AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.750

Ojämn acceleration (stegvis)

Sida 1 av 2
david525
Hej

Min 525 -95 accelererar ojämnt, det känns som om kraften kommer stegvis. Jag läste ett tidigare inlägg (sök på "ojämn acceleration") där någon bytt vevaxelgivare för att kurera detta.
Den drar normalt med bensin, senast 1.08/mil.

/David
david525
Är det någon som varit med om detta tidigare?
Kan även tillägga att lamdan är bytt 6 mån sedan.

Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Hade samma problem, men bilen gick ryckigt också i ca 120 km/t. Det var gasspjällspotentiometern som var paj. 600 spänn någonting kostade en ny på BMW. De kan mäta upp den enkelt och se om det är den som inte funkar.
Jag har haft samma problem i nästan 1 år nu... Har tidigare försökt " Sota ur " motorn genom att köra på höga varv osv... men det har inte hjälpt..... ; men nu på semestern körde jag E20 från västkusten till stockholm.... tänkte då testa att låta motorn jobba hårt på femmans växel... ex omkörningar från 80 km/h till 130....... osv, utan att växla ned.... Efter ca tio mil på detta vis kändes det som om något vaknade under huven, bilen gick mkt jämnare på låga varv och tomgång, samtidigt som den går väldigt fint när man varvar till 6000 varv/min... Som sagt, jag vet inte hur det gick till, men min bil blev frisk....... // Calle...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har samma problem på min 318 M40. Började med minimal ojämnhet för ett par år sedan (endast vid kall motor) och har stegvis förvärrats och är nu klart märkbart.
Från BMW har jag fått följande tips som jag ännu inte har följt upp, och det är:
Läckande packning till insuget mot toppen eller läckande slangar.
Bensinpump med otillräckligt flöde.
Lambdasonden.
Skall checka efter semestern och se om något hjälper.
/Mats
david525
Tack för svaren. Jag har faktiskt Bentley's service bok till E34. Där finns förklaringar hur man mäter upp dessa gasspjällspotentiometrar, vevaxelgivare m.m. Frågan är om det finns risk för att kortsluta något. Vore ju inte bra.

Det verkar som det kan vara många saker. Bränslepump, airflowsensor, bränsletrycksregulator, inkommande lufttemperatursensor.

Kanske lika bra att ta den till verkstaden.

/David
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är absolut inte skadligt för motorelektroniken att mäta med ett BRA mätinstrument. Följ anvisningarna i BENTLEY:s manual, den är mycket bra. Du kan enkelt mäta upp sakerna du beskriver mha Bentleys. Så slipper du felsökningskostnaderna på BMW, de är dyra...
david525
Har precis mätt upp Throttle position sensor och den var precis enligt riktvärdena. Även Air Flow sensor fick ström. Frågan är om någon av dem kan vara trasiga ändå? Jag menar, på Air flow sensorn mätte jag bara att den får ström, och det fick den!!

Kanske kan vara bränslepumpen eller bränsletrycksregulatorn?
Eller kanske något av bränsleinsprutningsmunstyckena? Eller något annat.

Kanske även starta om datorn kan hjälpa (lossa batterklämmorna ett tag)? Eller kanske gasa som en galning i 10 mil som "charliechucker" föreslog!!

Prova att hälla en flaska " Injection trim" i tanken när du bara har en 40 liter soppa kvar.... Sen är det bara ut och gasa och se om det gör ngn skillnad.... Ibland blir man förvånad över verkningsgraden av dessa produkter.... med tanke på att många " proffsmekare" påstår att de inte har ngn effekt.... Som sagt.. om det fungerar, vilket det har gjort för mig... så är det väl investerade 70 spänn.....
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Det problem du beskriver kan uppstå om kamaxlarna av någon anledning börjar gå ner sig, så kolla att nockarna är ok.
Jag provade en Bmw 525 -91 som hade dessa symptom och det var kamaxlarna som började att ge upp. Då accade bilen bättre stegvis eftersom varvtalet ökade.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Det kan ju också vara bränslefiltret, det är väldigt lätt att byta
ock är ju inte speciellt dyrt.

Mackan
Tjena. Har märkt en tendens till det du beskriver med ryckig acceleration. Blir värre vid mycket kortkörningar. Kör du på 95 oktanig bensin? I sådana fall prova 98 oktan. Ryckningarna försvann helt efter byte till 98 oktan! Dessutom går den lite snålare och lite bättre.
Hoppas det ordnar sig.

nickeberka
david525
Jag kan nog inte säga att accelerationen är "ryckig", däremot stegvis. Bilen accelererar först mycket sedan lite mindre och sedan mer igen, och så vidare. Man tycker att en Bmw rak 6:a ska gå bättre än så!!

Jag får nog ta och prova 98 oktan också, samt kolla bränslefiltret (även fast den i våras var inne på stora servicen och borde ha blivit bytt).

Jag tvivlar dessutom att det är kammen, bilen har bara gått 11000 mil (sv såld.).
david525
Om jag dessutom lägger till att det verkar som om bilen går bättre innan den uppnått driftstemperatur, kan det betyda något?
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Har precis samma problem med min ibland, skulle va kul om nån kunde ge ett mer specifikt svar, kanske inte så lätt men. Hasso kanske?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
David525, Det är exakt samma symtom på min 318 M40 med bra kamaxel. Utöver det jag skrev ovan så kan det även, enligt BMW-mek, bero på luftmängmätaren eller kablaget till denna. Åtminstonde till M40 har kablaget uppgraderats genom åren. Min luftmängdmätare fungerar åtminstonde mekaniskt korrekt, dock så har jag ej kollat några värden.
Jag fick dessa tips i början av semestern men har haft bilen undanställd till förmån för sommarbilar, så jag har inte checkat något ännu.
/Mats
david525
Kan ytterligare tillägga att tomgången inte är helt stabil. Man ser inte att varvräknaren rör sig, men man känner att bilen vibrerar/är orolig på tomgång (rister till lite).

Det jobbiga är att ingenting poppar upp på motor diagnosen. Frågan är då om det ändå kan vara något fel på kamaxelgivare, luftmassemätare eller dylikt, men att det inte ger utslag?.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kolla på bifogad länk Länk.

Som sagt trasiga insugpackningar syns inte på en DIS analys.

Lycka till

mvh Mackan
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Exakt dessa symptom uppstod på min 528 e39 efter en för energisk motortvätt, förmodligen hade dock felet kommit förr eller senare. Felet låg i vevaxelgivaren som gett upp o var kortsluten. Smältlimmet ovanpå givaren hade gett upp.Ryckig acceleration, ojämn gång, dålig kraft. Dock inte katastofalt dåligt men det kändes mer som en 523.
Givaren kostade runt 600 riksdaler o arbetet gick på en halvtimme, alltså ganska billigt.

Lycka till!

Mvh
David P.
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej igen!

Virrpanna som man är glömde jag ett eget tidigare inlägg här:

Länk

Mvh
David P.
david525
Tack för alla tips. Bilen står just nu på tomgång efter en "databox reset", enligt följande länk: Länk

Jag hoppas att dettta skall göra skillnad.

Nästa steg blir nog att kolla vevaxelgivaren!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.