AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.954

Är det någon som kollat på Nordicuhr? HaHa...

Sida 1 av 2
Länk

En BMW 540i 286hk 0-100 7,6s HAHAHA.......undrar hur den mätningen gick till.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Oavsett hur den gick till så drar iaf en Nordic-trimmad Saab 9-5 V6 en original 540. Har bägge inom släkten...
PE
630
PESK
740iA e32
Det där verkar vara hämta från instruktionsbokens siffror
och lite "glädje" siffror om Saab.... undrar hur det gick ex.vis
mellan 100-150?? då tror JAG att Saab:en får ge sig ....
det ska mycket till för att ta en BMW V8 när det blir lite
fart på åken....
Peo
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
har både trimmad 95 och 540iA-93 i kompiskretsen men bmw får stryk i alla lägen....den där jäkla turbosaaben är överjävlig...han har inte uhrs grejer utan har plockat mlite här och var..motorn är mappad hos GA:s bil vet jag men turbobytet gjorde han själv...går som ett skållat troll....
vet inte vad det skiljer i vikt...moment men den ÄR snabbare...:(

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Trodde dock att en 3 liters turbosexa skulle dra bättre än 6,1 i 80-120. En hel sekund slöare än min gamla 325i ju ;-)
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Problemet med accet 80-120 är automataren somhar lite svårt att bestämma sig hur den ska växla, det är nog inte riktigt tänkt att motorn ska lämna riktigt så mycket vrid som den gör. När automatlådan låser upp ordentligt vid 140-strecket då kommer en riktig jävla knuff i ryggen, en redig hästspark.
I vilket fall som har jag inte blivit dragen av någon annan bil när jag har kört Saaben, och då har jag inte maxat den nån gång. I ärlighetens namn har jag inte rastat nåt värre än en Porsche Boxter S...

Farsans 9-5 var den första som Rolf Uhr trimmade och han fick således testa ett par varianter av programvara innan det funkade. Med en av styrprogrammen bänkade han motorn till över 400Nm i vrid. Nu ligger det nånstans runt 350Nm.

Och för er som inte har testat utan bara spekulerar, gör inte det...
ravve>> V6 turbon är ju inte någon räser precis då den bara laddar 0.25bar..

// TD04
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nänä men det är ändå 3 liters motor. Borde vara bra vrid och tryck i den ändå... Dessutom va det väl en ny bil?
Jag trodde iaf att den skulle piska min 12 år gamla original 325 ;-)
Den är kanske mycket tungre?
320-325
gör inte en 540 0-100 på 6,8 sek med automat ??
vad gör en 540 0-402m ?
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Men om jag får säga min mening som Saab arbetare så är största nackdelen med 9-5 att man måste ha automat. För manuella lådan håller ju inte alls. Så är det visserligen "felhjuls" driven. Men det är ju en smaksak. Och spelar ingen roll om Saaben hade spöat 540:n med 3 sek till 100km/h. Jag väljer fortfarande BMW:n.

MVH Morgan.

Länk
Gubbracer
Tillförlitliga mätmetoder!! :-)

"Acctiderna är avlästa på hastighetsmätaren och bilen är körd med respektive bilmodels original hjul."
16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inget som helst fel på Saabs original växellådor om man använder hjärnan när man kör. De håller hur bra som helst, opch det vet jag! (har haft två trimmade Saabar i min absoluta närhet så att säga) Den manuella lådan har dock problemet att framhjulen rycker och sliter något fruktansvärt och där har automaten fördelen att den lugnar ner färden lite grann.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Visst kan växellådorna hålla. Men en originallåda till en bubbla kan hålla för upp till 200hk. Men det hör inte till vanligheterna. Jag jobbar som reservdelsman på saab. Och jag har sålt en HEL del med växellådsrenoveringar till saab 9-5. Även till äldre par med 2,0t. Så enligt mig så överdriver man en hel del om man säger att saabs manuella växellådor håller bra. Men deras japanska automatlåda är trevlig.

MVH Morgan.

Länk
ravve>> 9-5 V6t har 200hk @ 5000rpm och 300Nm @ 2500rpm och tjänstevikten ligger runt 1600-1700kg(och upp till 1740kg om vi snackar 5 dörrars).

Mvh TD04
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Hej! Hade förut en 9-5 3.0l v6. Det märktes tydligt att denna var anpassad till den amerikanska marknaden. Mer en glidare än en racer. Hursomhelst gick den mkt bra, vägde förvisso mkt så den var inte speciellt rapp i starten. Däremot från 80 till 160 gick den mkt bra. Det jag kan säga om automatlådan, på min 4-stegad, var att den var mkt rapp. Sportläget som finns ändrar även motorstryningen som gör att svarsresponsen ökas. Upplevde att bilen hade ett mkt bra vrid, gav ingen hästspark men en bra knuff i ryggen. Den rådde inte på vare sig min 328a eller 740. Inte i några moment. Jag har nu en 9-5 aero med 250 hk. Denna drar mindre bensin och är betydligt snabbare, växellådan är femstegad automat, funkar mkt bra men växlar inte snabbare än min förra tycker jag, inte heller i manuella läget. Både 328an och 740 får jobba betydligt hårdare för att hänga med. Över 160 hänger inte 328an på längre, även om den blir avhängd tidigare än så. För övrigt kan jag säga att siffrorna nordicuhr har hämtat avseende 0-100 tiden för 540 är från en test av automotor sport mellan den och en s80 T6. Funderarde på att trimma min v6a nämligen. Siffrorna är skitsnack då min 740 är betydligt rappare än så, vilket innebär att 540 bör vara ännu kvickare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skulle gärna göra om mätningen men med en överladdad saab mot en überladdad 540 med kompressor:)))
Asken
Jag mailade dem, de hade hämtat tiderna från ett reportage i en mototrtidning...
BMW:s tider alltså.

Länk
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Ice: Den trimmade V6an är betydligt piggare än en otrimmad... vilket inte är så konstigt kanske. Har bara testat den gamla aeron (inte 250hk-varianten) och en steg 3-trimmad aero från Nordic. Den senare var något snabbare, tack vare lite mer kraft och lättare motor.
Det sitter ett Ferrita-system på farsans V6a också (2x3") med gött ljud, och så sitter det andra dämpare på den så att chassiet matchar effekten.
Asken: Självklart skulle den få stryk av en kompressormatad 540, men det är ju inte så konstigt. En standard 540 får dock se sig besegrad.
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
davidvpt: Jag kan livligt föreställa mig att en trimmad 9-5 v6a är ett monster!! Hur står sig en standard aero 250 mot den?

(med risk för för mkt saab snack...)
Fasen 3 liter och turbo och sedan bara 260hk, de får allt öka laddtrycket lite, måste väll gå att få ut mer ur en sådan stor spis.

Mvh
Patrik
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Sandgren: V6:an är en GM pjäs och ganska klen. Lösningen med assymetrisk turbo gör det nog olämpligt att ladda för mycket, turbon är för liten helt enkelt.

Ice: Funderar att köpa en 9-5 Griffin som vinterbil. Hur är det med bensinförbrukningen på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.