|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej på er... Åkte iväg idag till en bilstereobutik för att få min nya cd (Pioneer deh 9000) installerad i bilen (stora ljudsystemet). Döm av min förvåning när jag fick beskedet att det inte gick!!!!! Enligt honom så går det inte att byta apparat enbart utan man måste dra nya kablar, koppla bort steget samt koppla bort de bakre högtalarna, för att sedan satsa på ett bättre framsystem tillsammans med ett nytt slutsteg..??? En historia som skulle kosta runt 10-12tusen spänn!!!! Kan det verkligen stämma, att om man har en BMW med stora systemet så går det inte att byta till en bättre stereo eller är det bara snack ? Finns det någon som vet något,eller vet hur mn skall göra ?? Känns fånigt att ha köpt en apparat för 5000 kr utan att kunna använda den..... mvh dexx | |
|
Skulle vara om det är någonting särskilt med 9000 i så fall, den har väl eq., dsp? Hmm, annars är det ju bara att rycka ur den första, stoppa i kontakten i andra stereon och slå på. De har ju standardkopplingar på de senare bilarna (åtminstone E36 -92)... Sååå, ok, vill du ha ett bra system osv så kanske du skall byta, men måste? Näe. Min åsikt. /Marcus |
|
| Hej Darklight, nej enligt honom så har det inte med stereon att göra, det blir samma sak vilket märke man än väljer, det har att göra med att utgångarna är speciellt anpassade/balanserade på BMW orginal stereo,stora systemet.Detta enligt honom.......?? Men i vilket fall som helst så måste man väl använda sig av en ISO-kontakt eller ? Går det att bara koppla rakt av...? MVH dexx | |
|
De har rätt. Om du har ett orginal BMW system så är det inte bara att byta ut centralenheten. BMW har egna anslutningar från centralenhet till slutsteg och även till vissa filter. Detta är en djungel även om du har ett kopplingsschema. Att byta centralenhet (cd-spelare) ger att du måste byta eller bygga om flera komponenter i hela kedjan. Sorry Freddy Wozny |
|
| fy fan va trist.....vad ska man ta sig till , är det någon som är intresserad att köpa min Pioneer...? Eller är det någon som har en BMW-cd till salu ? Jag betalar bra!!!! | |
eddie |
Ge inte upp.Hade samma problem men fixades.Kontakten du har fram (stora svarta klumpen).Klipp av alla kablar där eller bak på steget.Sen ställer du in ex att de ska komma bara ljud från vänster fram ok.Sen tar du högtalarkabeln och testar dig fram tills du hittar alla kablar till framhögtalarna.Sen fortsätter du med dem andra likadant.Annars klipper du av där bak o drar nya kablar.Men du måste ändå testa dig fram där bak oxå.Tar lite tid men värt de.Du får nog ofra en dag på detta. Lycka till Drive Like U Stole IT !!!! |
Mangemannen |
Du behöver inte byta ut någonting. har själv gjort det på min 328 -95 man köper bara en kontakt som omvandrar kablarna till pioneer stereon. Kan tänka mig att killen villa bara sälja på dig mer prylar. / Magnus |
|
Hmm, bytte min enhet igår på Alpinan, den hade stora ljudsystemet. Det sitter ju alltid en ISO kontakt som det bara är att köpa en adapter till. Men sedan kommer det roliga, fungerar det? Det är en annan sak... Min bror hade en M3 -96 med stora systemet, där de hade satt in en antennförstärkare samt vanlig stärkare i bagageluckan (standard), detta medförde att ingen antenn var dragen fram, och bakhögtalarna fanns inte heller fram. Så har man det på det viset finns det bara en möjlighet, behåll systemet, eller dra nytt. Men tillbaka till mig då, jag fick det att låta, dessutom mycket bättre, men det verkar strula lite... Kan vara enheten visserligen (1/2 år gammal). Vid vissa tillfällen slutar det att komma ljud i högtalarna helt och hållet. Spelaren spelar men inget ljud. Nåja, Dexx? Isokontakten köper du för 70 spänn på biltema/micro eller mycket dyrare på en radiohandlare. Sedan är det bara att plugga i enheten. Testa och se om det fungerar! (gör det nästan för mig ju :)) Mvh Marcus |
|
| Jahhaaaaaaa.... hoppet lever kvar!! Så det finns ett par möjligheter för mig och mitt &%%%¤¤¤# stora system då ? Bannade säljare!!! Skall först prova Marcus förslag (verkar enklast) och om inte det går så hoppar vi över till eddies förslag. Tack ska ni ha killar, jag återkommer med framgångsrapport :-) mvh dexx | |
|
Hallå Dexx ! Vi har ju haft en mindre dispyt på ett annat forum här så det är väl dags att glömma det nu !! :-) Jag har haft ett antal 540,740,840 ! I SAMTLIGA bilar har jag bytt stereo, bara genom att använda en adapter från BMW-kontakten till en standard ISO-kontakt, bara att trycka dit och poppa !! Adaptern finns i de flesta radiobutiker och kostar en hundring ! I 740 & 840 satt det original slutsteg monterat, funkade utan minsta problem ! // MM |
|
|
Hallo Skalon, Har vi haft en dispyt??? Vad jag kommer ihåg så var det väl ang, din jakt på en 540ia Touring, som vi kom i kontakt med varandra,men det var väl ett tips på en bil du fick av mig..eller?? Något annat kan jag inte komma på ?? Så visst något som inte har hänt kan jag lätt glömma :-). Annars kan du ju påminna mig;-) Ang mitt stereoproblem så ser det inte bättre ut än att det blir till att dra nya kablar,byta steg osv. Hade den inne på ett annat Bilstereoföretag, dem tog loss min befintliga och och kopplade in den med en ISO-kontakt.......Tyvärr var det som kom ur högtalarna allt annat än ljuv musik.... Så jag har bokat tid för en "nyinstallation" i början av november! Jag återkommer mer om det. MVH dexx |
|
|
Kan komma över en BMW business CD i tyskland om du vill dexx. Dock är det lite bök:-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Hej Asken! Du är en hyvens kille du... Det låter väldigt intressant om det inte innebär allt för mycket bök;-). Vad pratar vi om för peng ? Hör av dig.. Mvh dexx |
|
|
Dexx Rätt av dig, du tipsade mig om en 540 T, visste att jag hade haft kontakt tidigare, hade en dispyt med en annan kille med liknande namn ! Märkligt med din kontakt, det har aldrig krånglat för mig !! Lycka till med nästa installation ! // MM |
|
|
Hej vänner... Ville bara uppdatera er.... Nu är allting på plats...det blev till att dra helt nya kablar, jag passade på att ta kablar av hög kvalitet. Samtidigt så bytte jag ut alla högtalare+förstärkaren , så nu sitter det 2st 6.5" vid fötterna,4st 4"(två på instrumentpanelen och två i hatthyllan,samt 4st diskanter 2fram och 2 bak. Allting är av märket Polk-Audio,utom förstärkarna som är Infinity. Ljudet är i absolut toppklass,det som känns så fantastiskt är att ljudet är så naturtroget, inte alls något överdrivet dunka,dunka....... Så mina vänner ca 15' kr fattigare men mkt tillfredsställd så är mitt billjud nu färdigställt. Mvh Dexx |
|
|
En liten bas 'filler' behövs väll för att göra detta rättvisa ändå? =) Mulle |
|
|
bes51659... NJA jag tror inte det, eller det känns inte så nu i alla fall...men vem vet vad framtiden bär i sitt sköte ..:-)) Mvh Dexx |
|
|
Besök en bilradiohandlare och be om att få provspela en färdigbyggd låda i din bil (ta en DYR). Koppla in ett slutsteg till lite snabbt, och justera LP-filtret till ca 80Hz, justera ner nivån så att inte basen tar överhand och lyssna en stund. Prova sen att koppla ur basen och känn efter om du inte måste ha en iallafall. Man vet inte vilken skillnad den sista oktaven gör förrän man har upplevt det tillsammans med sitt eget system. |
|
|
Daniel= säljare? ;) hmm mycket bra dock. halvaudiofil som man är o gammal avdankad ljudtekniker så låter d vettigt men beroendeframkallande. botten är aldrig fel! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Det enklaste är väl bara att köpa en sån här Länk å slänga in i skuffen? Ett par bra lågnivåkablar bara... Mvh |
|
|
Att länkar aldrig ska funka... Gå in på www.brl.se, klicka på Bilhögtalare / Baslådor och där finns GAS Tube 8A 2.0 med inbyggt slutsteg för 1488:- Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.