AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.906

Slocknande klima?

Sida 2 av 3
Taget ur minnet...Har två E36, den ena har klima MED "Automatische Umluft" den andra utan...Den UTAN saknar sladden och kontakten (3 stift!) för "Umluft". Så min gissning är att någon bytt kontrollpanelen till utan "Umluft"
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Du skulle inte ha möjlighet o kolla nr på dina två enheter?
Misstänker också att enheten är bytt då den är tillverkad enligt Carsoft nångång 1997, o bilen är en 96a...

Men enheten har kontakten för denna svarta kabel, bara att någon klåpare har mixtrat med den, så alla tre kablar är av, och "skarvade" med tejp till en annan kontakt som sitter halvdant..

Så skulle behöva en sådan svart kontakt, och veta vilken kabel som ska sitta vart i kontakten....
Skicka PM med din mejladress så kan jag mejla dig "E36 Elscheman", på spanska men man fattar ändå...Där har du hela bilens elsystem...
Med Umluft: 8 378 466
Utan: 8 379 521
Artikel nr från två "reserv" paneler jag har, har även en tredje med "Umluft".,..
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

PM Skickat!
Hoppas ja kan utläsa något av dom ;)

Hur många olika nr finns det på kliman egentligen?
På min sitter det nu en med nr: 8 368 169

Men som sagt, den är troligtvis utbytt av tidigare ägare.
Och så är även allt vad AC heter demonterat! (även det av tidigare ägare)
Finns varken ac pump, kondensator eller rör till kupén kvar.
(har dock dessa på en m50, men vet inte om ja ska lägga ner tiden på det)

Just nu vill jag mest ha värme på fötterna!! ;)
PM skickat! Kommer ihåg när jag plockade ur panelen med "Umluft" o glömde sätta tillbaka den där kontakten med 3 kablar så funkade inte ventilationen, har för mig att det inte gick att ställa var luften skulle hamna eller justera fläkthastigheten, men osäker...När jag satte tillbaka den där sladden med 3 kablar hoppade allt igång....
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Då ska ja satsa på o få ordning på den kabeln nu då!

Men hur stor djungel är det med klimat kontroller på e36or egentligen?
Har sett minst 4 olika nr på dessa nu :S
Nummer kan skilja...MEN det finns två "huvudsorter", den gamla "analoga" med "rattar", o den nyare "digitala" med knappar & display... Jag skulle inte hänga upp mig på att nr skiljer, till en början iaf...
Den "gamla" fanns till o med årsmodell 95, dock så kan vissa sena (?) 95:or ha den nya panelen...
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Ok. Hur menar du förresten med "umluft"?
Hur vet man om det är det eller inte?
Om har ett "A" på tredje knappen (räknat uppifrån!) i den högra raden så har PANELEN "Umluft". Men för att det skall fungera måste bilen även vara förberedd för detta, kollas via utrustningslistan som man får fram via chassienr, här tex: Länk
Umluft har utrustningskod S528A i mitt fall (bilen tillverkad 1998!)
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Okej! Då har jag inte "umluft", även kallat auc? '

Min har kod S534A, på klimatautomatik, tillverkad 4/96
Så troligen utan auc då...

Förresten, du har inte fler koder som visar att du har AC anläggning?
Eller ingår det i "klimatautomatiken"?

Ingen som läser detta, o bor nära västervik, och har digitala kliman, som kan låna ut den/prova min i annan bil? ;)
S534A är koden för klimaautomatik, båda mina har denna kod. Som sagt har du kod S528A så har du "umluft" (eller som det egentligen heter "Automatische-Umluft-Control"), annars inte. Är inte helt säker på att en panel med "umluft" är kompatibel med en bil som saknar "umluft" i utrustningslistan. En "umluft" panel har TRE kontaktstycken som skall anslutas, en utan endast två...
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

ok, ja min har två kontakter som måste lossas för att få ut enheten,
Den stora ljusblå, och den lilla svarta (3 kablar).

Sen sitter ju den gula till fläkten till tempgivaren där också..

Skulle va guld o få tag i rätt svart kontakt (med 10 cm kabel) så man kunde skarva ihop den ordentligt till o börja med...
"Umluft" har totalt FYRA kontakter...Den stora blå med många stift, svart med tre stift, vinröd med tre stift till "tempsensor fläkten" o sedan en blå med tre stift...
Paneler UTAN "unmluft" har även de platsen för den sista blå kontakten, dock så sitter det inga stift där...
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Ska kolla lite extra nästa gång jag håller på. Men tror inte de ska finnas någon mer kontakt...

Du har ingen aning om när umluft enheterna kom?
Du har platsen för den fjärde kontakten, garanterat. Det sitter dock inga stift där, men du ser de tre "lödöarna". Om din bil saknar "umluft" från fabrik så skall den ha en panel UTAN "A" på "tredje knappen uppifrån i högra raden", eller hade det åtmninstone från fabrik. Umluft fanns från start på facelift av E36, extrautrustning, har för mig att det fanns även till den äldre analoga kliman, extrautrustning även där högst troligt.
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Ok, har inte något A nu, o så ska de nog forsätter vara då.
Är en pre-facelift då skulle väl vara helt otroligt om de är umluft original, bara för att de ska jävlas extra mycket...
Har du en "facelift panel" i en bil som är "pre facelift"? "Facelift", och den nya "digitala" panelen kom under 1995 nån gång. Alla 96-or har den nya digitala panelen om bilen har klimatanläggning (96-or enligt BMW, dvs bilar tillverkade från o med september 1995 ungefär. Årsmodells uppgiften i bilregistret kan vara felaktig om det är en import!). Skall dock tilläggas att det finns även några få (?) 95:or som har den digitala kliman...
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Kanske har fattat fel vad som innebar med faceliften..

Bilen är tillverkad 4/96 (EN64724), har m52 o digitalklima, men den gamla frontplåten, och gamla sidoblinkersen.

Har även haft en 323 (EP43122), tillverkad 9/95 med m52, digitalklima o gamla frontplåten o sidoblinkers.

Men frontplåt och sidoblinkers kanske kom i senare skede och hade inget med faceliften att göra?
Klumpigt uttryckt av mig. Med "facelift" avsåg jag den tekniska uppgradering som kom till årsmodell -96, bland annat "nya" 6-cylindra motorer, klimatpanelen o säkert en massa till...Sedan kom det även en "facelift" till årsmodell -97 som du skriver, i korta ordalag ändrades njurarnas form en aning samt att skärmblinkersen fick annan design...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.