|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För ett tag sedan monterade jag en begagnad dragkrok på min 528 -87. Idag när jag skulle besiktiga den så fick jag beskedat att det bara var att plocka bort den! Tydligen så gäller nya regler från 1:a maj, kroken måste uppfylla bilens dragvikt. Min krok var godkänd för 1600kg och bilen får dra max 1800kg. Jag fick därmed åka från bilprovningen med en icke godkänd dragkrok! Jag blev lite lätt less... Någon som varit med om nåt liknande? //Simon | |
|
I detta fallet skulle bilens släpvagnsvikt sänkts till 1600kg. Ring till stationen och prata med platschefen, är inte han villig att rätta till det kan du maila mig så ska jag prata med honom personligen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag ringde till platschefen och han påstod att det inte gick att sänka bilens dragvikt, vilket jag tyckte verkade ganska logiskt och enkelt! | |
| ...att sänka bilens dragvikt alltså! | |
|
Det var på Librobäck i Uppsala som jag skulle besiktiga den! Det vore väldigt vänligt av dig Jesperado om du kan ordna så att jag kan få kroken godkänd! MVH Simon |
|
-BeeMWe- |
simonw: Hur ser din BMW ut, kommer själv från Uppsala, har hyffsad koll på vilka som rullar där men inte din :) |
|
Klart det går att sänka bilens släpvagnsvikt, det är mycket vanligt. Det är endast på helfordonsgodkända bilar och lastilar man inte ändrar i vikterna. Om det inte ordnar sig till nästa vecka ska jag ringa och prata med dom uppe i Uppsala (semester nu). Men då behöver jag ditt registreringsnummer, antingen om du vill ge mig det här, eller maila det till mig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
BeeMWe: Jag har en diamantsvart 528 från 1987. Jag bor för tillfället i Knivsta och det kanske är därför du inte sett den?! Den har dock tidigare rullat i Uppsala! Jeppe: Du menar alltså att jag ska kontakta stationen igen och om de vägrar kontakta dig?! MVH Simon |
|
-BeeMWe- |
simonw: Ah jag tror jag vet vilken du menar, ringde på den annonsen förut. Vad fick du ge för den? |
|
BeeMWe: Jag gav 10k Jeppe: Jag har ringt till bilprovningen igen och det påstår att de från 1 maj inte får sänka dragvikten på bilen trots att det är en 87:a |
|
-BeeMWe- |
simonw: Helt rätt, utgångspriset han hade var skrattretande, dock förstod han inte det då jag maila, han skulle ha tagit mitt bud på 12 :) |
|
Då ska jag kolla på jobbet på Måndag, men några sådana regler finns såvitt jag vet inte! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Förresten, vad fick du för anmärkning? Vad står det på protokollet? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag fick inga anmärkningar. Besiktningsteknikern kollade aldrig kroken då vikten var "fel". Hon pratade med två andra och de hade också samma åsikt, så det var bara att åka därifrån med pengarna i handen! I instruktionsboken är max dragvikt hos bilen 1500kg men på registreringsbeviset är den 1800kg. På kroken är den som nämnt 1600kg. Jag mailade dig igår Jeppe! MVH Simon |
|
|
Simonw: då är allt lungt Jeppe löser det mesta med trilskandes ASB.... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Jag lovar inget, men jag ska ta tag i det på Måndag. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo jag hoppas att det löser sig! Jag antar att SIARR som tillverkat kroken gått efter instruktionsbokens vikt och lagt till 100kg? Jag är i ganska stort behov av en dragkrok och dessa är svåra att finna till E28:or. Det kommer att bli en BMW-kombi med drag i framtiden, men min E28:a har bara rullat 29200 mil så den får hänga med ett tag till trots "halvdåligt" lastutrymme, den har ju så många andra kvaliteter :-) //Simon |
|
|
Jag mailade bilprovningens kundtjänst i onsdags och fick svar idag. Svaret var att jag kunde söka dispens hos Vägverket, men jag hoppas att det eventuellt kan lösas på ett enklare sätt. Jag får avvakta till måndag och vad Du, Jeppe, har för information. Det verkar ju onekligen kunna lösas på något vis iaf! //Simon |
|
|
Jag har precis pratat med platschefen i Uppsala och vår tekniska avdelning. Det är helt riktigt som dom upplyst dig om, efter den 1:a Maj får bilens åsatta släpvagnsvikt inte sänkas. Denna information hade man tydligen "glömt" skicka ut till stationerna. Jag har krävt en officiell ursäkt dels till alla anställda, dels till mig personligen, annars kan man emotse min uppsägning inom det närmsta. Ber om ursäkt att jag omedvetet har vilselett både dig och alla andra som läst tråden... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok Men visst måste jag kunna söka dispens? |
|
|
Det är ingenting jag känner till, men sa tekniska att det går så är det ju bara att prova. Ring Vägverket och hör! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.