AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.015

Servicemanual till en e46?

Sida 1 av 2
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Har hört att det finns en servicemanual för e46 på CD-rom - (kanske sista chansen att försöka reparera själv innan man får dra bilen till verkstaden) Är det någon som har tillgång till en sån?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beskriv ditt problem i stället så får du med stor sannolik ett eller flera användbara svar här på forumet på hur du skall reparera din bil!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
har försökt ... (försöker byta fläktmotståndet)

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
med tanke på att du har en 00a så kan du nog få det byt gratis hos BMW o andra sidan så kostar det inte så mycket att byta ut den har nyligen bytt utt det på min o det gick på garantin

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Brynar: De är inte något särskilt svårt. Plocka ner från handskfack sidan och du kommer att se de hur se sitter fast. De är ett jobb på ca 3 timmar allt som allt. Rutten kvalite på dom tyvärr. Mitt nya sköter sig doxk bra. Tyvärr har jag inte tillgång till fax hemma, annars hade jag kunnat skicka en beskrivning till dig. Be Hasso snällt annars.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ett mekartips under "Gör det själv". Det gäller en E39, men E46 är nästan likadan i uppbyggnaden.

Mvh
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Wendtan - om jag kunde skulle jag låna ut min fax till dig bara för att få ritningarna :)
Vid 37 års ålder har jag uppenbarligen tappat synen då jag lyckades med att få bort handskfacket och även panelen längre in utan att ens skymta motor eller motstånd.... Det tog tvärstopp... En stor luftkanal i plast stoppade både förmåga och fantasi... Desperata funderingar på att plocka bort mittkonsol, säkringsdosan och andra delar mildrades av den sista resten omdöme...

Du kan inte maila ritningarna?

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Wendtan, glömde nämna att jag försökt kontakta Hasso men han är nog på semester..

Brynar: Jag kan hjälpa dig nästa måndag då jag börjar jobba igen. Ledsen att du kört fast. Du bor inte direkt i närheten annars hade jag kunnat hjälpa dig.

BMWCS Syd #05392
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Stort tack för erbjudandet Wendtan! Illa nog bor jag i Stockholm.

Jag vill inte stressa dig, men kanske kan jag skicka mina frågor via mail (eller via forumet)? Jag förstår å andra sidan att det kanske finns roligare saker att göra en sommarhelg och du har ju dessutom semester!!

Ka
131
Kanada
328i -00
Brynar, du har fått mail!

///Nicklas
BMWCS# 4748
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Stort tack Kanada & Co för hjälpen i korståget mot trasiga fläktmotstånd. Nu ska jag göra ett nytt försök! Denna gång via motorrummet. (lite kostigt att det är olika bud...finns det TVÅ motstånd?)

allså pratar vi om samma fläktmotstånd nu? de som styr coupe fläkten? de kan omöjligt nås från motorrummet tror jag.

BMWCS Syd #05392
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hej Wendtan!
Jag blir själv väldigt förbryllad.
Ja det är kupéfläkten som avses.. Det märkliga är att jag nyligen fått installationsbeskrivningar som visar att det sitter ett motstånd som är nåbart från motorummet under kupéfiltret. (Tack Kanada!) Det motstånd jag ska installera är en ganska stor dito som har en massa kylstavar (ser ut som bränslestavar i ett kärnkraftverk - fast lite mindre...)

Visst - BMW-Solna säger att jag ska rota från Kupén - Deras verkstadsmanual (?) säger att jag ska rota från motorrummet...

Jag antar att det bara finns en motor som driver kupéfläkten - oavsett AC eller inte. Jag lovar återkomma med svar så fort jag rotat runt i motorrummet.

Det lär inte oväntat vara skillnader mellan E36or och E46or i alla fall.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det finns ett motstånd vid själva fläkten som du når via motorrummet. Sedan finns det själva fläktsensorn som du når via sidan under handskfacket.

För att nå sensorn/motståndet under handskfacket måste du ta bort den stora runda grejen (rakt ovanför den tjocka kabelhärvan) som sitter framför själva motståndet.
Den lossas genom en skruv som sitter ovanpå/innanför den runda "grejen". (rakt ovanför själva motståndet).

Själva motståndet har två skruvar, en ovanför och en nere till höger.

Mvh
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hmm.. komplicerat det här!
Jag har lagt upp bilderna på motståndet.
Kanske vet jag var jag ska börja när ni sett delen?

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ser ut som motståndet som sitter "under handskfacket"!

Mvh
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Står det inte Alcatel på den? Det är väl franskt? Rysningar!!!
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Alcatel ja...
Citroëndelar i en Bayrare....
Hur som helst - det lutar åt att dyka ner i kupeutrymmet igen, - och jag som plockade ihop hanskfacket efter sju sorger och åtta bedrövelser.. Den där runda grejen minns jag inte riktigt...

Man kan ju undra varför jag inte lämnar in bilen istället?
1. Långa väntetider men
2. Envishet.NÅGONTING ska man väl kunna fixa själv?

Det är dessutom väldigt roligt att jag verkligen får så mycket hjälp. Det känns som jag inte bara skulle göra mig besviken om jag lämnar in bilen nu - en slutlig bekräftelse för tesen att jag har "Tummen mitt i handen" i så fall...

Brynar: Om en vecka och några timmar kan jag hjälpa dig om du mailar mig ett faxnummer. De är från coupen man bytar fläktmotståndet till coupefläkten.

BMWCS Syd #05392
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
För pedagogikens skull har jag utöver presentationen av måtståndent dessutom försökt dokumentera var jag just nu befinner mig demonteringen...

Jag avvaktar med fortsättningen av "expeditionen" till jag vet hur man går vidare!

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.