|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hei david525. Min bil har nøyaktig de samme symptomene: Risting på tomgang og ujevn akselerasjon. Ved akselerasjon kan jeg se at forbruksmåleren svinger litt frem og tilbake. Hvordan tester du veivakselgiveren ? Er dette beskrevet i Bentley (hva heter det på engelsk) ? | |
david525 |
Jag måste säga att den börjar gå bättre och bättre efter att jag gjorde en "reset" av databoxen, helt otroligt. Men jag tänker inte ropa hej för tidigt.... Jag återkommer med ytterligare resultat efter att jag kört ett 10 tal mil till. lettrus: Jag tror inte att Bentley tog upp Vevaxelgivaren, men jag skall kolla upp det!! |
david525 |
Hmmm...den verkar inte gå bättre än förut. Jag tyckte bestämt att den började gå bättre, men så var inte fallet. Önsketänkande? Irriterande. Bara att leta vidare. Skall testa vevaxelgivaren nu. |
|
Efter att ha följt denna diskussion ett tag, pga liknande beteende från min 520, så nollade jag bilen igår(den var inne på en Inspektion II för ett par månader sedan, så alla oljor och filter är bytta, samt det att inget syntes på motordiagnos). Jag lät bilen stå tills den blivit kall, tog bort jordkabeln och gick och käkade. Efter en dryg timme skruvade jag tillbaka den och lät den stå på tomgång i en halvtimme och sedan tog jag ut den för en fin runda på runt sex mil. Redan efter hundra meter märkte jag till min förvåning att accelerationen nu blivit helt jämn! På alla växlar! Tomgången har blivit lugnare och motorn känns betydligt "stabilare". Nu återstår det att se om detta verkligen var lösningen eller om symptomen dyker upp igen. Symtomen var en ryckig acceleration och en emellanåt ojämn gång, framför allt efter det att motorn blivit varm - den verkade alltså gå bättre när den var kall - och på låga växlar, på vilka den nu går helt jämnt(satt i bilkö inne i stan på morgonen och den gick som om den vore ny). Jag fattar inte hur detta kan fungera? Anpassar den sig efter mitt körsätt? Med risk för att låta naiv: Varför ballar inställningarna ur, varför har man inte en optimal konfigurering som inte kan förändras över tid? Nåväl, nu är det bara att hålla tummarna, jag återkommer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.