AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.361

Nitisk polis bötfäller för en skitsak

Sida 2 av 5
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Håller med PJ. Det hade verkligen varit kul att höra vad tingsrätten skulle säga om detta. Å andra sidan var ju inte böterna så blodiga så jag kan förstå om du tyckte det var bekvämare att betala.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Trist historia, själv har jag bara haft goda erfarenheter av bängen. De gånger jag fått böta har det varit solklara fall och vid ett par lika solklara fall (rödljus och tokfortkörning) har jag sluppit undan med standardutskällning 1A för BMW-förare.

Förvånar mig att konstapeln var beredd att dra det till tinget, ofta brukar de dra sig för det när det gäller smärre förseelser. Men han kanske räknade kallt med att du inte skulle syna honom...

My Bimmer is my mistress
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det står ju fel datum nere vid underskriften, 09 istället för 06. Är erkännandet "giltigt" då? Vad är förseelse 123A egentligen? Står det på baksidan av boten?

/Anders
avn: Såg datumet när jag kom hem. Ingen aning om det påverkar giltigheten. Gissar att datumet längst upp är av större betydelse.

123A tillhör säkert inte de vanligaste brotten eftersom det inte finns med på baksidan.

Tretretti: Utskällning 1A hade nog varit mer passande igår.

Men för att se det från den ljusa sidan så har man ju haft en klockren historia att berätta det senaste dygnet, och det kanske kan vara värt 600 bagis. :)

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kolla det där med datumet. Kan vara ett enkelt sätt att spara 600 kr. Det är ju nästan 70 liter bensin!

My Bimmer is my mistress
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Ush, vad skall man säga? Konstig polis i det landet här..
Dom borde väl ha bättre saker för sig..?? Fast jag frågade en polis det en gång.. inte populärt kan jag säga!! Aspirant-idiot..

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Erkänn inte det där, du har inte begått någon brottslig handling...
För det första har du inte gjort dig skyldig till någonting, för det andra kan polisen knappast bevisa att du gjort dig skyldig till... ingenting!
Dessutom begick polisen själv en brottslig gärning när han på platsen "hotade" dig med tingsrätten för att du skulle skriva på.

Det är bara att överklaga, du har allting på din sida!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Läs lite mer på Länk

Där finns en del intressant under "Frågor"

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
cyberkallen: billigt sätt att ha kul, måste prövas!:)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man borde ha bandspelar med sig i bilen och spela in samtalet med polisen... sen ska man börja samtalet med att upplysa om att samtalet spelas in på band!

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
>Kilen...
Menar du alvar???
Vad cool du måste vara som tände ditt OLAGLIGA dimljus igen...

*BAWORAK*
jag har råkat för samma sak som beskrivs i trådens början förra våren. jag vägrade skriva på med motivering att jag erkänner handling dock inte brott. Dessutom ifrågasatte jag hans objektivitet med " det där gör du bara för att du är avundsjuk på bilen" och tillade att "jag är trött att betala skatt för att staten ska betala bidrag till honom i form av hans svältlön" och i och med att han lätt skånsk så frågade om han kunde börja prata engelska för att jag förstod inte danska. För alla dessa kommentarer och accelerationen hotade han med tingsrätt och dryga böter... det lät lite komiskt när han blev röd i ansiktet och verkade vara på väg att få hjärtinfarkt. Jag fick blåsa och han ringde nog alla möjliga register för att hitta nåt att sätta dit mig för. det var förra våren. har inte hör nåt än.
Slutmoralen är: skriv aldrig på någonting! Staten har varken tid , lust eller pengar till att slösa på nitiska byråkrater. Risken att man bli kallad till tinget för så löjliga sakar verkar vara ytterst liten.

kilen: samma sak med dimljus oxå. skulle precis börja köra . förbipasserande snutbil stannar och beordrar mig att stänga av dimljus. jag vägrar med hänvisninga att det är faktiskt dimmigt. då säger han att smog räknas inte som dimma. snacka om idiot!

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3c 4 ever: Tur att han inte utförde en flygande besiktning på dig ;)
dacey> det var precis innan ESS

____
Tjena

Det kanske var så i det här fallet att det inte var något fel begånget, verkar småaktigt att bjäbba om en acceleration från konstapelns sida.

Men alla dessa dimljus, stylingplast mm Jag känner verkligen ingen sorg för de som rapporteras för detta. Antingen så är det ok eller så är det olagligt. Kör man med dimljus för det är så snyggt eller ballt eller för att visa att man har en bil som man hade råd att extrautrusta (så var det förut, nu är det ju standard till och med på en Peugeot) så får man väl köpa läget och slanta böterna också.

Sen är det ju en evighetsdiskussion om prioriteringar. Men gränsen skall väl dras någonstans? Det är nog inte så att det skulle gripas fler rånare om det inte rapporterades dimljus... eller?

Andreas.L
Om det nu är så att det stod fel datum på boten så är den ogiltlig, får inte vara ett enda fel på den. Så, betala inte ;)
Bmw ludde
cyberkallen, ring upp tv-programmet plus och berätta hur det ligger till, kanske är intressant för dom
Visa användare
45
Overtuned
Sålt BMW:n till förmån för en turbocontainer.
Hittade faktiskt det du blivit bötfälld för:
Länk

"Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse anpassa färdsätt så att andra inte onödigtvis störs"
150A 600:-

"You get further with a kind word and a gun, than with a kind word alone"
kilen: i länken övanför ser jag att det är inte är bot för köra med dimljus alls. Det enda man inte få ha är dimbakljus. tragiskt att konstapeln inte vet vad som är lillåtet och vad inte

____
Och jag observerar då omedelbart att vår Göteborgspolis använd fel kod för det brott han satt dit cyberskallen, det står 123A på böteslappen som inte matchar något i den länk som Overtuned skickat.

Kanske finns ett "slasknummer" ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.