AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.711

Kompressor på m30 motorn, någon som vet någonting?

Sida 4 av 4
Det beror på hur stor remskivan blir på veven...
En skruv skall snurra 13-14 tusen rpm vid motorns maxvarv.
Min lysholm 2300R drivs av en rem med 8 ribbor, sex ribbor funkar bra på mindre kompresorer tex 1600 och 1200.
En fjäderbelastad spännare är att föredra, min är en standard från GM(som normalt spänner fläkt/gen/vp osv.).
Om man vill ha högre tryck så kan man göra ett tvåstegs bygge, men det är lika jobbigt som att bygga med två storlekar på turbo för att få respons långt ner:)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Alla turbomotorer har en fördröjning från gaspådrag till respons. Det är därför BMW inte tillverkar turboladdade bensinmotorer.
Jag har aldrig kört en kompressorbil men den bör uppträda som en sugmotor i det fallet.

Accepterar man turbolag i någon form kan man väl köra turbomatat. Porsche 959 hade liten+stor turbo. Är det inte nån bil som kör med kombinerad Kompressor+turbo?

För övrigt tycker jag att idén med kompressormatad M30 verkar god. Följer gärna utvecklingen där...

mageng: Tycker du att nya Saabar har lag? Känns som en sugmotor exakt.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
bäckis- Jämför du tex nya 93, den har lågtrycksturbo, med gamla saab 99 eller 900turbo så tycker man inte att den nya har lag. Men jämför du med en BMW 328 har den det. Inte mycket men det finns, och det "suger" =)

Nja, jag tycker nog allt att det trycker :-)
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Bmwracing: Inte för att det direkt har med saken att göra men någon 240T med 182 hk har aldrig existerat, fanns endast med B21ET. Däremot hade tidiga 740T 182 hk i icke-kat version, detta i B230ET.
bmwracing
Hur menar du? Volvo sålde ju en IC för eftermontering på 240T med B21ET som ökade effekten från 155 till 182. Detta skulle vara en effektökning på 17% vilket verkar rimligt med den IC:n.

Huby
Tänkte överladda en 325 från 87, vilket är lättast och billigast? Har fått för mig att man kan får ihopa det med turbo för lite mindre pengar om man inte köper allt nytt...... Hade bara tänkte mig runt 300hk så kompressor eller turbo spelar inte så stor roll p.g.a. det, tror nog att man kan få ut mer av en turbo, men å andra sidan var ju inte det målet.......

Om man bara laddar 0.5-0.6bar så behöver man altså ingen I.C. utan det e bara bra, inte nödvändigt, eller?
mag
IC bör man alltid köra med, det minskar slitaget på motorn och ger mer effekt.....

Finns billiga på skroten ska du inte ladda så mycket så borde i stort sett vilken IC som hels funka.

//Magnus
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
huby: De e lättare att få tag på begagnade delar till ett turbobygge så de blir nog billigast. å de blir mycket mer pill än man tror med ett bygga kompressor... de e inte bara att skruva fast å hänga på en rem... inte för att du kanske trodde de men många tror det... de trodde jag en gång i tiden åsså :-) Så vill du få ihop något relativt fort å prisvärt så är de turbo som gäller.

Mvh Fredrik
Ma
213
Matte78
730iA -90
Tjena Flygarn !
Hur gick det me kompressorbygget .

Mvh Mattias .
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
*Tycker du att nya Saabar har lag? Känns som en sugmotor exakt.*
joo farsan och morsan kör en -01 saab 9-5 och den har då fanimej lag.
slö,slö,... och där kom tubon.. hata lag på allt mellan dator och motorer.
kompressor is the shit! dissa lagget och kör med effekt hela vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.