AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.803

Insektsborttagare, vad välja?

Sida 2 av 4
Ni är sjuka allihopa...he he

Men visst...spruta på insektsbortagningsmedel rikligt, låt det verka i 5 min, sen är det bara att blåsa bort med högtrycket.
Kort å gott.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Efter att ha testat ett antal så måste jag säga att Turtle Insect Remover är bäst.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har testat både Turtle och Smartab samt Prickbort och jag kan inte säga att någon fungerar bättre än den andra. Fungerar säkert lika bra med avfettning. Medel som medel..dessutom är väl avfettning starkare? Jag tycker det är lustigt att man ska ha medel till massor med olika ändamål..det blir så dyrt :) (smuts som smuts..flugor..lera..asfalt..you name it? Hör flugor till genren "specialsmuts". Snart kommer det väl ett medel som ska ta bort öl också! :)

///Daniel

Länk
Jag rekommenderar Prickbort! Har en vit Golf o den ser ut som en polkagris som man tappat i gruset ungefär frammi fronten... provat avfettning o det tog ju bort det som var färskt, men prickbort tog bort allt!
"Ropen skalla, Prickbort åt alla!"
foppa:
Håller med..Det ska vara olika medel till allting...Ids man bara gnugga lite går det bra med vadsomhellst...Köper själv alla onödiga specialmedel till olika ändamål. Men vad gör man när man är så lättpåverkad ;)?

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Eriksson:
Ja det är ju bara för att företagen som är i "medelbranchen" ska tjäna pengar som dom utvecklar nya produkter hela tiden. Annars skulle dom väl gå under. Det är vi konsumenter som är så lättlurade :)

///Daniel

Länk
foppa:

Inte lättlurade utan vi vill bara att våra bilar får rätt medel för rätt sak:))
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Frågan är bara vad det är för innehåll i insektsmedel som avfettning inte "klarar av" på de döda flugorna. Autosmart "Power"-avfettning är grejjor det! Men själv använder jag svindyra insektsmedel. Jag blir så lättpåverkad :>

///Daniel

Länk
Även om man nu går på all "reklam" och köper ett medel för varje sak så får man ju tänka på att då använder man ju också just det medlet till den saken. Med andra ord; köper man 5 flaskor till olika saker räcker det ju också längre än 1 flaska till allting. Så att i rena pengar i längden förlorar man nog inte direkt många kronor på att gå på reklamen? Eller?

/ pheur
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det vet jag inte. Jag skulle tippa på att jag använder lika mycket avfettning till fronten som när jag använder insektsmedel.Man får köpa det som har lägsta literpriset men som ändå fyller funktionen.

///Daniel

Länk
Bjärven1
Jag måste säga med risk för att bli idiotförklarad att jag använder yes till allt och är helnöjd

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
När det ser riktigt illa ut i frånten så drar jag Fram högtrycken och gör samma sak som Hasso redan skrivit! Och min front är fri ifrån Bugs =) Men å andra sidan kör jag inte 80 mil i djupåaste dalarna heller.. =)

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT.
Bjärven1
Kör stockholm-rättvik-stockholm=60 mil varje helg blir någe djävulusiskt mä insektsskit i fronten o speglarna på mä varmt vatten o yes tryck av skiten mä högtrycken klart

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
foppa: det finns kemiska orsaker till att det behövs olika preparat för olika smuts. Problemet med att köra ett preparat till allt blir märkbart redan med det du refererar till som "avfettning". Inom kategorin avfettning finns det tre huvudgrupper: kall-, micro- och alkalisk avfettning. Alla med olika egenskaper, användningsområden och användningsinstruktioner. Dessutom finns den inhomogena gruppen "naturavfettningar".

Man kan grovindela smuts på en bil i tex organisk (tex insekter) – här behövs en alkalisk produkt, icke-organisk (tex bromsdamm) – här behövs ibland produkt med pH mindre än 7 och petroelumbaserad (tjära, olja, asfalt) – här krävs ofta petroleumbaserade medel.

Testa gärna hur stor skillnad effekten är på tex asfaltsfläckar, insekter/kåda och ingrott bromsdamm med dessa olika preparat. För övrigt vill jag varna för vissa hushållskemikalier då dessa kan innehålla ammoniak, salter, silikon och vaxer som inte är lämpliga på lack respektive rutor. Likaså är tipset om att ”Ids man bara gnugga lite går det bra med vad som helst” direkt repframkallande!

Låt inte snålheten bedra visheten – då är det bättre att söka sig efter billigare märken på specialprodukter.

MVH/PTR

PS. Sedan är det sant att tex alkalisk avfettning i vissa fall kan ersättas med ett tufft diskmedel vid borttagande av insekter (liknande uppbyggnad). Men om man kör Yes till den regelbundna biltvätten så belastas vaxskyddet alldeles för mycket jämfört med ett milt bilschampo.
PT
351
PTR
Kanske skall tillägga att insektsborttagare är en form av alkalisk avfettning. Sedan skiljer det ju mellan märken med specifikt innehåll av tensider, pH etc, men principen är densamma.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
PTR måste bara säga tack. Du gav mig svar på alla mina funderingar kring de olika medlen :)
Låter som du är utvecklare inom rekondbranchen? :)

///Daniel

Länk
PTR: bra inlägg! Rolig läsning!

/ pheur
PT
351
PTR
Foppa: Nej, jag är en fd experimantalist (fysiker) som är intresserad av att förstå bilvård från grunden. Gillar alltså att testa det mesta och förstå hur preparaten fungerar.

Kolla på Stacken Bilvård så hittar du folk som är produktutvecklare (Länk och speciellt på avfettningsskolan (nås från startsidans artikelarkiv) och inläggen i forumet om detta.

Tack för kommentarerna - det var första gången man fått en positiv respons trots 100 konstruktiva (?) inlägg! :o)

MVH/PTR
(CRV "råkade" bli min signatur på Stacken - kör dock INTE riskokare!)
PT
351
PTR
Räds man inte engelskan så är detta en av det bästa bilvårdssidor jag har hittat. Mängder av fakta!

Länk
Tack för redogörelsen. Micro avfettning brukar jag använda lite lite "mjukare" rengöring. Är det lämpligt och vad betyder micro igentligen? I dessa samanhang såklart :)..

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.