|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
von_lowenadler |
Är det någon som har funderat över varför så få tillverkare gör en så praktisk plåtcab som t.ex. Mercedes? Deras SLK verkar klart tryggare än BMW Z... för vem vill ha en kniv i taket?! |
|
Håller med om att MB SLK och Peugeot 206 cc med plåttak är lyckade. Skulle varit fint om Z4'an hade fällbart plåttak. Nackdelen är att bagageutrymmet blir näst intill obefintligt på bilar med plåtttak när det väl är nerfällt, så är inte fallet med sufflett. Det känns dock som att en mordern cab skall ha plåttak... roadZter |
|
| Roadster-känslan sitter delvis i cabtaket. Då skall det inte vara någon plåtcab utan precis som Z3 Roadsters cab är. | |
| Med fällbart plåttak slipper man också skaffa hardtop. Och vad roadster-känslan beträffar sitter väl den i att taket kan fällas ner - oavsett vilket material det är tillverkat av. | |
|
Askåsen: Som före detta Z3-ägare håller jag inte med. För min del sitter ingen "roadster-känsla" i ett tak oavsett om det är tyg eller plåt. Den känslan sitter i den tvåsitsiga sportbilen, främst med taket nercabbat. Här kommer några bilder på en bil med plåttak som jag inte skulle ha några som helst problem att få "roadster-känsla" i: Länk =) roadZter |
|
modano |
AMG 55:or? mycket fina.. men vad avundsjukan sätter in när en kille här i stan köper 2!! identiska sådana... 3.4 mil. sägs han betalat för dessa... *suck* ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
Det ligger i "roadsterkänslan" att det är en tygcab, manuel sådan samt även att fönster skall vara manuella. I bl.a USA är detta viktigt att få denna roadsterkänsla. Exempelvis så hade de första Viper manuell demonterbar sidoruta. Det är att "knäppa på" cab skyddet är ochså lite av roadsterkänslan. Det har även Z8 den funktion. Jag har haft en plåtcab men nu har jag förstått roadsterkänslan och vill då inte jämföra (byta ut) min Z3 med en MB. |
|
|
En anledning till tygtak är väl vikten. En roadster ska väl vara en liten lätt och sportig bil, eller? och då funger det inte med tungt plåttak som ska ner i skuffen. Sen flyttar man ju tyngdpunkten en del om du ena stunden har tyngden som tak och andra stunden som bagage. Kanske inte en så stor faktor men BMW brukar ju vara ganska stolta över sin 50/50 viktfördelning. Sen är det väl så att BMW är ett ensamt företag medans alla andra biltilverkare är sammanslagna med varandra och kan dra nytta av det och pressa priserna, det kan inte BMW och det tycker jag inte att de ska göra heller, förlora sin identitet (mer än de redan gjort med Bangle vid ritbordet). Så då får man kanske använda lite billigare lösningar som tygcab och se ta ut en extra utgift för en hardtop och tjäna lite extra pengar. Sen vet jag inte om man ska jämföra gubbilar från MB med BMW det är två helt olika bilar. Visst MB är fina speciellt SL55 AMG men jag tycker de aldrig ser riktigt sportiga ut. SLK är väl inte den heller så sportig, provkörde en sån och visst var den fin men ingen sportbil. Även om man kan få en MB att gå riktigt snabbt så förblir de mer en blandning av Taxi, limmo och gubbil med ev jätte motor (beroende på modell). Sen att det säkert är jätte bra bilar är något helt annat, men mitt hjärta slår ändå för BMW, dock en "roadster" med riktigt tak = sportbil GT. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Den ända anlednigen som BMW officillet ger till att nya 6 serie cabben inte kommer vara i plåttak är bagageutrymme samt coupeutrymme. Samma måste gälla Z4 ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Frågan är bara hur många Z4-spekulanter som ser bagageutrymmet som en viktig faktor? Knappast många... Av den anledningen skulle då den kunnat haft plåttak. |
|
|
fast det finns en viss charm i en ordentlig tygtak. Problemet är att många cabbar har en dålig tält ovanpå istället för ordentlig tak. Angående CC206 plåt tak. efter 1000 mil har man en skallra i bilen pga av alla dåligt passande delar i plåt taket. Faktiskt , även SLK låter mer än en MB borde göra. Så kvalite är ett stort problem när det gäller plåttak. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
modano |
kan säga att många av våra kunder som ska köpa Z4 värderar bagageutrymmet högt !! golfbag är ofta ett måste som ska få plats! och faktiskt, även i min Z3 får golfbagen plats (om jag plockar väck kompressorkitet för punktering) mvh ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
modano |
kan säga att många av våra kunder som ska köpa Z4 värderar bagageutrymmet högt !! golfbag är ofta ett måste som ska få plats! och faktiskt, även i min Z3 får golfbagen plats (om jag plockar väck kompressorkitet för punktering) mvh ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
| Jag tror inte det är bagagets storlek som är avgörande hade BMW sett att det varit fördelar med en plåtcab då hade de gjort en sådan. | |
|
Askåsen: Vad är då avgörande? Jag tror inte man kan peka på något specifikt för det är så många faktorer som spelar in. Dessutom väger olika saker olika tungt eftersom dessa val är högst individuella. Personligen var jag noga med att kontrollera att min golfbag fick plats innan jag köpte min roadster. roadZter |
|
|
DanneZeta: Det är rätt som du skriver, ursäkta jag förklara lite ofullständigt. Jag tror att det i BMW konstruktörers koncept är att inte göra en plåtcab. och då har ideen inte stått och fallet på bagaget. Det hade säkert BMW konstruktören klarat ut och gjort ett bra bagage. Säkert har din golfbag varit på tapeten vid konstruktionen av kofferten. Detta fick jag bekräftat nu då jag hade besök av fd chefkonstruktör som varit hos en svensk biltillverkare och bl.a just gjort sportvagnar. |
|
|
Inte är väl SL55 AMG en roadster? Definitionen av en roadster måste ju vara en strikt 2 sitsig bil, "liten och nätt" med ett hjul i varje hörn och perfekt viktfördelning. Tycker att AMGn mer är en GT Cab än roadster. Det finns säkert en tanke om varför man inte har plåttak. En stor faktor är säkert bagageutrymme samt att tygcaben håller mycket bra även i en tysk, fransk eller italiensk vinter. Alltså, Z4an är inte direkt byggd för marknader där det är mer vinter än sommar. Sverige är inte en stor cabmarknad, tex är den svenska tilldelningen endast 10 st honda s2000 per år. BMW har säkert en beräknat att bilen (även om den kan) inte kommer användas som en året runt bil. |
|
|
acey: inte för att vara den som märker ord i vanliga fall, men en riktig GT är en tvåsitsig bil den också men med "kombi" bak. Tror jag läste i någon BMW Z3 Coupe katalog att det bara finns 8st GT tillverkade någonsin, nu mins jag inte alla men det var någon MG, Ferrari Daytona (tror jag det var), en Corvette finns också, BMW Z3 coupe och några till. Men jag håller med om att SL inte är en roadster. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
z3mpower: Definitionen av Grand Touring är en en bil med tak eller targa tak som är 2 + 2 sitsig med sportig inriktning. Min tolkning var snarare ferraris Grand Tourismo concept som är ganska likartat men där finns tex Ferrari 250 GT Cab. Alltså en snabb, lyxig vagn. Titta bara på 456M GT och tänk dig den som cab så har du vad SL55 AMG är för en vagn :) |
|
|
"Roadster": Öppen, med sufflett försedd bil, vanligen tvåsitsig och sportig till karaktären. Källa: Nationalencyklopedin. roadZter |
|
|
acey: Jag får väl gå hem och kika i min katalog och se vad det var jag en gång läst och återkomma. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.