AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.710

Kompressor på m30 motorn, någon som vet någonting?

Sida 1 av 4
Tja alla beemer freaks! :-)
Finns det någon på detta eminenta forum som har erfarenhet av att använda kompressor på M30 motorn? Bilen är utrustad med Motronic sprut från -86.
Jag tänkte mig en måttlig trimnings grad så att grejorna håller ett tag i alla fall ( Ca 300hk, ???Nm) men tillräckligt för att rasta vissa riskokare som gör livet surt för beemer freaks i min byhåla.
Kanske det finns någon som vet tex en artikel på en hemsida??
Tacksam för seriösa svar.
Ska nu ut och putsa på pärlan (E24 -84)!
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag undrar också om kompressormatning på M30 motorn. Jag vill överladda min E28 med kompressor. =)

MVH Morgan.

Länk
Hmm...
Finns det ingen som har erfarenhet av kompressormatad M30??
Huby
Är det mer jobb med att instalera turbo än kompressor eller är det samma ungefär? Har fått för mig att det är lättare med kompressor.....
mag
Den stora skillnaden är att man slipper bygga om grenröret men istället sätta på en rem till på veven.

Huby
Men man behöver fortfarande I.C. och tillskottsbränsle osv osv eller?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Huby; precis som du nämner så "behövs" ic och bränsletillskott fortfarande.

Men i princip så är installationen likvärdig med en turbo snurra
Det rullar en och annan kompressor matad m30 maskin i landet..men tyvärr så finns dom ej på forumet.

Om man tittar bortom dom här norskmonterade remturbo aggregaten så finns den fina lysholms kompressorerna med en verkningsgrad som ligger över turbos. Och en väsentlig fördel är att man får ett register som är betydligt trevligare än en turbomotors. Har kollat och provåkt någon turboladdad "kändis" bmw och är def inte det minsta imponerad av dom.
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Skulle man inte kunna ragga tag i dessa kompressorbyggen så man kan få lite mera "kött på benen" har som sagt åxå lite mer intresse att konvertera till komp. istället för turbo.
/Peter
Aha...
Fler som är kompressor intresserad, kul.
Körde Chevy v8 tidigare (och förhoppningvis igen) och var nära att köpa ett färdigt Paxtonkit men priset avskräckte, då plånboken var alltförtunn.
Men suget efter fart finns nu mer än nå´nsin efter att blivit frånåkt av diverse "2fast2furios" kopior.
Det vore ju kul att bygga på en gammal lättad (läs bantad,ej rostig) 3,0s eller dyl. med uppdaterat chassie och tvångsmatad M30. *flinar brett*.
Hursomhelst, hittar ni någonting matnyttigt så lägg in det!

Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten.
Visa användare
67
Eca
M3 98 hybrid Kompressor+NOS
Hej!
Som pelle tidigare skrev att Lysholms skruv kompressorn är ett klart trevligare alternativ än en sentrifugal kompressor eller turbo så kan jag bara hålla med! det är klart ett mycket bättre allternativ med en skruv som sagt! tycker jag. Och sen är ju priset för en sådan väldigt överkomligt. Nu har ju jag inte byggt på en M30 maskin iof, men är det så att ni vill ha lite tips och idéer så är ni givet viss välkomna att höra av er så kan ni få ta del av mina erfarenheter när det gäller kompressor instalationer då jag har haft byggen med dom båda olika typerna av kompressorer tidigare.
Mvh Ace Eca Cea

_____
**Tack gode gud för MBE 970 styrenhet, Verdi stakar,Wössner smidda kolvar, Lysholm kompressor 2300 och NX 2 steg gas system Amen!**
Pelle P: Vad har du åkt med i för dräparturbo bil om du gör ett sånt utallande? Om det är som ni i den här tråden verkar tro/tycka så är jag chockad över att dessa grymma kompressorbilarna inte har ett smack att sätta emot på strippen mot sina turbosyskon. Kolla i USA eller var som helst. Turbo äger. Visst, man kan vilja ha kompressor, men att inbilla sig att det är överlägset turbo är helt fel.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bäckis, varför tog du anstöt? Jag har inte nämnt några namn eller bilar!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan inte tänka mig att en kompressor kan ha högre verkningsgrad än en bra turbo. Turbon använder ju energi som annars skulle gått förlorad rakt ut i luften i form av värme. En kompressor tar ju energi från motorns vevaxel!

///Jesper
mag
Bäckis är väl lite turbo kär bara :)

Visst har turbon ett övertag i högvarvområdet och kompressorns övertag på låg varv har minskat markant på senare år.

Den stora fördelen med kompressor som jag ser det är att det är betydligt enklare att besiktiga.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tar inte mycket längre tid att skruva av turbon och ersätta med ett rör än att montera av kompressorn. Så besiktningsmässigt är det nog ingen större skillnad. Att bara plocka av remen på kompressorn är ingen garanti för att bilen kommer att gå igenom.

///Jesper
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jesper; faktiskt så har lysholm kompressorn något högre verkningsgrad än den bästa garret aggregatet i Gt serien.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Man tar ju energi som annars skulle gå till bakhjulen när man kör med kompressor. En riktigt bra turbo borde således ha högre verkningsgrad än vilken kompressor som helst. Jag vet inte vilken turbo som har högst verkningsgrad, men jag är säker på att Bäckis eller Andreas kan svara på det?

///Jesper
Hmm...
Tycker att tonen på denna tråd börjar urarta, var och en trimmar efter eget tycke anser jag.
Var bara ute efter lite tips ang. kompressor trimning då det legat och gnagt uppe i njuren ett tag.

Att Bäckis och de andra turbokillarna verkar vara väl insatta råder
det väl ingen tvekan på, men jag tycker det verkar enklare med kompressor vid måttlig effekt jakt, rätta mig gärna om jag har fel.

Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Helt rätt. Var och en bestämmer själv. Fördelen med kompressor är ju helt riktigt att det är mycket enklare att montera. Turbo är väll lite mer överkurs med byggande av bra grenrör mm.

///Jesper
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Enklare att få en fungerande turboinstallation än en kompressor installation!
Du ska svarva ny remskivor och få dit allt exakt i linje,annars flyger de remmar kan jag lova...

Heldre bygger jag ett grenrör än monterar extra remskivor m.m

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Sen blir ju en turboinstallation snällare mot motorn samt drivlina!
Tack vare att man inte har det ursinniga vridet på låga varv..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.