|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Går väll att ta remskivan för AC:n? ///Jesper |
|
| Exakt vad som har högst verkningsgrad kan jag faktist inte svara på, men jag skulle bli förvånad om det inte är en bra turbo. Alla kompressorförespråkare menar ju alltid att det är så grymt med k, men då frågar jag mig än en gång varför dom inte kommer och kör skjortan av oss turbomänniskor. En annan intressant fråga är varför kompressorerna inte dominerar inom motorsport, gamla F1, grupp B osv. Alla får naturligtvis trimma hur dom vill, men en väl fungerande MC knäckande turboinstallation kan man inte bara låta bli att älska. Tills det kommer en kompressormatad BMW och knäcker mig eller nån av dom andra snabba BMW bilarna så vill jag inte behöva försvara turbons överlägsenhet ;-) | |
|
Eca: Har en och annan fundering runt att göra en kompressorinstallation för en moderat effekthöjning, kanske har du några beskrivningar länkar för ett lämpligt bygge för m30 motorn? /Peter |
|
|
Remskivorna är mitt minsta problem då jag jobbar på ett ställe utrustat med allahanda bra bearbetningsmaskiner (och div. kluriga filurer), och sen är jag inte helt novis på att skruva. Dock lite sämre kunskaper gällande överladdning. "Sen blir ju en turboinstallation snällare mot motorn samt drivlina! Tack vare att man inte har det ursinniga vridet på låga varv.." Jag bygger inte direkt på en scania V8, så något "ursinnigt" vrid hade jag inte direkt försökt uppnå. :-) Men jag börjar fundera om 754 turbomatade pållar kan vara så snällt mot motor och drivlina. *med glimten i ögat* Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Men bygger du tex på en M30 så har du ju säkert minst 300nm vid 2000varv och det är vid så låga varv saker går sönder... Såg i bänken vilket vrid Eca:s motor gav vid 2500varv, USCH stackars drivlina:) |
|
|
bäckis ring mig... |
|
| Har försökt 10ggr idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 | |
|
Det här med turbo och kompressor kan man diskutera tills man kräks, jag vill dock meddela alla som inte kört en bil med en modern skruvkompressor att karaktären blir helt underbar. Det finns inga effektpikar, utan den matar på från tomgång och uppåt, precis som en fabriksbyggd sugmotor, fast mycket snabbare såklart. |
|
| Just explosiv effekt är betydligt fränare som upplevelse tycker jag. Med en modern turbo så går man från 0-inställt laddtryck på nolltid. Har man dimensionerat rätt och använder tex Mitsubihi turbos så finns inget lagg, bara brutal blixtsnabb respons och spool up av laddtrycket. Har man kört en 500 hk E30 tex så vet man vad acc betyder. | |
|
Jaja... X-antal hundra hk hit &dit. Tanken jag har är att bygga en pålitlig driftsäker motor i min bil,som man kan pendla till jobbet med och köra t&r haparanda-malmö, inte en bil som ska köras på strippen. Förstår inte varför turbonissarna hela tiden måste hävda sina turbos i denna tråd? Jag var som sagt ute efter info. om kompressor överladdning, inget annat! Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Och har man kört en v8:a med skruvkompressor så vet man både vad acc och sanslöst vrid från tomgång är :) Jag tycker det är väldigt behagligt att inte behöva varva för att få kraft. |
|
|
racecruizer: Håller fullt och fast med! Har själv åkt V8 tidigare, så det är väljust det man vill åt: Lågt varvtal men ändå vridmoment!! Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Jag kan tillägga att om man nöjer sig med ungefär ett bars laddtryck så behöver man inte någon laddluftkylare med en lysholmskompressor(skruv). Den stora nackdelen förutom priset är att man inte kan uppnå höga laddtryck med en kompressor, luftens uppvärmning(fysikens lagar)tar kål på kompressorn. Jag kan varmt rekomendera en lysholmare på en bil man harvar till jobbet med, en m30 med kompressor blir en väldigt trevlig kombination. |
|
mag |
"Tar inte mycket längre tid att skruva av turbon och ersätta med ett rör än att montera av kompressorn. Så besiktningsmässigt är det nog ingen större skillnad. Att bara plocka av remen på kompressorn är ingen garanti för att bilen kommer att gå igenom." Enligt den andra Jesper så ska det bara ge ett påpekande att åka med kompressor utan rem medans en fritt blåsandes turbo ger ombesiktning. Har han fel ? han jobbar ju trots allt som besiktningsman..... Kanske ska bygga med turbo ändå, kanske inte är så krångligt att sätta dit en rör bit istället för turbon..... |
| Snyft, komprimerad luft blir varm, det är allmänna gaslagen som gör sig påmind. Hur menar du att man ska kunna köra med ett bars laddtryck bara för att det är en kompressor som värmt luften? Det där verkar vara en gammal vanföreställning byggd på att raggare inte hade vett att använda IC i tidernas begynnelse. Kompressor är inte bättre för driftsäkerheten. Det som avgör driftsäkerhet är bara komponenter, effektuttag, mappning samt hur väl ihopsatt motorn är. | |
|
"Har han fel ? han jobbar ju trots allt som besiktningsman....." Samma sak att plocka ur turbinaxeln ur turbon. Det är upp till besiktningsmannen hur petig han vill vara. Min uppfattning är att dom är nogrannare än nöden kräver. |
|
mag |
Låter krångligare än att hänga av en rem, fast det kanske det inte är ? Är det inte dags att Eu anpassa besiktingen, gärna efter tysk modell.....:p |
|
skruvkompressor e de man gillar... men sanningen är att turbon vinner om man är ute efter mycket effekt... tyvär :-) de e svårt att med turbo få de vrid på låga varv som du får med skruvkompressor men samtidigt är det ännu svårare att få den toppefekt du får med turbo på kompressormotor. å de ä faktiskt mer pill med en kompressor montering än man tror... Mvh Fredrik |
|
|
Bäckis, du undrade varför inte kompressorer inte annvändes inom racing...kolla reglementet så förstår du varför! Sen väger en kompressor instalation något mer..och vikt är något som man inte tycker om. Jag vill inte sträcka mig så långt som att säga att en kompressor klarar att köras på 1bar utan laddluftkylare, men värmeutvecklingen hos en lysholms är lägre än övriga överladdnings tillbehör! Att skruva dit ett herejesus stort aggregat och få laddning ala 60 tals corvair är inga problem, men just att efterlikna en sugmaskins momentkurva x 10 är vad jag kallar körbarhet Där finns rätt så mycket info på nätet ang kompressor matning med lysholm&autorotor så sök runt lite på nätet så hittar ni an del som vågat vara "annurlunda". Kontakta enem dom är verkligen duktiga på överladdning kompressor matning osv och har skruvat på det mesta! Här är en länk som pillar Opel och kompressor Länk |
|
|
Flygarn jobbar på Enem och håller på med en kompressormontering. Han VET vad han pratar om, till skillnad från många andra. I vilka klasser är det förbjudet med kompressor? Inga tech klasser iaf. Att det är svårt att få det höga vridet på låga varv är en halv sanning. Har man en liten turbo som man kör livet ur för att nå hög toppeffekt så blir inte skillnaden stor. Maxeffekten är ju bara en produkt av vridet, så sent ladd=lågt max vrid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.