AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.350

Nitisk polis bötfäller för en skitsak

Sida 1 av 5
Drog på lite vid ett rödljus i stan idag, dock utan att överträda hastighetsbegränsningen. Hade min kusin i bilen och ville ju visa lite. En polis i närheten såg (eller hörde) vad som skedde och tog upp jakten. Hade precis stannat vid ett övergångsställe för att släppa förbi folk så det blev en enkel match för honom. Fram till mig kommer Hr. Nitisk och säger att jag gjort mig skyldig till vårdslöshet i trafik. Jag ifrågasätter detta eftersom det enda jag gjort är att accelerera lite kraftigare än normalt men därefter följt trafikrytmen. Efter diverse meningsutbyten går han tillbaka till sin bil och överlägger med kollegan, kollar mitt körkort, kollar bilen, samt (gissning från min sida) överlägger med centralen vad de skall sätta dit mig för. Efter en 10-15 minuter kommer han tillbaka med bötesblocket och säger att antiningen tar jag en ordningsbot på 600:- eller så blir det tingsrätten. OK, säger jag. Jag tar boten eftersom jag inte orkar inte bråka.

Kikar på lappen han gett mig och kan inte hindra ett litet leende formas. Gärningsbeskrivningen är som följer:

"Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs."

:-)

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
LOL! Ja, vad säger man? :)
cyber: Någon behöver ett liv ...... patetiskt men liksom kul. Som en liten extraskatt för att man åker i en kul bil det är ju inte riktigt meningen i Sverige ju ...

Jag vill se den boten så kan vi skratta högt åt den (scanna den alltså). Antar att det står vilken som utfärdat den också ....

Bor vid en väg här i Malmö där denna gärningsbeskrivning passar på 100 bilar och 80 motorcyklar.
Glömde lägga till tidsenheten i sista stycket, per dygn skall det vara. Vilket alltså gör att Malmöpolisen missar 108kSEK/dygn och drygt 20 mille om året om vi räknar på att det pågår 200 dagar om året ... vad mycket kul man kunde ha för det ...
"...så att andra inte onödigtvis störs."

Hur kan man störas av en BMW M sexa?????
Bland de vackraste ljud som finns!!!

Polisen måste känna sig rätt stolt att tillrättavisat en kriminell av din kaliber ;)

/Wille
Är inte Svea rikes lag underbar ?
Om detta någongång händer mig kommer jag inte tveka att gå vidare till rätten med detta, de e bissart viket samhälle vi lever i.
Vilken paragraf hänvisade dom till?
Är bilen godkänd av svensk bilprovnings bullermätning (de borde vara dom som mäter det) Så ska väl man få bruka bilen inom hastighetsbegränsningarna? Eller ska vi börja sätta upp restrektiv på hur mycket man får lov att varva bilen i samhällen, max 3500rpm på 50 sträckor i tätbebygda områden?
Jag föreslår att fabro blå går ut o lyssnar en sommarkväll på hur mycket vissa motorcyklister varvar sina "skrevraketer" de är inte under 10 000 rpm iaf.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Här är den inscannad:

Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
man skall väl fan få lov att acca hur snabbt man vill.
e ju helt sjukt detta
Fy fan säger jag. Sånt här kan de hålla på med.

Däremot när min far blev rånad på väg hem mitt i natten och blev lämnad utan pengar eller telefon, allmänt chockad, så hade inte polisen tid att hjälpa honom hem eller ens in till centrum utan han fick vackert vänta tills spårvagnarna började gå på morgonen igen. Tvi.

/Micke
*stor suck* kan inget annat göra än hålla med

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Varför hittar de bittra det yrket...

tänk vad dessa rötägg förstör för "kåren"
ska tamejf*n söka till polisen och få nån ändring på det hela (prioritera inbrott, skadegörelse, rån osv, och låta smärre trafikförseelser vara LÅGT rankat)

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Visst vi gasar lite ibland
Visst det låter mycket (gött) ibland
Men stjäl vi? Nej!
Rånar vi? Nej!
Visst vi kör fort ibland...
Men är vi kriminelle? Nej!
Vi ser till att eftermarknaden kan anställa fler o betala mer i skatt
Vi är kort sagt en tillgång för allmänheten o staten men ändå skall vi trakasseras...

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz............

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Helt absurt! Det är faktiskt andra gången jag läser om ett sådant här fall, så du är inte ensam, Cyberkallen! Rena stalinfasonerna från polisens sida, iofs inte konstigt i ett semikommunistiskt land som detta :-(

Håller med kilen med flera. Lägg resurserna där de BEHÖVS!

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Cyberkallen:

Har inte polisen bättre saker att göra än att ta fast hedliga personer som kommer upp i laglig hastighet något snabbare än andra?

Mycket märkligt värld vi lever i

nofx16:Stalin fasoner är mkt värre det har jag bevis för:))
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Då är det väl bäst att biltillverkarna sätter en accelerationspärr så det inte går för fort upp till lagstadgad hastighet:))))

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Den skulle jag aldrig ha godtagit. Det är ju så man blir alldeles matt. Men man ska väl inte bråka med allas våra kära konstaplar. Men man är bra sugen ibland. Jag kan då säga att i falun så är dom inte så hårda. Jag mötte dom häromhelgen. Jag kom på breställ med tända dimljus. Och dom vände inte ens. =)

MVH Morgan.

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

"Cyberkallen" varför skrev du huvudtaget på ? Skriv ALDRIG på något som käns fel från början. Du har iget att förlora eftersom du alltid har en andra chans. Tvekar starkt att han skulle gå vidare om du hade nekat. Hade vart bättre att fyllt upp tanken med 65 liter soppa för de pengarna i stället ;)

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Shady
det hade varit intressat att se ett sånt fall gå till domstol jag kan väl aldrig tänka mig att polisen skulle vinna ett sådant fall..

låter som farbror polisen var helt ute och cyklade den där gången
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Godkänn aldrig en ordningsbot på plats...det är mitt bästa råd.
Gör det nästa dag istället även om du inte orkar bråka.

Med det du beskrev så tycker jag polisen är ute och cyklar.
Hade du bestridit hade han fått skriva en rapport (mkt jobbigare för honom) som jag sen inte tror åklagaren skulle ha gått vidare med.
Mc.polisen pekade hysterisk på min front vid ett rödljus, jag gjorde tummen upp o log..
Då såg han så skum ut så jag rullande ner rutan o körde fram till honom.
Då vrålade han SLÄCK DIMLJUSET!
zzzzzzzzzzzzzzzzzzz.................
Snack om mindervärdes komplex, att ha sådana behov av att visa sin makt ,givetvis tände jag igen...
Varför bryr han sig om sådant....

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.