AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.501

E36 325 svagt tickande under bilen?

Sida 1 av 2
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag har börjat höra ett svagt tickande ljud under bilen när jag är ute och kör med rutorna fullt nerdragna samt att jag åker mellan två väggar. Har tagit bort ett stabiliseringsstag för avgassystemet nyligen eftersom det var sönderrostat. Kan det ha med saken att göra. Kan det vara något annat som kan ticka under bilen. Har precis bytt olja och filter. Bra olja så det är inte den som spökar.

Kanske jag är för petig, men vill ju att bilen ska vara helt fri från oljud.
Si
765
Simon01
120dM -08
kanske otätt vid grenröret? eventuellt spricka i grenröret?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Se alltid till att genast ersätta upphängningarna till avgassystemet om de är defekta. Om det saknas uppgängningar kan det ge sprickor/läckage i avgassystemet!
Låter som om det skulle kunna vara läckage i avgassystemet på din bil....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ska kolla upp om det kan vara läckage, sen ska jag köpa ett nytt stabiliseringstag så fort jag kan.. Tack för tipsen!
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
jag har precis samma symptom som du fast min bil pyser lite också.... det vore sjysst om du kunde besvara detta inlägg om du hittar felet , det kanske kan hjälpa mig också?!

Lycka till!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tickandet kommer och går lite då och då.. Det lät lika dant på en gammal 525 24V jag hade förut.. Måste vara standard på dessa motorer.. Skriver här så fort jag vet vad det är..
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Jag har oxå det problemet och det va stabstaget för avgassystemet.. den e halvt sönderrostad och bultarna e fastrostade :( så den e på fixlistan!
Hehe, samma problem här... verkar vara en mycket svag punkt på E36'an. Även mitt stag var "avrostat", och bultarna fastrostade. Ena bulten var i princip avrostad! I och för sig inte så konstigt med tanke på vad lite vatten och hög värme om vartannat kan göra.. Om det staget är trasigt kan du även få ett kraftigare tickande ljud då du manövrerar med lägre motorvarv (så att motorn skakar lite...). Det är helt enkelt staget som slår emot röret. I vilket fall är det extremt lätt att byta, men du bör ha tillgång till en lyft och en 13 hylsnyckel / spärrskaft. (det ena vanligare än det andra :)

Vidare, det där med sprickor i grenröret... Är det inte så att en mycket liten spricka kan vara svår att upptäcka då motorn är nystartad, alltså ganska kall, för att sedan, i takt med att grenröret utvidgas (värms upp) bli mer markant och lätt att höra?

På min bil misstänker jag att jag har en spricka i den ena delen av grenröret, eftersom det låter ungefär: tic-tic-tic ... tic-tic-tic ... tic-tic-tic = tre cylindarar skickar ut avgaser genom det eventuellt spruckna grenröret och tre cylindrar går igenom det hela. Har dock inte kollat upp det så noga, eftersom det inte är speciellt markannt ännu.

Har i vilket fall tänkt byta ut avgassystemet så småning om, eftersom bakre ljuddämparen börjat få ganska fina rostskador. Lite skumt, då i princip hela bilen i övrigt är fri från rost!

// Björn
Hmm, du hade visst redan tagit bort staget. då behövde du kanske inte min korta beskrivning av hur "enkelt" det är :)

Men som någon skrev, sätt dit ett nytt ganska snart, eftersom det är ganska långt mellan grenrörets upphängning och nästa stag bakåt..

// Björn
Si
765
Simon01
120dM -08
Alien: enligt mina erfarenheter brukar det vara tvärtom, när bilen är kall hörs en spricka rätt väl, men när grenröret blir varmt så utvidgar sig materialet och sprickan krymper.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det sitter även lite plåt över katalysatorn som brukar bli varm och vittra sönder.. Drog en klämma runt det hela så det skulle sitta still, men ska väl ta bort det när jag orkar... Kanske en annan sak som kan få den att ticka lite om det nu är avgassystemet som kan ge ifrån sig det ljudet... Ska ta mig en rejäl titt någon dag då jag har tillgång till lyft mm..

/Daniel
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Den där plåten, kattskyddet den kan man väl bara ta bort?! den har lossnat för mig förut oxå men jag skruva tebax den. Den har ju bara skydd mot värmen när man kör tex på gräs?
Simon01: Ja du, ibland undrar jag själv vad jag sitter och skriver. Naturligtvis är det som du säger, och inte fan utvidgas en spricka bara för att materialet den sitter i blir varmare.. Snarare tvärtom med andra ord!

Dock tycker jag mig uppleva det med min bil, att mitt påhittade (?) avgasljud dyker upp först efter en stunds körning... skumt.

// Björn
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Funderar på att demontera hela avgassystemet och byta ut alla avgaspackningar (kanske lacka systemet i en värmebetändig svart färg).. Det sitter ett Supersprint system på nu, och det kan behövas en liten uppfrächning av det har jag sett. Då vet jag att allt står rätt till med avgaserna, och hoppas då att bli av med tickandet.

/Daniel
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Tjena!
Jag hade samma tickande ljud som du och efter att ha läst tråden köpte insåg jag det kanske var dumt att bara plcoka bort det sönderrostade fäste utan att köpa ett nytt.
Jag var och köpte ett nytt avgas fäste idag
(85 kr på BMW!!!!!! Vem fan har sagt att det är dyrt med BMW Orginal delar??????)

Har bara kört tre mil sedan bytet men ljudet verkar ha försvunnit och avgassystem sitter fast ordentligt igen.....

Ha det
Magnus
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har semester nu i två veckor.. Tyvärr så har dom stängt igen BMW där jag bor, och jag har inte haft någon chans att komma ifrån jobbet då jag måste åka till en annan stad för att köpa staget. Det blir väl nu i veckan får jag hoppas...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har köpt ett stag nu för 85:- ska sätta dit det inom snar framtid. Tickande ljudet kommer antagligen från avgaserna som studsar i avgassystemet har jag hört. Tre BMW bilar i den lilla staden jag bor i låter likadant. 325iA -94, M5 -90 och 325i -93..

/Daniel
re
16
remus
316i -93
aha - upplevelse!

Har samma problem insåg jag nu. Blir att byta ut staget fortast möjligt.

gott forum detta!

tnx!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Staget är utbytt men ljudet består.. Antingen är det då läck någonstans vid grenröret eller så studsar avgaserna tokigt i avgassytemet. Vid gaspådrag så försvinner tickandet eller det hörs ej pga motorn låter mer än vad det tickar. Verkar som man får leva med det och jag är ju inte ensam om det =)

/Daniel
Si
765
Simon01
120dM -08
hoppas bara sbp vill att du ska leva med det : ( Brukar vara lite gnälligt vid läckage
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
läckage är läckage det vet jag men detta är oförklarligt.. Ljudet hörs nästan ingeting, men för ett öra som hatar missljud så finns det något där som låter. Kan nog väldigt säkert säga att det avgaserna som studsar i avgassystemet om det inte finns något annat som kan göra ett svagt tickande. Det kan vara vad som helst, då det är mycket som kan sitta löst på en 11 år gammal bil.

Uteslutet: Ventilerna, Läckage, Stabiliseringsstag för avgas

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.