AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.385

Varför inte BMW plåtcab?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DZ: Enligt den beskrivningen faller allså bilar med plåttak bort.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
acey:
Nu hittade jag inte texten där de räknade upp alla GT-bilar men i katalogen till Z3 coupe 2.8/M coupe från -99 står det på sida 8. "Den unika formgivningen och de dynamiska svepande linjerna visar på ett eftertryckligt sätt hur BMW Z3 coupe motsvarar förväntningarna på en äkta sportvagn. Den långa motorhuven och det karakteristiska bakpartiet fångar på ett stilrent sätt upp Gran Turismo-traditionen." osv......
OK här står det inte ordagrant att en GT bara har 2 säten men jag är helt säker på att det står något i den stilen någon annan stans, var?.....jag minns inte vart jag läste det och hittar det inte nu man jag lovar att meddela dig när jag hittar det.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Japp! :o) Jag får helt enkelt tänka om... :/

roadZter
von_lowenadler
Oj vad många åsikter! Jag tycker fortfarande att BMW skulle vinna på plåttak, men det är alltså vad jag tycker. Vad gäller kvalitéten på BMW:s tygtak, det är väl endast Z4 och E46 (samt förhoppningsvis kommande modeller) som har någon kvalitét att skryta med! J

ag äger ingen Z3 själv, ej heller E36, men jag har förstått att plastrutan inte är den bästa och att tygtaket i allmänhet kanske inte helt svarar mot BMW:s kvalitétsprinciper...

"Med plåt slipper man gråt"

Tack för mig!
Dufvis
Fortfarande nyfiken på en sak som trådstartaren tog upp...nu har jag ALDRIG parkerat min Z:a "i stan" eller utanför inhägnat område nattetid och endast 2 ggr, tror jag, parkerat den "bland folk" dagtid...

Nu till min fråga...

Hur vanligt är det att det skärs i taket?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
z3mpower: Det är helt ok, GT konceptet förändras säkert med tiden och varje tillverkare har sin egna tolkning. Hur många tänker på orden sportlich och leicht när dom ser en SL55 AMG? Lite sportig ja, men lätt? Nja det är nog tveksamt.

Definitionen på z4 coupen stämmer så långt som att den iaf har två dörrar och lite kombistuk. Många klassiska GT bilar har iaf en sluttande bakruta. Klassika GT bilar:

Jaguar E-type, BMW 3.0 CS, Volvo P1800 eller Aston Martin Vantage från tidigt 70-tal. 2+2 sitsiga coupé bilar.

Dufvis: Vanligt och vanligt, jag skulle tro att det är ganska ovanligt. Istället för att någon vandaliserar en bil genom att tex hoppa på taket (på en vanlig bil) så skär dom kanske upp taket på en Z3. Det är som med vilken bil som helst man får tänka på var man parkerar den. Tror inte risken att få bilen vandaliserad ökar bara för att man har ett tygtak.
von_lowenadler
Dufvis: äger tyvärr ingen cab själv (tänker givetvis köpa en i framtiden!), men om jag hade gjort det skulle jag vara livrädd för skadegörelse. Det finns så många avundsjuka människor som förstör, bara för sakens skull... Men jag har ingen aning om statistik över sönderskurna tak, mina farhågor grundas helt på mig själv.

Hälsningar!
chrille70
Jag har kört cab i sju somrar och har aldrig utsats för någon dylik skadegörelse. Kanske har att göra med att jag bor i en by ute i den norrländska glesbygden och alltid förvarar bilen i garaget? Man vet aldrig... :)

Nä, den största fördelen med en plåtcab vore enligt mitt tycke ljudkomforten. I min Z3:a är det ingen njutning att åka 120km/h på motorvägen med taket uppe. En plåtcab skulle sannorlikt vara tystare att åka i och dessutom skulle den vara mer användbar på vintern. Tyg-cabben blir lite trist när den utsätts för salt och smuts.

Jag kan ärligt talat inte förlåta BMW för att nya 6-serie cabrio inte har plåtcab, utan tygtak. Men iDrive har den... Jo, man tackar!

Mvh Chrille
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Trevligt att höra norrlänningar på forumet, kanske finns en del Z-bilar även i Norrland. Är det intressant att en eventuell Z-klubb även täcker norrland?

"crille70" kolla gärna in på tråden för en Z-Klubb
chrille70
Askåsen:

Jorå, nog finns det Z-bilar även här, men kanske inte i lika stor utsträckning som i södra Sverige. En Z-Club med täckning även i Norrland kan nog vinna en del intresse. Då vet man aldrig vad som letar sig ut ur skogarna... :)

Men min Z3 ska nog säljas till hösten. Måste ha en lite mer praktisk året-runt-pendlar-bil som rymmer fler än två. Sorgligt, men...

Mvh Chrille
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm började fundera lite när jag läste dessa inlägg....

Är det ingen som använder Z3 till det som den är bäst på, att åka långa semestrar, hade 2 veckor i Italien förra året, Alperna och Dolomiterna är ju skapade för en Z3 Roadster!!!! Det måste gud ha tänkt när han gjorde bergen.

2 veckor semester i en Roadster, då vill man ju inte ha massa plåt i skuffen..

Skall man bara finåka lite hemavid, behöver man ju inte köpa en tysk kvalitetsmaskin, då funkar ju en gammal MG, Triumph eller liknande, de klarar ju i regel några mil i taget till 1/3 av priset och med mycket roadster känsla...

Kan det finnas intresse för en gemensam Europatur nästa sommar?? Eller är jag helt förvirrad.

/Caspar
von_lowenadler
Caspar, man kan ju säga så här: hade jag haft obegränsat med pengar (eller i alla fall väldigt mycket) hade jag inte bekymrat mig en sekund över taket... Nu tänker jag dock i en medelsvenssons termer, därför uppskattar jag plåttak mer än tygtak!

Hälsningar!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Casper:
Jag vet inte om jag känner för att åka allt för långt i min Z men ner till Tyskland (BMW i München, Nürnberg, AC, Hamann, Harge osv) åker jag gärna.
Kanske kan vara värt att starta någon tråd i höst/vinter när de flästa bilar stå uppallade i garage, sovande sin vinterdvala och ägarana börjat sukta efter våren igen. Då kan det nog vara fler än jag som känner att en längre tripp tillsamman med likasinnade skulle sitta fint.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.