|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hejsan ja har en 535 -91 och har nåt fel i framvagnen. bilen börjar vibrera i pricis 90 och slutar vid 100 OBS ej nå fel på fälgar (nybalanserade å raka) när ja satte nya däck (235/40/17) så var de helt bort men efterhand som däcken slits till (verkar de som) börjar de komma tillbaka?? ja bad dom kolla på besiktningen alla bussningar men dom hittade då inge glapp. tror själv att de är nåt sånt fel men hittar ej!! PS. min kompis har pricis likadant. DS MVH Anders | |
jocker18@home.se |
det är väl en helt vanlig framvagnsinställning som behövs, jag har samma, för jag bytte spindelleder utan att ställa in den efteråt... Man kan ha roligt även med 525ór... |
mange540 |
Vad är det för däck? Vissa "billigare" däck kan det bli obalans i när dom slits. Jag tror att du har fått obalans igen, säkert i kombination med nån el. ngr slitna bussningar. Prova att balansera hjulen igen (var säker på att dom balanseras till 0). //Mange |
| Jag tror också på att det är obalans i däcken. Har du verkligen 235 40 17? Det ska vara 235 45 17 till E34, du har således en för platt dimension... Men det spelar ju såklart ingen roll för vibrationerna, men balansera däcken du så blir det nog bra. Förresten hur är skicket på stötdämparna fram? Är du säker på att vibrationerna kommer framifrån? Annars kan det ju vara Silentblocken som är slut. | |
|
Jag har haft exakt dessa symptom, efter byte av styrlänkarmar och casterstag är detta som bortblåst. Däcken slits ojämt om man kör med glapp i lederna och blir aldrig 100% igen även om du byter stag, jag kände lite vibrationer efter byte. Dåliga stötdämpare fram kan också orsaka snedslitning på däck. Glappen i lederna är så små att besiktningen inte slår ned på det. Mvh Tomas |
|
|
jag har gjort framvagnsinställning. och däcken är av fabrikat pirelli. Anders |
|
|
Hade vaibrationer innan med Borbet fälgarna ( 17tums ) bytte till åretrunt däcken som är 15tummare.Blev MYCKEt bättre.Men där finns fortfarande lite kvar.Men däremot ökade vibrationerna när jag bromsar.Innan kändes det bara vid 80-90km/h nu känns det från 100 ner till 60km/h när jag bromsar. Drive Like U Stole It!!!!! |
|
| Har ni undersökt bromsoken så att de inte ligger på? De kan kärva och orsaka vibrationer som ni beskriver. | |
|
Hur kollar man lättast upp om oken kärvar eller sitter på??? Drive Like U Stole It!!!!! |
|
| Byta tryckstagen det gjorde jag vibbarna försvann. | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Är skivorna skeva? Ligger beläggen på lite kan det kännas lite hela tiden. Annars har andra skrivit tidigare att glapp i lederna också gav vibrationer. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
oki... va har vi kommit fram till nu då? har samma fel på min 525:A har bytt fjädrar + dämpare skivor o backar framvagnsinst. balanserat däcken igen men ligger problemet i stag o leder säger ni? //simon |
|
david525 |
Det kanske e det här: Länk Sägs att det skall vibrera i ca: 100 km/h då. |
jocker18@home.se |
kan ju tillägga att jag fick punktering igår kväll, plockade bort alu 17" å ser att hela spacerplattan är sprucken!! inte konstigt att min vibrerat! Man kan ha roligt även med 525ór... |
| Jag hade precis samma problem med mig när jag köpte nya däck till...men körde 100 mil och balanserade sen. och nu e det borta! | |
|
david525.... måste man byta hela armen? går det inte att vara myta gummit? har du bytt den? va ligger den på i pris? |
|
|
hi_pot. Jovisst går det att bara byta gummit (bussningen) men det är ganska knöligt. Du måste riva ner Casterstaget från bilen, pressa ur den gamla bussningen, pressa i den nya bussningen och montera allt. För pressningen behövs en hydralisk press eller ett stort skruvstycke och lite distanser i lämplig storlek. Om du beslutar dig för att köpa ett helt nytt Casterstag så måste bussningen ändå pressas i separat, den finns inte färdig monterad. Bytte länkarmar, casterstag och stabiliserings stag på min för ca 1.5 år sedan. Bilen blev som ny i framvagnen. Pressade i mina bussningar med ett stort skruvstycke, lite såpa och lämpliga distanser på en GDS hall. Gick väldigt smärtfritt. mvh Mackan |
|
|
joo Mackan.... innan du bytte dina stag va bilen lite "glapp" i styrningen? det e så att ja har bytt min styrsnäcka med o det blev bättre, men inte helt... vet inte om det va så att den ja hittade på skroten oxå va dålig eller om det man ligga i stagena? har prövar att dra åt snäckan men det går inte få bort helt.... frågan e om länkarmar, casterstag m.m. kan vara dåligt på min bil me, o om det kan göra att bilen ormar sig fram lite..... ???? simon |
|
|
Simon, Min "dunkade" när man åkte över gupp eller trotoarkanter och liknande och även ett litet gnisslande ljud ibland när man svängde. Minns inte riktigt men tror att den också ville "åla" sig lite ibland. På min såg man dock med blotta ögat att den ena nedre länkarmen var helt slut. Gummibälgen runt ena kulleden hade mer eller mindre försvunnit. Började att byta bägge nedre länkarmarna och stabilisatorstagen, gnisslet försvann men dunkandet var kvar. Bytte bägge casterstagen och framvagnen blev som ny. Tror att endast bussningen till casterstaget kostar ca 170 riksdaler på Mekonomen. Mackan |
|
| Har samma problem med min. Klonkar när man bromsar eller kör över gupp på ena sidan. Har nu inhandlat ett nytt casterstag + bussning som snart ska på =) Gick på ca 850:- | |
| va det på bmw du köpte dem? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.