AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.087

Värdeminskning M3 E46?

Sida 1 av 2
storken25
Hur mycket tror ni M3-01 med 5000mil tappar tills i vår?
Kan få en sån full utr för 375,000kr nu, så vad tror ni den kostar i vår?
Kör ni med era på Vintern?
Buspelle
Ingen kan veta säkert, men en 01a för 375 låter ju som om det värsta värdefallet avklarat, och självklart ska man åka riktig bil på vintern också...
storken25
Ja, men kolla M5:orna vad dom fortfarannde faller. va och kolla på en i MKT bra skick idag för 290.000 lappar. En-99 som gått 7000 mil!! Förra året fanns det knappast någon under 400,000...synd bara att jag heller vill ha en m3:a.............
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det beror på hur mycket den körs :) Med största säkerhet under 350k iaf, om inte mindre beroende på hur marknaden ser ut.

Vet att starre på forumet kör sin på vintern utan några som helst problem av det jag har förstått.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Storken* är inne på ditt spår med men har redan hittat en M3:a i München för 295.000:-, räknar med att ja ska få en exakt som ja vill ha den för 300.000 blankt i vår... Där ligger den säkert i pris ett bra tag med tanke på att 98-99 E36or ligger rätt stabilt på 220-250 papp o då en gammal kaross... + nya M3or *M4* inte kommer dyka upp för ens 2006 o så är ju inte fallet med M5:an där E60 M5an bara ligger o väntar runt hörnet...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Ha oxå i åtanke att ju längre en modell funnite M5 vs M3 ju större blir skillanderna på en fräsch o en slutkörd.... Kanske kostade M5:an 400.000 förra året o nu 290.000 men den du hitta för 400 då kanske skulle va till salu för 365 eller nått idag typ...

År: 2002: M5 2 ägare 5000mil 400.000:-
År: 2002: M5 2 ägare 8000mil 375.000:-

År: 2003: M5 2 ägare 6000mil 365.000:- fortfarande i gott skick
År: 2003: M5 4 ägare 9900mil 290:000:- dags för nya däck, insp2, kopplingsbyte, slitet skinn m.m.

Hänger du med på reonemanget hehe =)

kul grej bara...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
storken25:

Det är inga problem med vinterkörning av M3an körde med 225/45-17 dubbfritt, med alla elektroniska verktyg som finns så är det enligt mig ganska säkert. Dock körde jag aldrig med sport läge samt aldrig högre växlings väljare än 2/6.

En god vän körde sin med M3-01 manuell 18tummar även det gick utan problem, har testat hans helt ok även med det.

Dock ska man köra bilen med sunt och furnuft mao köra med ett ägg under gasen.

Gällande värdeminskning så har jag inga kommentarer:))

Ja nu när det finns lite mera info om M4 så kanske man ska......
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Starre: Har nu ställt mig i kö (första plats! :-) på en ny M4 (prel. lev. 2006) hos Borgs Bil... Inte för att jag med säkerhet vet redan nu om det kan bli aktuellt, men lika bra att ställa sig i kö i alla fall med tanke på de väntetider som var på E46:an. Är du fortfarande inne på 996 TT, eller har känslostormen bedarrat något sedan gotlandskörningen? Bland de häftigaste teoretiskt överkomliga bilar man kan ha enl. mitt förmenande, men med ena foten kvar på jorden så blir det inget byte för egen del. Hör av dig om du slår till -- vill gärna komma och kika i så fall!
Emm:

En till som blev sugen på M4:))efter att ha läst och sett några hyfsade bilder, undra bara hur det blir med 8 under huven lite tveksam men man kan ju ändra sig.

Efter besöket på en viss bilfirma där vi träffade på en icke intresserad säljare så har det minskat tyvärr. DOck sitter provturen med 996T kvar den känslan inte kommer inte att försvinna på länge. För ett sånt jädra drag helt otroligt kändes som en jätte tog bilen och slungade bilen fram:))

Efter åkturen till och från U-sala så inser nog flera att bilen går ganska bra fast det bara är en m3:)).

Sen har jag börjat titta på högre oktan på soppan läs 102 då ska den enligt utsago gå bättre.

Är det på g någon träff-?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kanske ett besök på kellners vore något istället för dig Starre?
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Starre: Den nya M3-/M4-V8:an lär bli en högvarvig lättviktshistoria med avancerad teknologi, betydligt mer aggressiv i karaktären än S62:an i "gamla" M5:an. Jag förväntar mig siffror som 0-100 ca 4,5 sek, 0-200 ca 16 sek o. NR ca 8 min blankt. Priset kommer att gå upp något, räkna med dryga 600 i utgångsläge; å andra sidan blir mycket standard, så en identiskt utrustad bil (jämfört med dagens) blir nog inte fullt så mycket dyrare ändå.

Var tankar man 102 oktan på ett smidigt sätt utan att behöva köpa hem dunkar och slabba med hemma??

Tyvärr ingen träff på g -- jag tycker intresset har varit lite för svagt de gånger jag föreslagit en, och nu under är ju ändå brostugeträffarna igång. Men slå gärna en signal om du vill sammanstråla på stan och snacka lite! Vi kanske skall göra en sambeställning hos Kelleners och få lite bättre priser..?
Det var ju ett tag sedan denna tråden startades, vore roligt att kallibrera lite nu när det finns allt fler M3:or ute på marknaden.

Om vi tar ex. M3 -01 (Hyffsat bra utrustad och inte för många mil på mätaren).

Hur lågt kan den droppa, när är smärtgränsen nådd?
Är den värd 250.000:- under 2006 eller sjunker den mer tro?

Spekulera fritt....
storken25
Jag tror nog mer tyvärr.....
liken kommer att ligga i den prisklassen ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tyvärr sänker importbilarna även priset på sv-sålda,
Jag tror att tappet kommer vara ca 250" för min del om jag säljer bilen i höst.
Har inte hittat någon sv-såld bil med liknande utrustning under 450" Jag gav 670" för min. Så tappet blir nog stort till glädje för nästa ägare. Jag tycker att det skiljer väldigt mycket mellan M3;orna som jag tittat på och provkört, en del känns inte lika rappa, vet inte vad det kan bero på, kanske att dom inte är riktgt inkörda. Någon som vet eller har erfarenhet av testade bilar, det vore intressant att jämföra några M-bilar?

Tar ut bilen även under vintern när det är torrt och fint, tvättar och torkar allt innan den ställs in i garaget igen.
M3;an är en mycket bra vinterbil, med M-diff och SMG-lådan i automatläge 1 går den som på räls i snön (225 45 17 med Hakka4 dubb)

//Stefan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror som StefanL att det kommer dröja till bilarna når 250.000 nivån. Visst kommer man säkert kunna hitta bilar för runt 250' 2006 men skicket på dessa är nog ytterst tveksamt. Dessutom verkar priserna "fastna" något runt 300.000.

Men BMW Group Göteborg sålde en -02 med SMG för 345.000 till en lycklig själ på forumet. Priserna är väldigt splittrade på e46 M3 idag. Främst beroende på många importbilar med tvivelaktigt förflutet (förserie/pressbilar). 450.000 för en 02 med 5000 mil är dock ett överpris, oavsett utrustning.

Har några M3:or på tråden nu som är importerade. De är båda verkligen gott skick och har inte mer än 6000 på mätarn samt har riklig utrustning. Min enda fundering är bara om man begår ett misstag att betala ca 315k för något utav dem?? Det är mycket nöjje men frågan är hur prisbilden ser ut om ett tag. Samtidigt så känns det inte som att folk kommer att släppa fina M3:or under 300 heller :-( då det alltid finns folk som jagar dessa bilar.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Klart att M3 orna kommer att falla i pris! De som har bra med pengar är inte intresserade av att köpa 5-6 år gamla bilar. Därmed bildas ett prismässigt vakum ner till den yngre generationen 18-25 åringar som är intresserade av dessa bilar, men som inte har de finansiella muskler som egentligen krävs för köp och drift.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
TWR: Bra utrustning och gott skick/historik för 315.000 är ett mycket bra pris. Klart att bilarna förr eller senare kommer ramla ner under 300.000. Men när det hänt så kommer bilar med bra historik, bra utrustning och hyffsade mil bli mer eftertraktade. Prisspannet på E46 M3 är som sagt enormt.
Sen är det ju också lite skillnad på en basutrustad E46 M3 som 2001 kostade 525 000 och en fullutrustad som kostade ca 735 000.

/RS2
Finns ju redan ett par M3or på Blocket för strax under 300.000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.