|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
bmwracing |
Pelle: Den adiabatiska verkningsgraden är lägre på en kompressor än en normal turbo. Detta gäller inte bara Roots typen utan även lysholmsskruven.(även om den är bättre) Dessutom stjäl den mekaniska drivningen ganska mycket av effektökningen. |
|
Bmw racing; det är inte riktigt dom siffrorna jag har hittat...dock har jag endast jämfört med garrets GT serie där är dom effektivaste aggregaten upp på 79% och en lysholmare ligger på 85%. Ang laddluft kylning så kollade jag på ENEM sida; "Laddluftkylning krävs för högre laddtryck, vi brukar säga att man kan vara utan upp till 0,8 Bars övertryck, sen blir det en nödvändighet" |
|
| Bäckis jag håller med dig om man 2stegsladdar eller kör med ett litet agg så får man betydligt mindre turbolagg och samtidigt mycket bättre lågvarvs egenskaper. | |
bmwracing |
Om en lysholmare har en verkningsgrad på 85% så ska jag ha en!=) 60-70% är dom uppgifter jag hittat. Visst kan man vara utan IC, men även med låga ladd vinner du effekt och hållbarhet om du kör med IC. Se bara på volvos gamla 240T där effekten ökade från 155hk till 182hk med enbart intercooler som enda ändring. |
bmwracing |
Enligt lysholms egna kompressordiagram ligger deras största på 66% adiabatisk verkningsgrad. (kollade just) mvh/ racing |
|
"Det där verkar vara en gammal vanföreställning byggd på att raggare inte hade vett att använda IC i tidernas begynnelse." "Raggare" andvände en kompressor som ursprungligen satt på 2-takts detroit dieslar, denna placerades mellan förgasar arrangemang och insug. Blir lite svårt att bygga intercooler... eller. Samt att man sällan överladdade mer än 1bar. Denna tråd börjar tyvärr likna ett inbördeskrig BMW diggare emellan då många försöker briljera, jag bad i början om seriösa tips och inlägg men dessa verkar lysa med sin frånvaro. Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
mag |
Vi kanske ska enas om att en BMW går bra men en överladdad går ändå bättre :-) Kompressorn är väl bra mycket dyrare än en turbo också, ivart fall lysholmaren. Lysholmarna kopplar även bort drivningen vid konstant varvtal har jag för mig så man slipper slita på delarna i onödan. |
| Hde skrivit ett lånt inlägg med datorn ville inte posta :-( Sammanfattning. IC= alltid bra.även vid mkt låga ladd. Turbo vinner tävlingar, vad vinner kompressor? | |
|
Nu är det så att jag har en bil med skruv, dessutom tycker jag man skall vara försiktig med att uttala sig om hur mycket andra vet, speciellt om man vill framstå som någon slags guru. Jag jobbar med skruvkompressorer i labmiljö, så jag vet vad jag talar om. Självklart är det bättre med ic, men en skruv värmer luften mycket mindre än en roots, så dra dem inte över samma kam. Att jämföra en roots med en skruv på samma dag går inte. Det är ingen slump att tex mercedes och jaguar har börjat bygga kompressormaskiner. |
|
| Cruizer: Har jag jämfört roots med skruv? Roots är riktigt uselt. Skruv är inte kasst, det har jag inte påstått, men turbo är MIN melodi. Att en roots värmer luften mer än en skruv är sant, men jag skulle vilja veta om en skruv verkligen värmer luften mindre än en modern turbo? Vill inte framstå som någon guru, men jag ger gärna knuffar i rätt riktning för vilsna själar :-) | |
| Vad vinner kompressor?: tex Top Fuel | |
|
Bara för att de förbjudet med turbo i Top Fuel. |
|
| Tänk om dom fick köra med turbo i TF, då skulle det kanske gå lite fortare :-) | |
|
Ang. TopFuel. Dom kompressorerna kräver effekt motsvarande ett bra vässat bigblock bara för att kunna leverera tryck. Som har sagts förut. En turbo tar tillvara på energi som annars bara försvinner i luften. En turbo borde med andra ord ge minst 5-600hk till i en TF. (Utan att behöva öka laddtrycket) ///Jesper |
|
|
Attans många åsikter, självkart så har både Turbon och kompressorn sina fördelar. Skall man vara ballast på gatan så är nog i mina ögon det klart ballast med en vinande kompressor. Vassast på stippen verkar i dagsläget vara Turbons hemma marknad. En av de fräckaste bilarna på Eskilstunas breddgrader är absolut en svart skruvkompressormatad 3.0 Coupé. Johan |
|
|
racecruizer: Vad är det för bil du har byggt med kompressor? BMW? Vore kul om du kunde maila lite uppgifter till mig. Trodde aldrig att min förfrågan skulle bli en debatt mellan turbo- resp. kompressor förespråkare. Blir det alltid så här på forumet? Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Nä, det är faktiskt en raggarbil med v8:a. Vad är det du undrar över? Det är kanske fler som vill veta mer, så vi kan väl ta det på forumet. Sen en sak till, en skruv med modern rem med längsgående ribbor låter ingenting tills man trampar på, vid normal körning hörs min inte alls. Jag kör med förgasare(stenålder, jag vet), och då hamnar kompressorinloppet väldigt nära fria luften, de som kör med sprut och luftburk får ner fullgasljudet också. |
|
|
jo vi har gjort klart kompressor motorn... som är byggd på en m30 kommer inte ihåg siffrorna exakt men de blev ungefär 500hk 650nm redan vid 2500rpm var de 500nm... :-) den kommer sitta i en E30 touring. vill ja åka fort på strippen så skulle ja satsa på turbo... om man inte kan få nån att bygga en skruvk i magnesium så man kan ladda på lite :-) en lysholm skruv går på ca 12500:- plus moms hur mycket kostar en ny turbo? Rallyracer: maila mig några frågor så ska ja försöka svara så gått ja kan. Mvh Fredrik |
|
|
Jag frågade förut, men fick inget svar. Går det att använda remskivan till AC:n för att driva en kompressor? ///Jesper |
|
|
Om nu remskivan till Ac är multiribb rem inte vanlig fläktrum... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.