AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.790

Insektsborttagare, vad välja?

Sida 3 av 4
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Microavfettningar består av en blandning av kallavfettning och alkalisk avfettning. Tanken är att kombinera fördelarna och kunna ta det mesta av smutsen på bilen.

Men kallavfettning på torr bil är överlägset för att ta bort asfalt och tjära, medan alkalisk avfettning räcker för sommartvätt (innan högtryck) och är mer skonsamt mot vax/lackskyddet.

Alltså lite mer "allround" kan man säga..Då har jag nog rätt medel för mina behov. Tack för svaret. Mer frågor:): Vad skulle du rekomendera för grovavfettning eller vad man ska säga. Tanken är att tvätta under bilen med högtryck då..

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
PT
351
PTR
Vet ej säkert, men för grovtvätt av underredet borde högtryck med varmt vatten passa bra, kombinerat med ett högtryckstvättmedel (normalt = alkalisk avfettning). Detta vet jag i alla fall att en del rostskyddsfirmor använder.

Använder man medel med innehåll av petroleum så finns risken att man löser upp lite av det existerande rostskyddsmedelet, så det beror lite på vilken typ av rostskydd du har (PVC, vax- eller petroleumbaserad rostskyddsmassa) och om du tänker komplettera det efter tvätten.
Ok, tack för svaret. Då är det nog bäst att spruta på högtryckstvättmedlet och sedan spola av. Dock har jag bara kallvatten.

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Mycket av det vi köper är mest vatten och några få olika ingredienser i olika koncentreringar. Det finns inte så många ämnen att ta till för t.ex bilrengöring, men det finns säkert hundratals varumärken. Vi luras mer eller mindre att köpa en produkt för varje ändamål, i själva verket kan själv fixa det mesta med några få "råmaterial" och lite kännedom om mixen.
Här finns massor av info om innehållet i en mängd avfettnings och rengöringsmedel mm för bilar och annat. Länk
Detta är bara en tillverkare, alla måste enligt lag kunna redovisa samma typ av dokument på sina produkter. Bara att ge sig ut och söka på nätet.

FP
Länken blev visst till startsidan, sök under "Varuinformation" och frottera er i info!

FP
PT
351
PTR
Folke, jag håller inte helt med om att man inte behöver speciella medel för speciella ändamål. Inte om man vill uppnå den mest enkla och effektiva bilvård som är möjlig i alla fall! Visst är grunden för rengörande preparat i princip de tre jag nämnt ovan, men det finns flera olika typer av lösningsmedel att välja mellan för att ”lösa” uppgiften. Se också på de testresultat som tex AMS gjort. Det är ju enorma skillnader mellan olika latmansvaxer, hårdvaxer och insektsborttagare trots att de innehållsmässigt på etiketten ser identiska ut.

Vad gäller att ”blanda själv” så har funnits liknande idéer förut på flera bilvårdsforum, bla att göra sin "egen" spolarvätska och fönsterputs. Priserna på denaturerad etanol, isopropanol och nödvändiga tensider etc har dock inte gjort det lönsamt och då man missat förhållandet mellan ingredienserna och några tillsatser har resultatet inte alltid blivit bra.

Angående länken: Jag har ingen erfarenhet av just denna firmas produkter, men en bra tjärlösning från de kända märkena innehåller förutom naftor och etanol även emulgatorer. Eftersom jag i sommar har gjort ett litet test av just olika tjärlösare så kan jag intyga den enorma skillnaden på resultat - trots i princip samma innehållsförteckning (det var stor skillnad både mellan både olika kallavfettningar och mellan olika specialtjärlösare). Den nivå på innehållsförteckning som lagen föreskriver tror jag inte räcker inte för att själv kunna blanda ihop något som blir som originalet.

Är man riktigt ekonomiskt och tycker att det är för dyrt med köpta specialmedel, så hade jag rekommenderat att åka till Biltema och handla istället för att blanda ihop själv!
PT
351
PTR
Kanske kort skall nämna testresultatet jag fick: Det var ingen större skillnad på förmågna att lösa tjära och asfalt på de olika kallavfettningarna och tjärlösarna. De innehåller ju alla olika naftor. Den stora skillnaden gällde vad som hände med den upplösta smutsen; i vissa fall blev det en brun hinna över lacken,medan andra preparat lyfte hela fläcken direkt och band den i trasan.

Som användare var det som natt och dag vad gällde arbetsinsats för att få ren den vitlackade testyta som jag använde.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lacknafta är bra mot det mesta :)) För att få MB så där jädrans ren och vit så går det åt en svamp med lacknafta varje vår.
en vit bil blir ju gärna grådaskig framemot våren när waxet gett upp efter vinterns avfettningar.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ja på en MB spelar det väl ingen roll vad man använder ;-)
Eller? =)

///Daniel

Länk
Ang. tjärfläckar och allmän avfettning. Jag kan bara på det bestämdaste rekommendera petroleum baserade produkter (luktar lacknafta). S.k.naturavfettning funkar sämre, etsar lätt fast i lacken med katastrofalt resultat och man måste ta så mycket mera medel än med petroleumbaserat att det är frågan om inte belastningen på naturen är likvärdig.
Jag får nästan alltid bort fläckar mm med avfettning och därefter vattentryck. Att gnida med trasa eller svamp känns riskabelt, det är oftast grus och damm i bland skiten på lacken. Det får bli den absolut sista utvägen för envisa fläckar.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWS Teerentfernen(tjärlösare) har jag provat kring hjulhusen under sommaren och fick senast en Volvo V70/ 996C4 ägare att åka till BMW för att inhandla detta. Som sagt det finns kemikalier som gör tvättandet enklare och mer tidseffektivt och det är upp till var och en om man vill använda dom. Vem är bäst kemikalieblandare, en firma med produktutveckling eller en själv som privatperson?:)
Mvh
Asken
PT
351
PTR
Håller med folkes och Askens inlägg ovan.

Här kommer ett citat från mig själv :o);

Hej,

Rensandet av min verkstad i sommar ledde till att jag gjorde ett minitest av olika sätt att lösa asfalts- och tjärfläckar. Jag skulle nämligen slänga en gammal burk med asfaltskitt då jag insåg att den totalt nedkletade stora vita burken passade bra för att jämföra de olika produkter jag har på den lååånga bilvårdshyllan. David är ju expert på vilken typ av preparat som passar var (se tex avfettningsguiden på Länk men här hade jag, som lekman, som mål att helt förutsättningslöst testa olika preparat.

Jag gjorde flera försök vardera med följande produkter jag hade hemma:
- Multi Naturavfettning (alkalisk bas, effektiv på olja och fett enligt flaskan) – Noll resultat trots gnuggande på intorkad asfaltskitt.
- Biltema och Lahega Microavfettning - Mycket liten effekt, knappt märkbart trots gnuggande.
- Vanlig lacknafta – Löser effektivt upp smutsen, men det blir en kraftig brun hinna som är svår att få bort helt.
- T-röd – Inget brun hinna, men inte heller helt effektiv på smutsen.
- Hagmans kallavfettning – Ungefär samma resultat som lacknaftan, något mindre brunt efteråt.
- Black Arrow avfettare – Tar effektivt bort smutsen och lämnar mycket lite brunt kvar.
- Lahega Herofix (fläck- och tjärlösare) – Tar bort smutsen bra, och lämnar mycket lite brunt kvar.
- Autoglym tjärborttagning - Tar bort smutsen bra, men lämnar en hel del brunt kvar.

Resultatet kan sammanfattat på följande sätt:
Rätt preparat för rätt jobb är avgörande. Det var dock ingen större skillnad på förmågan att lösa asfaltskittsfläckarna hos de olika kallavfettningarna och tjärlösarna (och vanlig lacknafta som referens). De innehåller ju alla olika naftor och gnuggar man så löses ju fläcken upp. Den stora skillnaden gällde vad som hände med den upplösta smutsen; i vissa fall blev det en brun hinna över lacken, medan andra preparat ”lyfte” smutsen och liksom band den i trasan.
Som användare var det som natt och dag vad gällde arbetsinsats för att få ren den vitlackade testyta som jag använde. Nu skall man väl också ta hänsyn till att det är viss skillnad på vad dessa produkter är optimerade för, en kallavfettning sprutar flertalet på och tar sedan bort utan mer mekanisk kontakt än vattnet från högtrycken, medan tjärlösarna skall appliceras och tas bort just med trasa.

Detta förklarar dock inte den stora skillnaden inom grupperna: Herofix var betydligt effektivare än Autoglym och Black Arrow Avfettare betydligt bättre än Hagmans kallavfettning. Lite snopet då jag använt ”förlorarna” länge och i min okunskap varit nöjd med dem…

En viktig faktor jag inte tagit hänsyn till är belastningen på lack och miljö. Dock så är alla effektiva medel i testet mindre bra för miljön och samtliga tillverkare rekommenderar att man vaxar ytan efteråt.

Med vänlig hälsning/PTR
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vem som är bäst, tja du. Vem vill tjäna mest pengar på att lura konsumenterna, det är väl som med Bostik lim, byt färg i blandningen och ett annat namn/användningsområde för en annan kundgrupp. Håller med Folke, mycket lacknafta luktar det, så varför inte använda Biltemas white spirit för 18 kr litern det är ju ett universalrengörningsmedel.Istället för att köpa burken det står avfettning på för 39,90 :)))

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tips för alla! Mekonomen kör en drive nu på Hagmans Insektsborttagare för 38 kr ! Jag har inte testat det tidigare men nu ska vi se vad det går för :)

///Daniel

Länk
PT
351
PTR
Kul, vid sådana tillfällen brukar jag passa på och samla på mig lite produkter för att testa.

Likaså vid besöket till Ullared cirka vartannat år (svärmor bor nära...) - då blir det en hel del bilvårdsprylar. Senast bla Autosmart Hårdvax 0,5 liter 19 kr, Kallavfettningen som var bäst i mitt "minitest" ovan Black Arrow 1 liter för 12 kr, Hagmans Expressvax 39 kr osv.

/PTR
(född i Snåland... ähhh SMåland skall det vara...)

Har använt en blandning av fenom o lacknafta på bilen..
Upptäckte att jag backat in i en (egen) låda med ytterhölje av blåmålad glasfiber väv..
Försökte blåsa av det med högtryck men det gick inte, inte heller lacknafta bet på det så då blandade jag fenom (gammalt skurpulver som löser sig fort i vätska) med lacknafta på lite papper..
Men det blir lite repigt, men hellre det än ljusblått märke..

Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
När det gäller Turtle Insect remover såg jag att man ska vara försiktig på strålkastarglas av plats som jag verkar ha. Hur får ni bort dom i detta fall?
Har använt Turtle insektsmedel ganska länge, bra medel som har blivit testvinnare ett par gånger om jag minns rätt. Några problem på ytterglasen (plast) på t.ex E39 har inte alls noterats, inte heller på andra plastdetaljer som det ju finns gott om i fronten. Dock gäller som vanligt samma som för t.ex avfettningsmedel och även vanligt bilschampo, de får inte torka på lack och plastytorna, då blir det genast problem. Vissa medel etsar sig i olyckliga fall så hårt fast att det knappast går bort ens med rubbing och liknande, man får helt enkelt ha lite känsla för detta med fuktiga ytor och att skölja eller bearbeta i tid.
En brasklapp angående insektsborttagare kan jag bjuda på också: Hittade "Pri" insektsborttagare på lågpris, mera innehåll till lägre pris än t.ex Turtle, funkade över förväntan bra faktiskt.

FP
har provat pri en längre tid funkar helt perfekt till ett bra pris !!!!! säjls bla på OK !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.