|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
hehehe... jag får väl hoppas på det då.=D Mvh/Soki Länk |
|
|
Det är faktiskt ganska otroligt att folk tror att alla som åker BMW är rika töntar. Jag har en gammal BMW. Den är för fan från -85, men ändå får man höra kommentarer om att man "har råd" att åka BMW. O s v. Så har min bror köpt en BMW 320i coupe -93. Och alla på hans jobb tror att den typ kostade 300 000:- minst. Och att han är en rik idiot. Det är fan otroligt. Min bror vägde mellan en 320i och en Volvo 850. Men han tyckte volvon var för dyr. MVH Morgan. Länk |
|
|
Orkar inte bry mig längre.... Man har hört så mkt så man knappt kan ta in nått mer. Är folk nöjda med sina nya volvobilar är det väl bra för dom. Själv trivs jag utmärkt med min begagnade, gamla, prisvärda bruksbil BMW 535i. Orkar inte ödsla tid på disskusioner med folk som inte har nått vidare bilintresse och förstår varför man vill köra en BMW. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
-BeeMWe- |
dunstan: Ok måste ha stött på en sportsystem(4 utblås) trimmad sådan med liten motor, jag drog den på alla växlar med 535an, den såg cool ut iaf. |
dunstan |
ak: jag vet inte vilka företag som har "förbjudit" BMW. Jag tycker att trenden är tvärtom. De har släppt på de förlegade "80 tals" policies med "Ni får bara köra Volvo, Saab, bilmärkexx...". Jag tycker faktiskt att det har blivit helt ok att köra BMW, Porsche, Mercedes etc. Visst finns det människor som klagar men det gör det ju alltid. Min känsla är dock att trenden har vänt och jante lagen sakta men säkert börjar försvinna. Och skulle ett företag förbjuda mig att köra vilken bil jag vill så skulle jag sluta direkt! Inte seriöst att styra människors högst personliga val av bil. Helst inte då det troligen är den anställde som betalar hela bilen och i många fall måste ta över leasing avtalet om man slutar... (personligen gillar jag inte leasing stuket. Bättre med billön och milersättning. Då slipper man all strulig hantering av bilar på arbetsplatsen...) |
|
Säger som jag brukar göra: Avundsjuka är bästa beröm! Men attityderna mot BMW-ägare har blivit mycket bättre i takt med att privatimport mm gjort BMW till en ganska "normal" bil. För 10-12 år sedan betraktades man automatiskt som kriminell, i dag är det bara några som tror att man är nolltaxerare, säljer knark eller slår små barn. Strunta i vad folk på bygden tycker och njut av körglädjen. My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: "För 10-12 år sedan betraktades man automatiskt som kriminell, i dag är det bara några som tror att man är nolltaxerare, säljer knark eller slår små barn." Touché :D |
|
|
dunstan: Faktum är att det INTE kommer att bli mer Ford i Volvo, GM i Saab osv. En biltillverkare är inte så dum att den använder delar från andra märken i koncernen om de märks när man använder bilen. Gemensamma komponenter används och har använts i årtionden, men utan att märkesidentiteten ändras eller skadas, för detta är en av kärnfrågorna när man samarbetar. Vi kan tänka tillbaks t.ex. till 1993, då hette det att nya 900 skulle bli en Opel, vilket verkligen inte skedde. Likaså skulle både S60 och V70 bli Fordar. Bedöm själva om det har hänt. Likriktningen för vår del (på t.ex. europeiska bilar) har varit mycket liten när man jämför med USA. Där har man åtminstone sen tidigt 80-tal bokstavligen bara bytt emblem och sålt modeller under t.ex. tre olika märken (ex. Pontiac, Chevrolet och Oldsmobile om jag inte minns fel). Och så sker fortfarande, konstigt att amerikanska köpare inte är kräsnare än så. De flesta tillverkare tänker sig nog för innan de genom samarbete tar ett steg bort från märkesidentiteten. |
|
dunstan |
Wannabe: Do you wanna bet! ;-) Vad har Ford gjort med Jaguar? Har du provat X-type och S-type. Fååård känsla i väldigt mycket i de bilarna. Framför allt så känner man igen en hel del platiga detaljer... ;-) Så synd på ett underbart märke... Sen kan man alltid diskutera om Ford verkligen har sämre kvalitet än Volvo idag. Dvs kommer det att märkas? Eller kan Volvo tom bli bättre med mer Fåård? Helt enig med att de kommer att göra allt för att försöka behålla märkes identiteten men kommer de lyckas? Volvo kan nog lyckas. Det ser lite dystrare ut för Saab tycker jag. Det handlar tyvärr också om en svår balansgång mellan ekonomi och "identitet". Litre orolig för GMs planer... Men men vi får nog låta det gå några år till så får vi se... |
|
Lite fakta Egentligen är det inte så konstigt att folk retar sig på oss BMW-ägare, BMW som varumärke är mycket starkt hos ett segment av konsumentmarknaden som Y&R (gigantisk amerikansk reklambyrå) kallar för Aspirers. Aspirers är framgångsrika människor med materialistiska värderingar som vill visa att de tänker bli ÄNNU mer framgångsrika och alltså är på väg mot toppen. "Titta på mig!" är den viktigaste värderingen för en Aspirer. Prylar och pengar är viktiga för att visa framgång. Nån som känner igen sig? Det är människor som andra ofta retar sig på. Det är ett tag sedan jag jobbade med den här modellen, men några exempel på segment som jag minns och bilar man kan förknippa dem med: EARLY ADOPTERS - gillar det som är nytt, vill vara först med det senaste och är inte rädda för att sticka ut hakan. Gillar design och "understated" prestige och vill gärna framstå som sofistikerade, miljömedvetna och samhällsengagerade. Kör gärna Audi eller Saab. ACHIEVERS - materialister och framgångsrika precis som Aspirers, men tycker redan att de har nått toppen. "Jag har koll på läget" är deras livsfilosofi. De har redan allt och har inget emot att visa det, men har inte alls samma behov av att synas som Aspirers. Kör naturligtvis Mercedes, eller kanske Audi A8 eller Lexus. (Min teori är att det är detta segment BMW vill åt med E65 och delvis E60). MAINSTREAMS - detta är den utan jämförelse största gruppen och deras filosofi är "jag är som alla andra". Vad de kör? Volvo, förstås! Eller VW eller något som alla andra kör. Vill inte sticka ut, köper de viner som rekommenderas i TV4 och digitalkameran som vinner testet i Expressen. Materiell trygghet är viktigt men inte status och att vara först med nya prylar. Retar sig på Aspirers och avundas Achievers. STRUGGLING POOR - "Inte ska väl jag!" Tänk dig tanten framför dig i kön till kassan på Konsum. Jobbar i offentlig sektor, har aldrig haft mycket pengar och tror framför allt att han/hon inte har några stora chanser att få det bättre. Typiska gråsossar, hem och familj är viktigare än pengar och materiella saker. Har svårt för folk som hävdar sig och tar för sig och tycker att det mesta var bättre förr. Köper sällan eller aldrig nya bilar, kanske en Hyundai. DISILLUSIONED - den här gruppen ryms både den arbetslöse 22-åringen med missbruksproblem och den stenrika änkan utan vänner i Djursholm. Människor som saknar hopp för framtiden och inte tror att de kan påverka samhället eller sina egna liv. De är ofta mycket bittra på samhället och söker gärna syndabockar som förklaring för sin situation. Röstar inte sällan på extrempartier, och är närmast helt ointressanta för reklammakarna eftersom de flesta konsumerar mycket lite. Bil? Stulen Saab 900, kanske. /330 Proud to be an Aspirer My Bimmer is my mistress |
|
|
Jag får lov att hålla med om att avundsjuka är bästa beröm. För det är ju bara de som är riktigt avundsjuka som verkligen själva skulle vilja köra BMW, resten skiter fullständigt i vad som för dem från A till B. Det var även någon annan som sa det att vi vill mer än bara ta oss från A till B och så är det ju, vi vill ha lite kul, åka bekvämt och trivas med vår bil och därför bryr vi oss mer om dem, tvättar dem oftare så att de glänser och är fina, vi är väl mer petiga, krävande och bryr oss mer om våra bilar helt enkelt. Är man inte lagt åt det hållet så fungerar väl vilken plåtlåda som helst på 4 hjul. Ang. Saab: Visst är det väl också en rel. fin bil men varför får de inte till väghållningen på dem, har ni provat att trampa fullt med de turboladdade varianterna? framvagnen far ju över allt, höger, vänster och höger igen..... Rent livsfarligt vid omkörning på vinterväg. Volvon lider lite av samma suymptom men inte fullt lika farligt. Hade på förra jobbet en V70N 2.4T och var rätt nöjd med den men jag kunde ju inte låta bli att snegla på alla BMW runt omkring mig. Sen finns det en hel del kvar att göra om man vill upp i BMW nivå på båda Saab och Volvo. Vad beträffar MB så har jag aldrig riktigt varit förtjust i dem, tycker helt enkelt att de är för gubbiga, spelar ingen roll att det står AMG eller kompressor på dem, riktigt sportiga blir de inte ändå. Sen är det något bilmärke som körs av kriminella så är det ju just MB, där har du alla knarkkungar osv. (Detta är inte avundsjuka, för mig får de gärna köra MB så slipper BMWs märka svartas ner av dem). Det var någon ovan som ansåg att 800, M och Z modellerna var k*k förlängare! har vi en avundsjuka imellan oss BMW ägare också??? Ang. radioprogrammet: Jag anser att var och en har rätt att köra det som faller den i smaken, har man sen inget snällt att säga till sin nästa så kan man lika gärna hålla käften. För vem blir glad över att höra skit om sin bil. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Avundsjuka är bästa berömmet så länge det inte manifesterar sig i en repad sida eller motorhuv... | |
NOLL7NOLL |
Aspirers och ACHIEVERS borde vara saker som inspirerar människor, inte irriterar. Varje gång jag ser en riktigt fin bil så njuter jag mer med föraren än irriterar mig på honom. Även om det är en brat från ö-malm eller knarkkungen på spybar som kör. Vem det än är så har de ju någon kämpat för bilen. Det gör ju att man ser att möjligheterna att bli snorrik är oändliga... Kul modell tretretti..... |
|
david, jag håller med dig. Har en nyrepad bil själv så jag vet hur det är. Men jag tror iofs inte att det är så mycket avundsjuka som gör att folk vandaliserar som ilska och att man inte har nåt bättre för sig. 070, rätt inställning. Bästa sättet att INTE bli rik är att tycka att alla rika människor är idioter. Varför skulle man då vilja bli som de? My Bimmer is my mistress |
|
Nilssen |
// tretretti // Hehehehe,det där med att förknippas med kriminella hör till vardagen här i Malmö-trakten,är du dessutom mörkhårig så är det nästan dömt på förhand att man blir stoppad en Lördagkväll.Har åxå en nyrepad bil,har samlat på mig 11 repor nu,dags för en omlackering nu,för att inte tala om alla små-bucklor man har införskaffat ofrivilligt på dylika parkeringsplatser. pust... |
Nilssen |
//z3mpower// Håller med dig till 1000% !!!Alla har rätt till att köra vad dom vill,om dom sen vill trasha ens bil är det upp till var och en,men, hallå, ärligt talat, t o m på radion blir man trashad nu för att man kör MB/Bmw. |
NOLL7NOLL |
z3mpower: min 320 är en k*k-förlängare. Även om man inte vill det. Man får inte tjejerna utanför east men väl de som står utan för det skikt av tjejer som vet vad ferrari är. Det är inte helt svårt att ensam åka in en dag med polarens Z3:a och få med sig en brud mitt på blanka dan. Och det kan jag lova, gick inte med min Opel kadett. :)Hur myclet jag än försökte |
|
OK det är möjligt att kuken blir lite längre med en Z eller M (Ja Ferrari och Porsche också) men det är nog få som köper dem på grund av enbart den anledningen, det var i alla fall inte därför jag köpte den, har inte raggat en neda gång med den, jo raggat rödljus race :-) /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
dunstan |
Z3mpower: Aha, den blir alltså längre av Z och M! Man kanske skulle byta då... Låter som en bra investering tycker jag... ;-) Ocj du som har en ZM!!! Då blir det väl dubble effekten!!! Hua! ;-) |
|
MMMMM låter som vanlig svensk avundsjuka BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.