AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.904

Slocknande klima?

Sida 1 av 3
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Har lite problem med kliman i min bil som är en 320touring -96:a.
Ibland så slocknar displayen och samtidigt så stannar fläkten, men förvals knapparna lyser???.
Hoppas någon har ett klokt svar på vad det kan vara för problem, för det är ju rätt så jobbigt utan fläkt!
( oftast så startar den efter ca 10-20 sek)
Mattan
Standardfel på E-36 digitalklima. Lödningar på kretskortet som spricker.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Touringsnubben, jag har en nyinköpt sådan till salu till rätt pris om du är intresserad.

(Jag hade ojämnt funktion på fläkten och det visade sig vara fläktmotståndet istället, BMW tar ej elektronik i retur)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Touringsnubben, jag har en nyinköpt sådan till salu till rätt pris om du är intresserad.

(Jag hade ojämnt funktion på fläkten och det visade sig vara fläktmotståndet istället, BMW tar ej elektronik i retur)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vad är rätt pris?

Maila mig.
sacke
Jag kan betala 1500:- för denna dära tingesten....

//Sacke//

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
jag ahr exakt samma fel som dig Touringsnubben!! ..hände första gången för ungefär en timme sen.. Har du löst problemet ännu??

Mattan: är du säker på det? ..och isf. går det att fixa själv? ..
ska söka lite till på problemet innan jag ställer fler "onödiga" frågor..

/NiFE - Nice life
sacke
Jag rev isär min panel helt och hållet.....men jag undrar om inte min glappar i kontakten??

För om jag ''pillar'' lite löst på sladdarna till kontakten så hoppar den igång igen och så stängs den av om jag ''pillar'' på dom igen.......

Får samma effekt om jag tar tag och bänder lite i kontakten..

Men visst , är man en hejare på att löda kan man ju alltid testa att löda om...

//Sacke//

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
skönt å höra att man inte är ensam om detta problem ((ta inte illa upp)) :) ..min kom igång 3ggr efter lite effektivt bonkande i instrumentpanelen. men imorgon ska jag ta isär den och löda det jag kan.. återkommer med hur det gick imorgon.

/NiFE - Nice Life
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det vanliga verkar vara en konding som är dåligt lödd.

Kondingen sitter ganska nära den stora kontakten så man kan lätt tro att det är i kontakten felet sitter. (trodde jag med först)

Kretskorten är skyddslackade vilket ställer till det lite.
Man får skrapa bort lacken lite försiktigt.

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
så.. nu har jag haft isär den.. det gick bra, trodde jag.

det va exakt som sacke skriver, att om man rör på kontakten så hoppar den igång samt slocknar om man trycker på den åt ett annat håll.. så jag testade löda om alla stiften till den stora blåa kontakten.. och så fungerade den perfekt! ..trodde jag. när jag sen fått ihop allt och stoppat tillbaks allt så slockande den igen! ..men så bonkade jag försiktigt vid sidan av den så hoppade den igång, och nu går den stabilt igen ((utan avbrott i ca 3timmar)) ...men helt 100%ig verkar den inte vara.. om jag tar upp den igen ska jag löda om den där blåa fyrakntiga kondensatorn.. om ingen annan har nått annat smart att komma med??

/NiFE - Nice Life

ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Har åxå fått detta problem..

hur får man ur panelen, det är jävligt trångt tycker ja..
hur mycket måste man ta bort innan man kan börja lirka ut själva klima kontrollen??
Mattan
mats_hajen: Du behöver inte ta bort nåt annat för att ta ut kliman, den e bara tryckt i. Bänd lite försiktigt i ena sidan med en bredbladig mejsel eller liknande, så ploppar den ut.
Jag köpte ett medel på Elfa som tar bort lack från kretskort, kostade en hundring c:a. Ser ut som en tuschpenna med en sorts spets i nåt fibermaterial som fuktas med nåt lösningsmedel och så gnuggar man lite där man vill ha bort lacken. Jag lödda om den lilla fyrkantiga kondningen intill den blå kontakten, plus dom andra kondningarna och min har funkat perfekt nu i en månad. Peppar,,,,,,,,,,,

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
varför har ingen tidigare sagt nått om en penna som plockar bort lacken?!?!? ... helvette.. nu måste man ju köpa de å löda ordentligt! ..nånå, man väljer ju de iaf före å köpa en ny för 2700:- .. :)

/NiFE - Nice Life
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Har nu löst problemet genom att haft ett besök hos BMW i Gävle.
Tog först ur min klima och lödde om alla lödningar och när jag satt i den så funkade den bra ett par dagar...... sen började det igen.......o bilen behöver man ju. Så det blev ganska exakt 2870:- så nu är det nudlar som gäller.....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vill varna lite för att löda för mycket om man inte vet vad man pysslar med.

Lyckas man inte laga den och blir tvungen att krypa till korset och köpa en ny så får man en bytesdetalj.

BMW vill du ha din gamla i inbyte annars kostar det 600:- extra.
Ser dom att du har lött på egen hand kanske den inte går att returnera.

Touringsnubben: Som jag skrev ovan är det inte kontakten som strula utan kondingen bredvid.

(Har ev en ny till salu för 1800:- men troligtvis är den såld till en kille här. BMW nr 8 368 169)
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
har nu löst problemet!! det var den lilla blåa kondingen bredvid kontakten som spökade.. måste vart en osynlig spricka där nånstans :) ..men nu så har den fungerat problemfritt i typ 3 dagar, går inte ens å provocera fram så den slocknar! ..har dokumenterat allt med digitalkamera, kanske fixar en guide till "gör-det-själv" sidan om hur man fixxar sin slocknande klima :)

/NiFE - Nice life
Ev
56
Evo 3
320i -84 kraftigt mod
535 -91
Länk
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

kan ACn ta stryk av att kliman tar semester nu som då?

idag så hörde jag nåt som inte brukar låta, när ja stannade motorn o öppnade huven såg ja att AC kompressorn fortfarande snurrade (den plattan som är utanför själva remskivan).
ska den verkligen göra det?

Nu drog ja ur kontakten till kompressorn så slipper den gå, sen försökte ja trycka av ACn när klima kontrollen funkade, så i helgen blir det att försöka sig på kliman, får se hur det går.
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Tar upp en gammal tråd igen!
Har bytt bil ett par gånger sen sist, men nu har jag en e36a med samma problem igen.

Har dock löst delen med att den slocknar, nu blåser den lite som den vill.
Har man den på auto, står det aldrig auto någonstans (har för mig att de gjorde det på den gamla e36an ja hade)..

Och ställer man att den ska blåsa på fötterna, blåser den fortfarande vid vindrutan. Känns som att den inte ställer om luften.
Vad är det som sköter det? Och vart hittar man det?
Plus att fläkten går på olika hastighet även att stapeln i displayen är på samma nivå..

Läste om fläktmotståndet, vart finns det?

Sen har någon tidigare ägare fipplat med kablarna, så den lilla svarta kontakten är utbytt, kablarna är dåligt lagade.
Någon som vet vad den svarta kontakten går till?

Skulle va skönt med ordentlig värme :)
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Har grejat med o få igång carsoft på en bärbar dator nu, och var ute o provade en felsökning på bilen.
Då fick jag felkod på "HKL" modulen.

Felkoden lyder: 4 Heater sensor, right.

Nån som har mer info om felkoden?
Vart sitter sensorn?
Vad känner den av?

Som ja skrivit i tidigare inlägg har jag problem med att luften inte kommer dit den ska, och AUT står inte i displayen.
Har inte hittat vart den svarta 3 ledade kabeln går heller.
Så ett elschema över ac delen vore väldigt bra, om någon har?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.