|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte införskaffa en ny huvudenhet i bilen och behöver hjälp att reda ut lågnivå varianter. Det finns tydligen 2V och 4V (har sett även 3V) och undrar nu vad detta gör för skillnad. Vad jag förstår finns bara 4V på dyrare modeller, men behövs det? Dvs. kommer jag att märka stor skillnad? Lite mer info om övriga komponenter: Jensen slutsteg 2x125W (Max) 6,5 tums MDS kitsystem //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- | |
|
Det finns några olika nivåer på lågnivåsignalen mellan huvudenhet och slutsteg, ända upp till nivå som närmast är högtalarnivå. En fördel med högre nivå är mindre känslighet för störningar från annat i bilen, men bevisligen fungerar även "original" lågnivå på några hundra mV i många bilar. Det måste vara vara anpassning mellan enheterna, dvs samma utnivå på huvudenheten som det är ingångskänslighet på slutsteget, och även samma impedans helst, då är risken för störningar minst. FP |
|
|
Vitsen med 4V lågnivå är ju som folke skriver att stönringskänsligheten minskar. Visst kan man tänka sig att det finns situationer där en störning blir hörbar med 2V men inte med 4V, men det är nog rätt ovanligt. Har man en störning bör man hellre leta efter orsaken än använda högre spänning på lågnivån. Viktigast är att vara noga vid installationen. Högre spänning på lågnivån kan ses som ett extra plus, men är knappast något som bör vara utslagsgivande då man väljer mellan två apparater, såvida de inte är mycket lika i övrigt. |
|
|
Nu kommer fler frågor. För att då minska risken för störningar gäller det ju att dra lågnivån så långt som möjligt från alla andra typer av kablar, eller hur? Det finns ju dessutom ett antal varianter av lågnivåkablar. Rekommendationer? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
I 9 fall av 10 så beror störningen på jordslingor mellan slutsteg och huvudenhet, galvanisk skiljare (jordavbrottsenhet) hjälper då. Vanlig "normal" lågnivåkabel skall funka bra, färgen är oviktig (!). Det är aldrig fel att dra kablarna åtskiljda från ev. störande kablar, frågan är vilka kablar som stör? En av de "renaste" är definitivt den grova "startkabeln" mellan batteri och startmotor. Den jobbar bara vid start och en kort stund efteråt när batteriet återladdas, ändå är det alltid denna kabel som beskylls för allehanda störningar i bilarna. Om du får en störning i högtalarna, prova att lossa lågnivåkabeln framme vid huvudenheten. Oftast försvann störningen då eller hur? Alltså jordslinga, inte störning som plockas upp på vägen av kabeln. FP |
|
|
hänger ut hakan o rekomenderar ett märke :-) DLS pro lågnivåkabel. Har sådan själv o är nöjd, kostar typ 400-500kr för 5m. Viktigt är dock att Du kopplar den rätt, dvs i rätt "riktning". Den har pilar på sig som visar åt vilket håll man ska montera den (missade det själv, o fick störningar...). Lycka till mvh Rutger |
|
|
Nu är det så att steget placeras fram då detta blir ett framsystem. Kommer i framtiden att bygga vidare bakåt, men än så länge blir det bara fram. Är det lämpligt att jorda steget och huvudenheten på samma ställe? Eller rent av olämpligt? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Vill också veta om man kan jorda steg och huvudenhet på samma ställe och på så viss ta bort den jordslinga som annars bildas?? Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
|
Det är bra om man jordar i samma punkt. Det kan dock vara svårt att montera steget utan kontakt med plåten, isf får man jord även denna vägen tyvärr. FP |
|
|
Det är väl bara att montera steget på en träskiva som inte är indränkt i saltvatten så lär det inte ha kontakt med plåten. Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
| Det finns en del steg som har fästfötter i plast just för att komma runt detta. Annars är det ju som Bex skriver, en skiva av trä, MDF eller liknande fungerar ju bra. Dessutom underlättar det ju ofta montaget, eftersom stegets fästpunkter vanligen inte råkar matcha lämpliga skruvhål i bilen. Om man vill är det ju ett lätt jobb att klä skivan med filtmatta så att den bättre smälter in visuellt i bagagerummet. | |
|
Får tacka för alla kloaka svar. Ger mig på projektet i helgen. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Helt riktigt med isolerande platta eller moneringsdistanser, jag funderade bara på plats osv, den skulle ju monteras fram i bilen, inte i skuffen. Matningen kanske är lite otillräcklig om man skall plocka den i samma punkt som stereon har som original, och drar man fram ny plus så bör denna isf även mata stereon. Sen har vi tändningsplus.. Signalmässigt är ju plus och jord samma punkt internt i ljudanläggningar så risk finns för jordslinga iaf, tyvärr. Jag slår som vanligt ett slag för galvanisk skiljning mellan lågnivåuttagen, och kommer nog så att göra tills tillverkarna förser utrutningarna med riktiga balanserade in och utgångar för signalöverföringen. FP |
|
|
Hoppsan! kloaka svar = kloka svar Ibland blir det fel... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
jocker18@home.se |
jag köpte ett nytt slutsteg, åkte hem å kopplade in till min JVC huvudenhet med 4V lågnivå. När jag kopplat in å ska spela så får jag enorma störningar, smackande på högre volym osv. nu har även den separata sub. utgången till ett annat slutsteg börjat låta riktigt illa. Kan steget, som har 0.5-->1.5V ingång, ha förstört min stereo?? länk till slutsteget, modell "4320" Länk Man kan ha roligt även med 525ór... |
|
Någr frågor: Uppträder störningarna i alla lägen, eller bara då volymen är högt uppskruvad? Låter det rent om du spelar med volymratten lågt? Fungerar resten av anläggningen som den skall om du kopplar bort det nya steget? Ersätter det nya steget ett gammalt, i så fall kan du ju testa om det blir bättre genom att ansluta detta i stället för det nya? |
|
|
Knappast nån risk för förstörd ingång på lågnivån. Prova att lossa signalkabeln vid stereon och se om allt blir tyst. Det är ju bra om ingång/utgång på lågnivåsidan är anpassad med rätt nivåer. å andra sidan är t.ex 4V ut lätt att dämpa mot en ingång för lägre nivå, kanske finns redan nivåreglage på slutsteget? Om det är jordslinga som orsakar störningar, prova med galvanisk skiljare (jordavbrottsenhet), finns även med inbyggd nivåreglering. FP |
|
jocker18@home.se |
nockenwelle: störningar uppträder på medel till hög volym endast, iaf smackandet, men det är något oljud i bakgrunden jämt. Anläggningen fungerar utmärkt med mitt andra slutsteg (mds FAN20 till basar) Felet verkar vara relaterat till mina front å rear lågnivå, ej subout. jag har inte provat dessa utgångar förräns med nya steget! Folke: Jag inhandlade en galvanisk avskiljare, men stereon verkar ha gjort sitt på lågnivåfronten...resten funkar utmärkt, men alla lågnivå krånglar. steget är reglerbart, men upp till 1.5V bara :/ Man kan ha roligt även med 525ór... |
|
Om du har problem då volymen vrids upp kan det bero på att 4V blir för mycket för slutsteget. Om stegets ingångskänslighet bara är avsedd för högst 1,5 V kan klippning uppstå någonstans. Ett slutsteg består av flera förstärkande steg, åtminstone brukar det finnas ett spänningshöjande steg och ett som kan leverera mycket ström för att klara låga impedanser. Innan signalen kommer så långt finns det ytterligare kretsar. Vad som kan ha hänt är att signalen blir för stark för någon av dessa kretsar eller steg och då kan konstiga saker inträffa. Jag antar att MDS-steget kan justeras för 4V. I så fall kan du ju prova att ansluta din sub till de andra lågnivåutgångarna. Om det inte är en bandpasslåda bör du kunna höra musiken (om än inte så vacker kanske) via baslådan, förutsatt att du stängt av lågpassfiltren. Fungerar det så vet du att det skall gå att få fungerande musiksignal ur huvudenheten. Innan du provar detta, har du garanti kvar på huvudenheten? Fungerar det hela, då har du antagligen två fel, dels måste du dämpa signalstyrkan, dels har du ytterligare någon störning som måste elimineras. Har du provat att jorda de två slutstegen i samma punkt? |
|
jocker18@home.se |
jag har varit ute å kopplat lite. 1. lågnivåutgångarna (fram/bak) verkar fungera, det är det nya steget som krånglar med "floppande" högtalare osv. så jag satte en galvanisk avskiljare, då jag verkade få ordning på systemet. åtminstonde så det går att lyssna. 2. jag har inte provat sub-out än, har inte lådan här :/ 3. när jag ändrar balansen på huvudenheten, så förbättras basen när jag kommer till bara vänster, eller höger. detta brukar ju tyda på att + - har polvänts någonstans på vägen vad min erfarenhet säger mig. MEN, icke, jag har rivit bort allt, och till min förvåning hittat org. delningsfilter! visste jaginte ens om! bak satt dom, finns det fram med???? jaja, det slutade med ett helvetes utbrott om skitbilar å jag gick in.... det blir snart en ny huvudenhet lutar det åt.. Man kan ha roligt även med 525ór... |
|
folke: Tändningsplusen används väl bara som styrsignal till nått relä i huvudenheten för att den inte skall kunna gå eller?? Om man plockar plus från batteriet till alla steg och huvudenheten, jordar alla steg och huvudenheten i samma punkt har man kanske eliminerat två saker till upp komst av jordslinga om jag fattat det hela rätt. Slutstegen styrs väl av huvudenheten så där bör väl inte heller uppstå någon störning, dessutom styr den signalen väl också bara ett relä eller en transistor till matningen av steget?? Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.