|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Nilssen |
Helt ärligt så tycker jag om många andra bilmärken och hade kunnat tänka mig en Mercedes eller en Audi av något slag, en S8 är ju hur fin som helst, eller varför inte en S-klass, typ 500:an? Men det mest intressanta av allt hade ju varit om man hade kunnat få reda på ( något fiffigt sätt ) vad dom på Mix Megapol kör?! Hade ju varit hur kul som helst att få reda på en sådan sak. Kan nog slå vad om att ingen som medverkade i programmet kör en Bmw / MB.Eller vad tror Ni? |
|
Z3Mpower: Det jag manade med k*k färlängare var inte riktat så utan jag menade bara att vill han syunas skulle han (som starta tråden) ha köpt nån av de bilarna då dessa klart är mera Status (ja k*k förlängare) *sagt på ett absolut icke avundsjukt sätt* än en 7 serie =) Nilssen: Jag gissar på nån SAAB, Volvo och nån sån där liten Hip billig cabbe! ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT. |
|
Nilssen |
// theprophet // Hahahahahaaa,,,,gissar åxå på något sådant. En Saab och Volvo är garanterat med i bilden ( V40/S40/9-3/9-5 i kombiutförande ),gissar starkt på en Peugot 206-cab-möjligtvis en Mégane och slutligen så tror jag att En Audi 1,8t Avant / Passat 1,8t Variant är med å lurar.Vad tror Ni andra? Mix Megapol gängets bilar: Mina kandidater: 1. Saab 9-3 ( ljusgrön met ) 2. V 40 2.0 T ( silver met) 3. Audi 1.8 T Avant ( champagne met ) 4. Passat 1.8 T Variant ( ljus blå - silver met ) 5. Peugot 206 Cabriolet ( svart ) |
|
Jo det där ser helt klart ut att att kunna bli en Vinnande Kombination Nilssen! Men jag tror det finns risk för att Audi måste bytas ut emot en VW Bubbla! *garvar* ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT. |
|
|
Tretretti, lysande inlägg betr segmentering. Fast jag tror: 7-serie: ACHIEVERS 3 och Z3-serier: ASPIRERS 5-serier: MAINSTREAM X5, Z4, Z8 m. fl. - vete attan |
|
|
Jo, och tror det är samma indelning för MB: S-klass: ACHIEVERS C-klass: ASPIRERS E-klass: MAINSTREAM ML, SL etc: EARLY ADOPTERS kanske? |
|
|
balmgren: Hur är det då för M-bilar-? |
|
|
Angående killen på ditt jobb... Världen är full med idioter och det enda du kan göra är att lära dig leva med dem. Det går heller inte att förklara för idioten i fråga att han är dum för han fattar inte. men när dagen lyder mot sitt slut så åker du kungligt och han åker volvo... jag tycker att det låter som om du redan fått din hämnd.... :-) "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Tydliggörande: Jag tror att BMW resp MB har haft inriktingen enligt ovan under lång tid. Dvs när varje modell i familjen varit ny tror jag att det varit dessa segment de siktat på. Vad de kan tänkas sikta på med nya M-modeller är en bra och intressant fråga som jag egentligen inte kan gissa på. Men om jag gör det ändå undrar jag om det kan vara en blandning av EARLY ADOPTERS och ACHIEVERS kanske? Fler bud? |
|
dunstan |
Kul med termer från reklambranschen/psykologi... Men personligen är jag väldigt trött på denna typ av termer/fackindelning. Har väl gått för många "management" kurser kanske! ;-) Samma tjat! ;-) (ja man tröttnar...) Men när Ni ändå är igång så har jag en annan rolig typ: Ökenpingviner: En person som har en stor potential men som är på helt fel plats eller gör fel saker... ;-) |
|
Balmgren: Du ser det hela ur ett alldeles för snävt perspektiv. De som köper nya BMW:ar och Mercedesar är inga MAINSTREAM-individer. De som är mainstream är de som köper tex Volvo (i Sverige). Både BMW och Mercedes är starka varumärken som är intimit förknippade med exklusivitet och extravagans. Sådana varumärken lockar inte individer som önskar vara mainstream. I det stora hela skänker en 316i samma budskap till omvärlden som en 760i. Här kommer en person som gjort ett speciellt bilval och markerar sin särart. Vi bilentusiaster kommer självklart hålla 760:n högre men alla är inte bilentusiaster och för dessa är en BMW just en BMW med allt vad det innebär i form av status och prestige. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Nilssen |
// bjoerck // Håller fullständigt med dig...Du har så rätt så rätt... |
|
Bjoercks tolkning av modellen är helt riktig - folk vet inte skillnaden mellan en 760 och en 316, därför dras alla BMW-ägare över en kam. Och en Aspirer köper ALDRIG en Opel om den så har V12 och 600 hästar. Det är varumärket som väcker känslor, inte tekniska specifikationer eller prislappen. My Bimmer is my mistress |
|
|
Um.. Rätt fånig tråd, men måste skriva lite ändå.. Tycker att det verkar vara lite blandning av "Märkes racism" + Sandlåda hos vissa personer på forumet. Visst har BMW enormt bra bilar, men att tro att alla andra bilar är ljusår sämre är rätt korkat.. Sen är det väl mkt trevligt att lilla Sverige har 2 väldigt framstående bilmärken idag, och orsaken att folk väljer att köpa dessa beror inte på okunskap om hur bra BMW är, eller för att frugan bestämmer bil. Ibland måste man göra en djupdykning i bilmodellerna för att se efter vilka behov man har och ekonomi, en inhemsk bil är ofta ekonomisk att äga ( se BMW i tyskland..) .. Tycker att det bara framkommer mer och mer att många här ändå köper BMW för att det är lite status, för att kunna hacka lite på "Svensson" som väljer ett annat märke. Jag ser många fördelar hos andra märken än BMW, men för mig är det ändå BMW som uppfyller mina behov bäst. Kika gärna på dessa seriösa grabbar..inga fördommar om märken där! Porsche 911 med Saab Turbo motor ;-) Länk |
|
| Om det inte verkade så ovan, så är BMW den bästa bilen för mig iaf =) | |
dunstan |
JohnnyB: Håller med dig. Fast en sak som många missar är att allt är inte vad det ser ut att vara. Ett exempel: BMW 318i (med valvetronics 4a) och Volvo S60 2.4 * Volvon kostar ca 30000 kr mindre än BMW * Volvon har 170hk och BMWn har 140hk Vilken bil verkar bäst på pappret? Verkligheten: * BMWn är snabbare 0-100 och i nästan alla andra moment också * BMWn drar mindre bränsle * BMWn blir mer ekonomisk att äga hur man än leker med utrusnings paket etc på de båda bilarna. Har för mig att det rör sig om ca 3kr/mil billigare. Så allt är inte vad det ser ut att vara och många har kvar fördomarna att BMW är dyrare att äga och Volvo är så mycket billigare... Inte riktigt så idag! Skulle jag ej få välja BMW så skulle jag personligen titta åt det Japanska/Franska håller om jag skulle tänka ekonomi/kvalitet än det Svenska. Att köra Volvo och Saab är faktiskt status märken för många de också! (kanske inte för oss BMW fantaster dock!) Personligen tycker jag det är skönt att folk kör andra märken än BMW. Blir väldigt trist om det blir för vanligt tycker jag. ;-) Men även då skulle jag köra BMW! |
|
Om alla.. Verkligen alla skulle åka BMW så skulle jag nog ta och införskaffa mig en gammal Porsche.. För jag är inte så fräslt i BMW så att jag vill att alla andra ska ha en! Nog fr att färsäkrings premierna skulle falla ner i pris med då.. men näe.. så roligt skulle det absolut inte vara i ett land som sverige där det nästan bara skulle finnas BMW runt varje hörn! Gu vad tråkigt det skulle bli! Skulle smälla av om jag såg en 525 Touring lika ofta som en V70 Kombi.... arghhh. jag skulle sälja direkt. ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT. |
|
|
Börjar dock bli rätt vanligt ändå med bmws, det är inte ovanligt att det står 5-6 bmws parkerade på en p plats för 20bilar. Mvh/Soki Länk |
|
Nilssen |
// Johnny B // Du har inte läst mitt inlägg korrekt! Det var inte Saab eller Volvo-ägarna som Mix Megapol klankade på utan på oss Bmw/MB-ägare!!! Sedan att jag fick just kommentarer från dessa ägare(S+V) på mitt jobb kan ju få en att undra om dom har komplex mot just -Bmw-ägare??? Därför sa jag till just Volvo-ägaren att min fruga inte har -BULOR NOG att bestämma vilken bil jag skall köra som i hans fall.Han blev ju tyst så det stämde nog!!! Jag klankar inte på Saab/Volvo fantaster eller att jag säger något ont om dom,tycker faktiskt att det är helt okey bilar,men inget för mig i alla fall,sen att man tom får höra på radion där dom praktiskt taget iq-befriar oss-då vete fan mer! Det är det tråden handlar om någon har glömt? Sen undrar jag om det finns någon smart kille/tjej här på forumet som kan ta reda på vilken/vilka bilar dom kör på Megapol,hade varit mycket intressant att få reda på det. Då hade det kunnat spekuleras ytterligare om en bojkott av stationen hade varit befogad. |
|
Tror att de flesta som kör BMW är lite mer krävande av bilen en en vanlig grå Svensk/Europe/människa. Tror även att de flesta som kör BMW gärna skulle köra Porsche om de hade råd. Porsche bygger på samma grundtankar som BMW, dock lite extremare sportig utan att för den delen bli oanvändbar som bruksbil, det är samma fina ingenjörskonst, bra väghållning som manar föraren att köra snabbare eller åtminstone aktivt och förpackat i ett tilltalande paket. Personligen skulle jag gärna byta min BMW mot en Porsche men då en som är ungefär lika udda som min Z3M coupe, inte bara en vanlig Carrera. Men till skillnad från en gre Svensk så spyr jag inte galla över alla Porsche ägare och ser dem som skattesmitare och kriminella, jag kan erkänna att jag är lite avundsjuk på dem. Angående vad Mix Megapolarna kör för bilar skulle jag gissa på sunkig 240 alt 740 eller en Nissan Primera för killarna och ev en liten poppig bil som Peugeot 306CC till tjejen, men kan lika gärna vara en bubbla eller polo. De har väl Nissan eller Toyota jeepar som de åker land och rike runt va, så kanske har de fått någon special deal på privatbilen också. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.