|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Tjäna! Är helt ny här på forumet och även helt ny vad det gäller BMW bilar och allt som hör till. Har en del frågor angående en bil som jag just köpte. Det är en BMW 850, tror jag, Alpina B12 5.0 . Till saken hör det att jag inte har EN aning om bilen. Undrar om nån vet nån bra sida om bilen eller har lite kunskaper om den. Jag sökte runt lite men jag hittade typ ingenting till den. Vill ha reda på det vanliga typ, vilka möjligheter det finns till trimm. Vad den har för prestanda. Även vad det finns för möjligheter till styling, typ som fräshare baklyktor etc. Skulle även vilja veta vad en sån kostar, för jag har en känsla utav att jag fick den för ett riktigt skambud. Tacksam om nån utav alla er BMW entusiaster skulle kunna ta sig lite tid att svara på mina nybörjar frågor. Mvh .:Acer8m:. SAAB 9-3 2.0T & BMW 850 Alpina B12 5.0 | |
|
Acer8m: Välkommen till forumt se länkar: Länk Länk Vad det gäller pris så vågar jag inte chansa på det då den är ganska ovanlig och speciell. |
|
|
Vad gäller värdet hittade jag tre stycken (92-93) på mobile.de men blev inte klokare av det eftersom de skiljde sig så mycket från varandra: Den första, ett hagelskadat försäljningsuppdrag, -92 med 17' mil på mätaren, begärt pris 100.000 kronor. Länk Den andra, en snorgul (omlackad?) med lätt krockad frontspoiler som står på BMW handlare, 13' mil, begärt pris 136.900 kr Länk Den tredje (inte riktigt jämförbar) ser oändligt mycket fräschare ut begärt pris 357.000 kronor! Det är en -93 5.7:a utan angiven mätarställning Länk Som du ser så skiljer priserna så oerhört mycket att det inte går att ge någon enhetlig prisbild. I Sverige finns det ingen alls som står hos handlare i alla fall. Jag vågar inte slänga ur mig någon gissning om din bils värde eftersom jag inte sett den. Vilken kategori tillhör den, den första andra eller tredje? Prestanda: 0-100 km/h: 7,0 sek 0-160 km/h: 15 sek 0-200 km/h: 23 sek Toppfart: Över 283 km/h (Källa Auto Motor und Sport) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Alpina B12 5.0 Coupé tillverkades i 97 exemplar. E31.org är en bra site med information om 8-serien Länk Här är en bra site med information om Alpina-bilarna Länk Här är ett bra forum där de diskuterar 8-serien Länk /Anders |
|
|
Grattis till en fin bil! Jag måste då säga att det är roligt att någon köper en sådan bil utan att veta ett dugg om den. Friskt vågat! Hej hopp! |
|
|
Får man fråga vad bilen kostade ? de är ju hemskt ovanliga de dära , verkar vara den ultimata sportbilen. Klart mera klass än dussinbilar som ferrari och porsche. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Tack för alla svar! Har läst ikapp en hel del nu tack vare alla länkar som jag fått. När det gäller vilket skick bilen är i så skulle jag säga att den är helt okej. För att jämföra med de tre prisklasser som andreas_lofgren skrev så är det defentivt den sista. bilen har gått ca 8000 mil, all service hos Aukt. BMW verkstad. Den är Diamantsvart Metallic. Har dock inte hittat vilket tillverknings nummer det är.. än. Én liten skavank är dock förarstolen. det är glapp i kontakten så sätet kan ibland få för sig att hoppa fram och tillbaka och ändra på sig titt som tätt. Annars är den helt okej. Hittade en 10 skivors växlare i bagaget igår. :) När det gäller pris så jag jag ju bara säga att jag fick den för ganska mkt under 100.000:- Annars hade jag aldirg hadft råd med en sån monste bil! Bilen är dock fortfarande oförsäkrad eftersom jag inte vill a den på mitt namn. Väntar på att min far ska komma hem så vi kan ta den på hans namn. Det som behövs göra på bilen är nu är lite enkelt rekond. Ska ta och rubba upp den en hel del. Bilen var grå när jag köpte den, trodde inte den var svart, så förstå vilken chock jag fick när jag drog mina första tag med svampen första gången. :) efter det så ska fälgarna ner i sånt där jon-bad, eller vad det nu heter, för de har fått lite stryk. sen så är ett par ventilerad skivor till bromsarna fram, samt sport belägg till dessa på väg. Efter dettta ska jag uppgradera stereon lite. om jag nu får igång radion :-/, För den vill inte vara med. När det gäller styling och trimmning så vet jag faktist inte. Bilen är enligt mig en sammlarbil och vill ha den i s å fint skick som möjligt. Min bror tyckte vi skulle sätta lite neon under, men frågan är om det passar till denna bilen, tror det blir lite mesigt. men men. om någon har förslag eller tips om vad man kan göra med den så skriv gärna! Mvh! .:Acer8m:. SAAB 9-3 2.0T & BMW 850 Alpina B12 5.0 |
|
|
Utan att lägga mig i vad du vill/ska göra med din bil så är en bil tillverkad i 97ex något som man skall behålla i orginalskick enligt mig. Henrik |
|
|
Acerm8: Om jag hade en sådan ovanlig bil skulle jag försöka att hålla den så orginal som möjligt. Kommer det bild på bilen? |
|
|
Hej och grattis- vilken bil!!! Först trodde jag att Du drev med oss- "Det är en BMW 850, tror jag, Alpina B12 5.0 " men nu har Du berättat lite mer. Inte utan att man känner stor glädje för Din skull! Hur som helst: styling och trimning ? jag håller med den "strikta skolan". Du har förvärvat en äkta samlarbil för en spottstyver- givetvis bör Du inte ändra något som inte går att återställa. Gissar att Du kommer att grymt ångra Dig om Du "bygger om" bilen på något vis. Värdet kommer verkligen att sjunka den dag Du vill sälja. En dylik pärla som Du köpt kanske förtjänar nya fälgar och däck, men spara originalfälgarna.. Fundera noga innan Du göra några ingrepp i Din bil. Gute Fahrt! |
|
|
Hallå Hallå... Nej då Dekewi! Jag skojar inte.. Jag skojar inte det minsta! :) Jag var faktiskt ute för ca 20 minuter sen.. Och den går finfint! Ljudet av V12 som öppnar upp sig är helt obetalbart! :) Tror jag körde igenom samma tunnel med fönstrena nere ca 20 gånger... Helt sjukt skönt ljud! Iaf. Angående Styling så kommer jag inte göra nånting. Orginal fälgarna ska dock ner i nått kembad så de blir lite fräschare. Har lite smårepor här och var. Nya Fälgar tror jag inte heller det blir. De som sitter på nu mäter ju trots allt 20" höjd, tror jag och 22(!!) tum breda! I övrigt så kan jag väl beskriva bilen så här: BMW 850 Alpina B12 5.0 7800 Mil, V12, 350hk, 1 ägare innan. DiamantSvart Mettalic, Svart skinn. Är det nått mer kan ni ju bara fråga! iofs.. Inte säkert att jag kan svara på de men.. :D Bilder kommer! Jag lovar! Just nu är den lite smutsig, så den kommer ju se lite skabbig ut, men ska allt fixa bilder på den Det lovar jag! Det som står på listan nu är 8 liter bil wax samt rubbing etc. Lite skinnvårds produkter å sånt. är inte helt säker. Men om Instresse finns så kanske den blir till salu.. :D Jaja.. tack återigen för alla svar!! .:Acer8m:. SAAB 9-3 2.0T & BMW 850 Alpina B12 5.0 |
|
|
20" tum höga och 22" tum breda orginal fälgar?? Du får nog allt mäta om dom och rätta till siffrorna.... 22" breda....då är det ju parksoffor...;-)) Peo |
|
320-325 |
sitter här framför datorn och läser man blr allt lite grön i ansiktet av avund... MEN GRATTIS TILL EN UNDERBAR BIL bland världens bästa enligt mej... TÄNK DEJ GRYMT NOGA FÖR INNAN DU PILLAR FÖR MYCKET PÅ DEN ( när det gäller styling m.m) |
Deliq |
22 tum breda fälgar !?!?!?! Vad har du för bredd på däcken ??? 550mm ?? 315 breda däck (vilket jag anser är en försvarlig bredd ändå) brukar sitta på 12 tum breda fälgar M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Acer8m Du har valt en kanonbil verkar det som, själv har jag bara en 300 Hk 5.0 lit V12 som jag är kanon nöjd med 100 mil i ett lopp hallå det känns inte att man åkt så långt, jag säger inte att detta är värdens bästa bil eller skönaste, jag vet att det finns minst lika sköna bilar som Bland annat 540 för det kände jag härom dagen när jag fick åka med Kilen. 850 Jaa sån är jag -------- |
|
J850 |
tjenar grabbar gå in på www.clube31.de en mycket bra club. |
|
Får man fråga vad det var för nån du köpte den av? Slänga ut 100k innan man läst på nån hemsida? Hur visste du att den var äkta om du inte ens såg tillverkningsnummret? Men ser verkligen fram mot bilder. Måste erkänna att jag blir avundsjuk. Lycka till med bilen men som sagt. inget onödigt pillande! Tycker det är trist med vissa som inte fattar att e30 m3 ska bevaras. E36 kan ni göra vad ni vill med men e30... Sägs ju att sveriges nationalhobby är veteranbilar och då får man ju ta sitt ansvar för fosterlandet. :) Lycka till med bevarandet! VSB R-T |
|
|
Långt under 100.000 för en E31 B12 med 7.800 mil, en ägare, fullservad på BMW...? Han lär ju ha köpt den av någon som inte har någon som helst aning om vad en sån bil är värd. Eller också... Född skeptisk så avvaktar jag bild på den lilla skylten i kupén innan jag ropar "Hej!". |
|
| Luktar det inte lite "anka" om detta?? är också lite skeptisk... | |
| jo han blev väldigt tyst helt plötsligt..... | |
|
han är väl ute och fotar "skylten" inne i kupen "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.