitt straff... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Samma här. Men det finns uppenbara risker med tankesättet också, att inte bli tagen på allvar, att det blir ett slags civil olydnad osv, vilket jag knappast tror leder till förändringar till det bättre. Ett av mina favouttryck är "skjut inte på pianisten", jag tror man kan sparka sig trött på att vägra skriva, dra det till tingsrätten osv, och så mycket längre upp i rättsmaskineriet lär man väl inte nå. Det impar definitivt inte på de trötta personerna som sitter i regering, departement och myndigheter, VV osv. Gunnar, kan du inte summera dina tankar på ditt vanligtvis välformulerande sätt och se till att få in en skrivelse högt upp i hierarkin till t.ex vägverket? Jag tror inte det på sikt leder till nånting att vägra vid vägkanten, mer än lite personlig tillfredsställelse. Trots allt är man ju medveten om att man gjort nånting som bryter mot reglerna, fortkörning osv. Kan du få till t.ex 120km på motorvägarna så har du min fulla support, men jag tror inte du får polisen/tingsrätten att verka för detta med "olydnadsmetoden" tyvärr. Liksom man inte bör anklaga "pianisten" om man ogillar musiken, man får nog anklaga den som skrev låten eller hur? FP |
|
|
Jesperado, klart man ska 'ta sitt straff' om man gjort FEL. Frågan är bara var gränsen för detta 'fel' går.... Jag kör - ibland - något fortare än t ex tillåtna 110 på motorväg. Det gör jag medvetet och för att jag tycker 110-gränsen är absurt låg i många lägen, och jag är då väl medveten om att jag bryter mot lagen. Däremot är jag i själ och hjärta övertygad om att det jag gör INTE är 'fel', varken moraliskt eller ur trafiksäkerhetssynpunkt. (F.ö. förefaller det som att mina värderingar därvidlag delas av både vår statschef och vår statsminister, även om ingen av dom vill kännas vid det offentligt.) Om jag blir tagen på bar gärning av ordningsmakten när jag begår detta, ur myndigheternas synvinkel, oerhört allvarliga lagbrott så vägrar jag av principiella skäl att godta ett summariskt straff, utdömt vid vägkanten av samma tjänsteman som 'utrett och avslöjat' brottet. Vi måste komma ihåg, att systemet med ordningsbot 'på plats' kommit till för att förenkla för myndigheterna - det är i alla fall knappast till för att stärka den enskildes rättssäkerhet! Min poäng är, att myndigheterna och våra styrande har en hycklande och osmidig inställning i frågan, och koncentrerar polisens insatser på 'brott' som inte ens är brott i det allmänna rättsmedvetandet. Dvs samhället 'jävlas' med oss, och då tar jag de chanser jag får att kasta lite grus i det maskineri som i slutänden bara är till för att myndigheterna ska ha en bekväm tillvaro. T ex genom att vägra skriva på varje form av ordningsbot för 'brott' jag medvetet begått mot i mitt tycke omotiverade regler! F.ö. finns det situationer där jag nog skulle välja att skriva på en ordningsbot - t ex om jag mot förmodan skulle slarva med bilbälte, belysning eller bilens trafiksäkerhet. /// Gunnar E. |
|
|
Folke, du har onekligen en poäng i att det troligen inte imponerar på 'hierarkin' att vrenskas med systemet. Visst vore det önskvärt att kunna nå fram till 'kompositören' (dvs lagstiftare och de som avgör hur lagar tillämpas), men tyvärr har de här frågorna blivit 'handelsvara' i politiken - de kompromissas bort av våra styrande, tillsammans med t ex satsningar på behövliga vägbyggen. I praktiken är det dessvärre så, att jag som enskild medborgare får störst uppmärksamhet för mina åsikter genom att göra det krångligt och besvärligt för 'systemet' att huta åt mig. Som i all annan opinionsbildning gäller det att man är tillräckligt många - jag ensam blir bara patetisk och nästan lite av rättshaverist om jag framhärdar. Men om t ex alla som blir stoppade för fortkörning på motorväg vägrar att godkänna ordningsbot, då blir det till slut för besvärligt för polisen att hålla på med den typen av 'petimeterövervakning' som bedrivs på sina håll idag. Jag fick på skallen för ett tag sen för att jag kallade det 'civil olydnad', men man kanske kan få kalla det 'civilt motsånd' då? Det har fungerat förr, och kan fungera igen! /// Gunnar E. |
|
|
Har precis läst igenom tråden och kan bara hålla med Gunnar E fullt ut. Att jag sedan kanske bryter mot lagen mer än vad Gunnar E filosofi föreskriver är en annan sak... :) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.